KRÖNIKA | Budgettider är alltid svåra. I år är det kanske extra svårt när vi i grafiska branschen ska planera nästa års verksamhet. Det finns en tydlig förväntan hos medarbetarna på en löneökning, samtidigt som den förväntade konjunkturförbättringen låter vänta på sig. Vad hjälper det att bankernas prognoser fortsatt pekar på att Sverige nästa år ska få den bästa konjunkturutvecklingen i Europa, samtidigt som så många företag kämpar med att få vardagen att gå ihop?
Det finns några säkra kort som man alltid kan ta till när man för övrigt är osäker. Utrustning som rationaliserar och minskar behovet av arbetskraft blir nästan alltid lönsam. Inget pekar heller på att räntorna åter skulle börja peka uppåt, så leasingkontrakt bör kunna tecknas på ganska bra villkor.
Det finns inga prognosmakare som tror på en negativ tillväxt under kommande år. Så man kan vara relativt trygg med att volymerna inte behöver minska, förutsatt att man är investerad i produkter som marknaden vill ha.
Elfrågan ännu aktuell
Om du inte tecknat fastprisavtal för lång tid framöver på elen, så är det absolut också något att titta på. Ingenting pekar på någon snar lösning på de kraftigt hoppande elpriserna. Tyskarna skapade ett kaos, som även vi får lida för, när de tog det katastrofala beslutet att lägga ner kärnkraften och ersätta med rysk gas. Och i Sverige spädde vi på genom att lägga ner flera fullt fungerande kärnkraftverk, trots att vi är det enda land i Europa som har en färdig plan för slutförvar av det uttjänta bränslet.
Den stora vinnaren på Tysklands kaos är Norge. Den ekonomin har aldrig någonsin gått så bra som den gör just nu. Det är dock helt och hållet relaterat till fiske- respektive energisektorn, så de norska tryckerierna och skyltmakarna brottas med ungefär samma problem som vi. Dock är de hjälpta av att deras krona är lika svag som vår, så det är inte lätt för de internationella koncernerna att vinna mark.
Grafiska branschen tidigt i konjunkturen
Var lönerna hamnar i vår bransch får vi vänta och se under våren. Men i det offentliga budgeterar man med knappt fyra procent i ökningar. Inom industrin kanske det blir några tiondelar högre i snitt. Men med en inflation som åter ligger under två procent så blir det fina att man kan ge relativt låga lönehöjningar och veta att det faktiskt blir en förbättring för de som tar emot lönen.
En god nyhet är att vår bransch ligger tidigt i konjunkturen. När det börjar röra sig uppåt, så växer lusten att ha kampanjer, synas på mässor och liknande som driver grafisk produktion. Så när det väl börjar röra på sig – vilket det med största sannolikhet gör någon gång under 2025 – så kommer det att märkas i våra orderböcker.
Lycka till.