
De senaste åren har Addbrand gjort flera förvärv, både i Sverige och övriga Norden, och ambitionen är att växa ytterligare. Sign & Print har besökt företagets huvudkontor i Bankeryd för att höra mer om pågående satsningar och framtida tillväxtplaner.
Addbrand grundades 1991 och har sedan dess gått från 3 till 335 miljoner kronor i omsättning. När företaget startades så stod nästan 100 procent av verksamheten av kuvert och kuvert med tryck. Med åren har kuvertanvändningen minskat med 5–6 procent årligen och det har inneburit att Addbrand fått ställa om och bredda sig inom områden som papper, kontorstryck, emballage och expo. Företaget har sedan starten växt både organiskt och genom förvärv. Målet är att vara Nordens ledande grossist av trycksaker och grafiskt material.
I Bankeryd har Addbrand samlat sin verksamhet i två stora byggnader. I den ena finns kontor och produktion inom expo med tillhörande lager. I den andra återfinns kuverttryckeri, arktryckeri och efterbehandling samt lager. Här jobbar totalt 85 anställda. Sign&Print träffar marknadschefen Johannes Råsbrant för en rundtur i lokalerna, inte minst för att se de senaste investeringarna.

Tillskott inom efterbehandlingen
Vi börjar på expo-avdelningen som är ett växande segment för Addbrand. Det har därför gjorts investeringar inom detta område den senaste tiden. Under sommaren installerades ytterligare ett skärbord från schweiziska tillverkaren Zünd, av modell G3 3XL-3200. Sedan tidigare fanns ett mindre Zünd-bord i produktionen, ett G3 2XL-3200, som nu alltså har fått välbehövligt sällskap av en ”storebror”.
De två maskinerna tar hand om all skärning efter att trycket gjorts i företagets planskrivare, en Swissqprint Nyala 3 som köptes in från Nize Equipment för 1,5 år sedan. Den trycker på alla möjliga skivmaterial i hög takt med CMYK plus vitt samt light cyan och light magenta.
– Vi är väldigt nöjda med den. Tidigare blev det en flaskhals då det byggdes upp en hög av skivor från printern som vi inte hann ta hand om. Vi fick istället gå in och ta extraskift vid skärbordet när det var mycket att göra, berättar Ulrik Granstrand som är produktionschef på expo-avdelningen.
– Vi kunde se direkt att det nya skärbordet gav effekt och att det var en bra investering, fyller Johannes Råsbrant i.

Sparar timmar varje dag
Investeringen har effektiviserat produktionen på flera sätt, både när det gäller själva efterbearbetningen men också materialhanteringen.
– När vi har mycket att skära så matar maskinen fram det som redan är utskuret så att vi inte behöver plocka av det innan vi börjar med nästa jobb. Det sparar vi mycket tid på. Innan tog det oss säkert ett par timmar mer per dag att plocka av materialet, säger Ulrik Granstrand.
Nu kan en och samma operatör sköta båda skärborden och ladda material.
En annan fördel är ett kraftigt bighjul som kan biga sådant som emballage-, display- och reklammaterial.
– Vi har fått en del förfrågningar på den typen av produkter, så det känns bra att vi nu kan erbjuda det. Sådant som små volymer av mindre förpackningar eller coasters till event, säger Johannes Råsbrant.

För att producera expo- och displaymaterial har Addbrand även en sublimeringsprinter från ATP Color, en HP Latex rulle till rulle, en Canon Océ Color Wave för affischproduktion och en Mutoh eco-solvent rullprinter som kör mindre dekaler och liknande.
– Vi har en bred maskinpark så vi kan lösa de flesta typer av jobb, säger Ulrik Granstrand.
Addbrand har tagit fram en egen märkning som kallas ”Print by Sweden” så att kunden ska veta att allt ifrån tryck till bearbetning görs inhouse i Bankeryd. Bland annat har beachflaggorna som tillverkas hos Addbrand denna märkning.
– Det är väldigt många kunder som ser produktion i Sverige som väldigt positivt och vår slogan ”Print by Sweden” känns mer rätt än någonsin, säger Johannes.

Ser en framtid inom kuverttryck
Vi går vidare till företagets andra byggnad där det finns 18 pressar av märket Halm för kuverttryck: tio stycken tvåfärgs-maskiner, sex stycken fyrfärgs-maskiner och två digitalpressar, där de sista två gör det möjligt att trycka variabelt. Även om upplagorna sjunker inom kuverttrycket varje år så är det fortfarande en viktig del av Addbrands verksamhet, poängterar Johannes Råsbrant.
– Minskningen inom kuvert har inte varit så stor som vi förutspått och det är fortfarande en viktig produktion som vi ser en framtid inom.
Allt som inte rör kuverttryck produceras i arktryckeriet som ligger vägg i vägg. Det kan vara allt ifrån brevpapper och block till broschyrer och visitkort. I arktryckeriet finns fyra offsetpressar, Heidelberg Speedmaster, två vardera med två respektive fyra färger.
– Vi trycker bland annat block med offset. Ska det vara tryck på alla sidorna i blocket så blir det fort väldigt många sidor som ska tryckas och då passar det bra med offset, berättar Johannes.
I ett hörn står en gammal Heidelberg Vinge som snurrar än och används för sådant som paginering av block och broschyrer.
Det finns även en digital avdelning med bland annat två HP Indigo där det denna dag trycks julkort för fulla muggar.
I lokalerna finns även en printer för tryck på pennor som inom kort ska flyttas till Svedala för att samla allt penntryck där.

Två förvärv i Danmark i år
I början av 2023 köpte Addbrand Svedala Block & Pennor, ett familjeföretag med sju medarbetare och en omsättning på 15 miljoner kronor. Addbrand hade redan block och pennor i sortimentet, men såg tillfället att utöka både utbudet och kompetensen inom detta område.
Företaget har den enda Svanen-märkta kulpennan som finns på den svenska marknaden i sitt sortiment. Pennan kan också fås med personaliserat tryck. En produkt som har blivit viktig för Addbrand-koncernen.
– Det är flera stora konton som gått över till Svanen-märkta pennor och vi vill utveckla det och ta fram flera produkter.
Under 2024 har Addbrand gjort två förvärv i Danmark. Först av kuvertföretaget ICE Kuvert och därefter av storformatsleverantören EWJ.
Familjeföretaget ICE Kuvert har specialiserat sig på kuvert. Förvärvet av ICE innebär enligt Addbrand att företaget fortsätter att ha kuvert som ett väsentligt fokusområde, samtidigt som de kan utvecklas ytterligare inom kuvert och produktion.
När det gäller EWJ var förvärvet ett sätt att utöka och bredda grossistverksamheten. EWJ är verksamma huvudsakligen inom rullmaskiner och service till dem, samt rullmedia till expoproduktion, och är en välkänd aktör i Danmark.

Vill fortsätta växa
Addbrand är sedan tidigare stora inom papper och har samarbeten med flera av de stora pappersbruken som Arctic Paper, Lessebo Paper, UPM och Sylvamo.
– Genom EWJ får vi in rullmaterial, både som vi kan använda i vår egen produktion inom expo, men även som grossist. Den del som växer mest hos oss just nu är vår grossistverksamhet och de senaste förvärven i Danmark gör oss till en komplett leverantör av både papper och teknisk support, säger Johannes Råsbrant.

Med bakgrund av de förvärven som gjorts på sistone, vad är ambitionen framåt?
– Vår ambition är ständig tillväxt, både genom organisk tillväxt och genom förvärv. Vi letar hela tiden efter nya produkter och tjänster som stärker vårt utbud och som gör att våra kunder kan samla fler inköp hos oss.
Vilka områden vill ni växa inom?
– Först och främst vill vi fortsätta att stärka vår position som grossist på kuvert, papper, emballage och annat grafiskt material. Vi ser en stor potential inom expo, köpet av EWJ i Danmark i kombination med en uppgradering av vår maskinpark gör oss väldigt starka. Sen får vi absolut inte glömma vår viktigaste produktgrupp som fortfarande är kuvert, där gäller det att fortsätta ta marknadsandelar och hålla den absolut högsta servicegraden. Tänker man på kuvert, ska man tänka på oss, säger Johannes Råsbrant.

Addbrand
Startades i Bankeryd 1991.
Har utvecklats från ett renodlat kuverttryckeri till en nordisk grossist och leverantör av trycksaker och grafiskt material. I dag har bolaget fyra affärsområden: kuvert, kontor och papper, emballage samt expo.
I Sverige finns Addbrand i Bankeryd, Stockholm, Göteborg och Svedala. Företaget har även dotterbolag i Norge och Danmark.
Patrik Sjölin är vd och koncernchef.
Omsättningen 2023 landade på 335 miljoner kronor med ett resultat på drygt 13 miljoner kronor.
