
Det omtalade försöket från Postnord Strålfors att förvärva 21 Grams ska ses över i en särskild undersökning av Konkurrensverket. Det går inte att utesluta att affären kan komma att leda till konkurrensproblem, enligt myndighetens inledande undersökning av det planerade förvärvet.
– Vi behöver fördjupat utreda ärendet, säger Hanna Witt, vikarierande generaldirektör på Konkurrensverket, till Sign&Print.
För att Konkurrensverket ska kunna ta slutgiltig ställning till ägarkoncentrationen krävs ytterligare utredning och analys av vilka effekter som affären kan medföra. Konkurrensverket har nu ytterligare tre månader på sig att utreda ärendet. Senast den 8 april ska myndigheten lämna beslut om affären kan fortgå eller om den ska förbjudas.
Kritiker fruktar monopol
Det planerade förvärvet har väckt kritik. ”Ett förvärv av 21 Grams skulle ge Strålfors förödande stor kontroll över den svenska tryckerimarknaden. Det kommer att slå mot privata tryckeriers konkurrenskraft och hota arbetstillfällen vid dessa tryckerier.” skrev Grafiska Företagens vd Eva Glückman i en debattartikel under hösten 2024.
Intresseorganisationen menar att konkurrensen på en redan skör postmarknad skulle krackelera helt och i princip innebära en monopolsituation.

Om ni kommer fram till att de farhågor som finns stämmer, räcker det då för att stoppa en affär?
– Det krävs ganska mycket för att stoppa en affär. Konkurrensen ska påtagligt hämmas av affären. Då behöver vi först göra en bedömning av hur marknaden ser ut, ringa in vilka aktörer och vilken konkurrens som finns. Sedan försöker vi förutse den mest sannolika utvecklingen av marknaden och konkurrensen i en sådan struktur som uppstår efter koncentrationens genomförande. Vi måste ha stöd för de påståenden vi gör. Därför samlar vi till exempel in data och fakta som vi analyserar. Det är inte så vanligt att vi kommer fram till ett förbud, men det händer, säger Maria Ulfvensjö Baltatzis, enhetschef på Enheten för konkurrenstillsyn 1 på Konkurrensverket.
Erbjuder likartade tjänster
Båda bolagen erbjuder tjänster inom utskick av digital och fysisk kundkommunikation.
21 Grams erbjuder lösningar som gör att avsändaren får hjälp med den samlade hanteringen av digitala och fysiska informationsflöden som till exempel utskick av fakturor. Företaget har utvecklat programvaror för bland annat portooptimering som även används av andra aktörer som är verksamma inom kundkommunikationslösningar. Genom dotterbolaget Mailworld bedrivs konsolidering av kontorspost och osorterade sändningar och tidningsdistribution under varumärket Morgonpost.
Strålfors erbjuder tjänster relaterade till utskick av digital och fysisk kundkommunikationen. Ett tjänsteutbud som enligt Konkurrensverket är likartat med 21 Grams.
Så ser farhågorna ut
Konkurrensverket har under den inledande utredningen varit i kontakt med ett stort antal aktörer, inklusive kunder av digitala/fysiska postförsändelser, leverantörer av kundkommunikationslösningar, tryckerier och postdistributörer.
”Flera aktörers beskrivningar av marknadsförhållandena står i kontrast med beskrivningar i anmälan, exempelvis avseende utbytbarheten mellan fysiska och digitala tjänster” skriver Konkurrensverket i sitt beslut om att inleda en särskild prövning av ärendet.
Flera aktörer har också uttryckt oro kring företagskoncentrationen. Farhågorna har berör att koncentrationen skulle medföra en alltför stark ställning för Strålfors avseende att tillhandahålla tryckeritjänster och kundkommunikationstjänster. Det finns också en oro att Strålfors genomförvärvet av 21 Grams kommer få kontroll över affärskänslig information om konkurrenter till Strålfors och PostNord eftersom sådan information finns inlags i 21 Grams programvaror.
Vidare finns också farhågor om att justeringar i 21 Grams programvaror kan komma att göras för att gynna PostNord-koncernens egen verksamhet, eller att programvarorna ens kommer att fortsätta tillhandahållas.
Få ärenden går vidare
Att ett ärende utreds i ytterligare en fas av Konkurrensverket är ovanligt.
– Många fas två-ärenden lämnas utan åtgärd efter särskild undersökning. Förra året hade vi tre sådana ärenden. Ett lämnades utan åtgärd, ett återkallades av parterna och i ett ärende fattade vi beslut om förbud. Förbudsbeslutet har överklagats. Domstolen gick på Konkurrensverkets linje i första instans, nu ligger ärendet för prövning i högsta instans, säger Maria Ulfvensjö Baltatzis.
Är den här marknaden lite speciell med få aktörer?
– Postdistribution är en marknad som har öppnats för konkurrens och där PostNord fortfarande är en väldigt stor aktör. Men alla marknader är speciella på sitt sätt med sina egenheter. Vi tar alltid in i vår bedömning hur marknadsstrukturen ser ut. Det finns marknader med väldigt många konkurrenter, där det rör på sig och där ingen har särskilt stor marknadsandel. På sådana marknader ser vi inga problem överhuvud taget, Maria Ulfvensjö Baltatzis.
Spelar det in att Strålfors har statligt ägande?
– Nej, inte i sig.