Orafol ska producera klimatskyddsfilm

PUBLICERAD: 8 november 2024
UPPDATERAD: 8 november
Doktor Holger Loclair, CEO och styrelseordförande hos Orafol, ger Luc Michiels, CEO för Group M.A.M., handen på ett lyckat samarbete.

Orafol har köpt en andel i den belgiska specialfilmsproducenten Group Michiels Advanced Materials (Group M.A.M.) med målet att ta över 100 procent av företaget under de kommande åren.

Orafol integrerar därmed en ny teknologi i företaget och utökar sin produktportfölj markant inom klimatskyddslösningar. Från och med 2025 kommer specialfilmer som minimerar värmeinstrålning på glasytor att produceras i nya hall 10 vid ORAFOLs huvudkontor.

Produktionsmiljön och kapaciteten i den nya Orafol-hallen utgör grunden för att göra Orafol till en global ledare på den snabbt växande marknaden för solskyddsfilmer.

Solfilm med dubbla egenskaper

Det tekniska fokusområdet för Group M.A.M. är metallisering. Denna teknologi kan användas för att förse filmer med spektralt selektiva egenskaper. Filmer med dessa egenskaper har utvecklats för byggnads- och bilfönster samt växthus, för att minimera värmetillförseln inomhus. I byggnader eller fordon utrustade med dessa solskyddsfilmer krävs mindre energi för kylning med luftkonditionering. Energibehovet, och därmed även CO2-utsläppen, kan därför minskas avsevärt med dessa filmer.

– De unika kombinerade produktegenskaperna för värmereduktion på sommaren och värmeisolering på vintern gör våra specialfilmer till högpresterande lösningar för energihantering och vårt företag till en nära partner för arkitekter, entreprenörer och fastighetsägare. Tillsammans med Orafol skapar vi möjligheten att erbjuda vår avancerade teknologi till en global marknad, säger Luc Michiels, vd för Group M.A.M.

Nya hall 10 står redo i toppskick för att starta produktionen av klimatskyddsfilm.
Ett led i den strategiska utvecklingen

Orafol integrerar den framtida teknologin i företaget genom att förvärva en andel i Group M.A.M. Efter köpet av det amerikanska startup-företaget NUPRO LLC år 2021 markerar denna investering ytterligare en milstolpe för Orafol som utvecklare och tillverkare av innovativa skyddsfilmer.

Dr. Holger Loclair, styrelseordförande och vd för Orafol Group, säger:
– Med detta köp lägger vi nästa hörnsten för Orafols hållbara utveckling i Oranienburg och globalt. Samtidigt betonar detta steg vårt krav som europeiskt högteknologiskt företag att vara ledande på framtida marknader inom vår bransch. Mot bakgrund av klimatförändringarna kommer den konsekventa användningen av högutvecklade spektralt selektiva filmer att bidra till att effektivt minska CO2-utsläpp i olika sektorer.

Ny produktionshall möjliggör produktion av högkvalitativa solskyddsfilmer

Genom byggandet av hall 10 vid huvudkontoret i Oranienburg har företaget lagt grunden för bearbetning av dessa specialfilmer från och med andra kvartalet 2025. Målet är att uppnå de bredaste möjliga beläggningsbredderna, maximal precision i skikten och mycket höga krav på renhet under produktionen.

Första steget är att erbjuda de nya solskyddsfilmerna för byggnader och fordon, både för inomhus- och utomhusbruk. I ett senare skede kommer portföljen att utökas till att inkludera lösningar för växthus. Beroende på kundens krav kan filmerna vara antingen nästan osynliga eller mörktonade.

Läs vidare

VBS satsar på DTF, lasergravering och nya skärbord

Sign&Print besökte Borås för att få veta mer om iECHOs nya skärbord och upptäckte samtidigt flera andra spännande nyheter från återförsäljaren VBS.

DSC_8061

Grafiska Företagen: Generellt sett ganska dystert på marknaden

Eva Glückman, vd för Grafiska Företagen, var en av talarna när Svenska Kartongföreningen hade sitt årsmöte på Grand Hotel i Lund nyligen. Hon gav en bild av hur medlemsföretagen ser på konjunkturläget och om man har en positiv eller negativ syn på framtiden.

Evax

Heidelberg: Nu kommer AI-revolutionen till tryckbranschen

Sign&Print på plats på "Home of Print" hos Heidelberg: ✓AI-styrda flöden tar besluten i tryckerierna från 2025 ✓Digitalpressen Jetpress 50 ✓Förpackningspressen Boardmaster

DSC_7868

Tankar i budgettider

KRÖNIKA | Budgettider är alltid svåra. I år är det kanske extra svårt när vi i grafiska branschen ska planera nästa års verksamhet. Det finns en tydlig förväntan hos medarbetarna på en löneökning, samtidigt som den förväntade konjunkturförbättringen låter vänta på sig.

Peter Ollén 190626

Senaste nytt

VBS satsar på DTF, lasergravering och nya skärbord

Sign&Print besökte Borås för att få veta mer om iECHOs nya skärbord och upptäckte samtidigt flera andra spännande nyheter från återförsäljaren VBS.

DSC_8061

Grafiska Företagen: Generellt sett ganska dystert på marknaden

Eva Glückman, vd för Grafiska Företagen, var en av talarna när Svenska Kartongföreningen hade sitt årsmöte på Grand Hotel i Lund nyligen. Hon gav en bild av hur medlemsföretagen ser på konjunkturläget och om man har en positiv eller negativ syn på framtiden.

Evax

Ny teknik för flexibelt tryck på e-handelsförpackningar

Sealed Air har lanserat ett nytt on-demand-utskriftssystem som levererar skräddarsydda utskrifter i sent skede på sekundär- och transportförpackningar.

BeautyBoxIpack2x

Heidelberg: Nu kommer AI-revolutionen till tryckbranschen

Sign&Print på plats på "Home of Print" hos Heidelberg: ✓AI-styrda flöden tar besluten i tryckerierna från 2025 ✓Digitalpressen Jetpress 50 ✓Förpackningspressen Boardmaster

DSC_7868