
Ahlsell gör en strategisk satsning på tryckeri, profil- och presentreklam. Det tekniska handelsföretaget har för avsikt att växa genom uppköp av liknande verksamheter. Nu startar man en ny yrkesbutik i Dalarna med tryckeri och fler liknande initiativ är på gång.
Den 9 december klockan 7 på morgonen öppnar Ahlsell en ny butik i Falun. Verksamheten ska vara öppen dygnet runt, varje dag, året om.
Butiken är 3 500 kvadratmeter stor och kommer ha 14 000 artiklar inom VA, VVS, el, verktyg med mera. Dessutom får butiken en stor avdelning för arbets- och profilkläder med eget tryckeri under konceptet Ahlsell Workwear.

– Vi har en butik i Falun och har insett att vi vuxit ur den lokalen. Vi går från 1 900 till 3 500 kvadratmeter. Vi kommer att satsa på Ahlsell Workwear som är profil, presentreklam och kläder. Det är inget vi har nu i Falun så det blir en satsning. Det är som en delikatessbutik i butiken, berättar Peter Skoglund, regionchef för nedre Norrland.
De kommer att trycka kläder på plats i Falun men vid större volymer på över 1000-1500 så sker produktionen från centrallagret i Hallsberg.
Nyrekrytering
Två personer kommer att arbeta i den nya avdelningen i Falun varav den ena personen är nyanställd.
– Vi har ambitionen att få till tillväxt så att de kanske kan vara fyra personer på sikt. Det här är en satsning hela bolaget gör. Vi jobbar på att expandera och vill etablera Ahlsell workwear-konceptet inte bara i Falun. Som bolag vill vi ta nästa steg inom presentreklam och profil, fortsätter Peter Skoglund.
Vill växa genom förvärv
I regionen nedre Norrland som Peter Skoglund arbetar för finns tryckeriverksamhet även i Sundsvall och Gävle men ambitionen de närmsta två åren är att även ta konceptet till Borlänge och Östersund. Dessutom vill man växa genom förvärv.
– Det kan vara företag med 3-8 anställda som driver liknande verksamhet inom profil- och present. Ofta på mindre orter för på större drivs det i större koncerner. Vi kommer att titta på förvärv och erbjuda att köpa när det passar oss.