Epson har inlett ett nytt samarbete med Maersk för att minska utsläppen från havstransporter. Det ska ge minskade utsläpp på 230 ton koldioxid redan första året. Nu hoppas printleverantören att partnerskapet ska skapa ett prejudikat inom elektroniksektorn där införandet av biodiesel och grön metanol är ovanligt.
Det innebär att Epsons produkter kommer att transporteras med biodiesel och grön metanol i havstransporterna till Europa.
Partnerskapet är starten på ett treårigt program för att öka volymen containrar som transporteras med bränslen som ger minskade växthusgasutsläpp jämfört med traditionella bränslen. Epson beskriver det hela som ett viktigt steg mot sitt löfte att bli koldioxidnegativa och fria från ”underjordiska resurser”.
– Vi är engagerade i att driva på en transformativ förändring i vårt sätt att bedriva vår verksamhet. Genom att samarbeta med Maersk för att använda utsläppsreducerat bränsle för våra inkommande havstransporter tar vi ett betydande steg mot att nå våra hållbarhetsmål. Detta initiativ minskar inte bara vårt koldioxidavtryck utan är också ett positivt exempel för elektronikindustrin, säger Mark Robertson, Chief Supply Chain Office på Epson Europe.
”Understryker Epsons engagemang”
Med ECO Delivery Ocean erbjuder Maersk en produkt som gör det möjligt för produktägare att minska växthusgasutsläppen från sina sjötransporter med upp till 82 % jämfört med konventionella containrar som transporteras med hjälp av fossila bränslen.
– Beslutet att använda utsläppsreducerat bränsle för inkommande havstransporter, kombinerat med att optimera vårt containerutrymme och använda avancerad spårningsprogramvara, understryker Epsons engagemang för hållbarhet och, som en av världens ledande tekniktillverkare, att sätta bättre standarder för miljöansvar inom logistik, säger Mark Robertson.