Scanpack firar 60 år och är starkare än någonsin. Norra Europas ledande förpackningsmässa lockade i år både fler besökare och utställare än senast – och reaktionerna var överväldigande positiva enligt Svenska Mässan.
–På årets Scanpack har vi mött alla vi ville möta – och ännu fler! Jag skulle säga att 30 procent är nya kunder, säger Johnny Scarlett, marknadsdirektör på Smurfit Westrock Skandinavien.
Scanpack, som hade premiär 1964, firade 60-årsjubileum med årets mässa 22-25 oktober på Svenska Mässan i Göteborg.
– Stämningen var verkligen på topp! Det blev den sprakande, kreativa mötesplats vi hoppats på. Jag upplevde en oerhört positiv känsla från både utställare och besökare, säger Monika Ölund, affärsansvarig för Scanpack.
– Ett kvitto på vikten av mötesplatsen, som funnits i 60 år.
Årets mässa samlade 407 utställare, tio fler än förra gången. Och på besökarsidan noterades en ökning med 11 procent. Totalt hade Scanpack 14 117 deltagare från 50 olika länder.
Affärerna stod i fokus, men också kunskapen, idéerna och diskussionerna. Besökarna kunde ta del av ett omfattande seminarieprogram.
– Vi har fått mycket bra feedback på att innehållet varit aktuellt, relevant och engagerande. Det intrycket stärks av det höga besökarantalet kring de två scenerna, Packaging Plaza och Pioneers Stage, säger Monika Ölund.
– Seminarierna har varit mycket välbesökta!
Så här säger några utställare om Scanpack 2024:
Claes Söderqvist, säljchef Norden och Baltikum, EOC Group:
”Förra Scanpack var en dundersuccé för oss. Årets var ännu bättre! Vi har haft fullt upp i montern. Vårt företag, med bas i Belgien, är Europas största leverantör av vattenbaserade limmer, med runt 25 procent av marknaden. Vår nisch är laminering och litolaminering, där man limmar offsettryckta ark på wellpapp. På årets mässa har vi fått mängder av nya kundkontakter, massor av leads och är otroligt nöjda. Scanpack levererar!”
Mikael Sidmalm, VD, Proreg Control:
”Vi fick en flygande start då vi redan första dagen sålde det nyutvecklade analysverktyget CheckMate 4, som bl a mäter restsyrevärdet i paketerade livsmedel, till en kund vars gamla utrustning just gått sönder. Sedan har det bara rullat på, vi har skrivit många offerter. En superbra mässa!”
Johanna Skans, marknads- & kommunikationschef, DS Smith:
”Fantastiskt! Vi har varit med länge som utställare på Scanpack, men i år peakade det verkligen. Vårt koncept i år, We grow together, speglar att vi vill växa tillsammans med våra kunder och inspirera till ökad tillväxt och ökad hållbarhet. I montern visade vi smarta förpackningslösningar, bland annat Lift Up, en innovation där plasten runt sex petflaskor byts mot ett miljöanpassat handtag i wellpapp. Intresset var enormt, vi hade fullt tryck i montern och är jättenöjda!”
Johnny Scarlett, marknadsdirektör, Smurfit Westrock Skandinavien:
”På årets Scanpack har vi mött alla vi ville möta – och ännu fler! Jag skulle säga att 30 procent är nya kunder. Vårt företag är världens största inom fiberbaserade emballage. Genom årets uppköp av amerikanska WestRock kompletteras vårt utbud av transportemballage med kartongförpackningar för dagligvaror. Intresset på Scanpack har varit massivt. På en skala ger jag den här mässan tio poäng av tio möjliga!”
Efter det lyckade jubiléet tar Scanpack nu sikte på nästa mässa, som äger rum 26-29 oktober 2027.