
InkClub-koncernen ingår ett parnerskap med techplattformen Adyen. Samarbetat ska stödja inkClubs tillväxt både i och utanför Norden och förenkla kundresan för koncernens olika företag. Den europeiska marknaden präglas av lokala betalningsmetoder, en komplex utmaning som Adyen vill hjälpa till med.
Uppsalaföretaget inkClub är en av Nordens mest lönsamma e-handelsbutiker för förbrukningsvaror som bläckpatroner och toner, kontorsvaror, dammsugarpåsar, snus med mera. Företaget har varumärken som inkClub, Nordic Ink och Tonerlagret.
Nederländska Adyens finansiella teknologiska plattform hjälper kunder inom e-handel att förenkla kundresan, ”optimera sin konvertering” och minska sina totala transaktionskostnader.
InkClub ser en stor tillväxt i Europa där lokala betalningsmetoder kommer att spela en viktig roll för att kunna möta föränderliga kundbehov och optimera konvertering i checkout, som det heter på E-handelsslingo.
– Adyens plattform har utvecklats in-house med målet att hjälpa ambitiösa företag att lösa komplexa utmaningar. Just därför känns samarbetet med inkClub särskilt spännande. Deras verksamhet har på kort tid hunnit bygga upp en spännande portfölj av varumärken inom flera vertikaler. När verksamheten växer vad gäller varumärken, produktkategorier och marknader kan expansion snabbt bli komplext vad gäller lokala betalningsmetoder, integrationer till leverantörer och avstämning av transaktioner, förklarar Tobias Lindh, vd för Adyen Norden & Baltikum.