Allt fler grafiska maskiner tar plats på Nordic Profile Fair

Foto: Felix Alnemark
PUBLICERAD: 24 januari 2025
UPPDATERAD: 10 februari
Mikael Sandberg, vd på Folier i samspråk med Bengt Ljunggren från Bengans Reklamtryck i Eksjö och Richard Rinelaub säljare på Folier vid UV-skrivaren Epson SureColor V1000.

Allt fler grafiska tryckföretag ställer ut på profilmässan Nordic Profile Fair i Jönköping. Det gör att det syns allt fler spännande maskiner i montrarna.

Folier börjar bli en riktig veteran på mässan.

– Vi tycker att det här passar oss. Det är lite av vår publik. Speciellt med transfer och DTF-delen. Vi har också den nya UV-skrivaren från Epson, säger Rikard Rindelaub, säljare.

När tidningen kom förbi under den andra mässdagen hade Folier fått flera intressanta leads att arbeta vidare med.

– Det var inte jättemycket folk igår men det kan bli bra ändå. Det kändes som att det var en del som var sugna på att handla. Men augustimässan är ofta bättre med mer folk, säger Mikael Sandberg, vd på Folier.

Folierpersonalens nunor tryckta i Epson SureColor V1000.

De visade bland annat upp nya UV-skrivaren Epson SureColor V1000 som de sålt ett par exemplar av.

– Det är lite leveranser som kommer senare i vår. Den är slut på lager i Europa just nu. Den är för de som vill printa på hårda material. Vi har printat på golfbollar och skyltar. Den är attraktiv med ett attraktivt pris. Just den här är för en A4 i storlek. Den kostar strax under 100 000 kronor inklusive tre år på plats-service av Epson, säger Mikael Sandberg.

Mikael Sandberg vid DTF-skrivaren Epson SureColor F2200.

De demonstrerade också populära DTF-skrivaren Epson SureColor F2200 och en ny elektrisk värmepress från Schulze. Det har blivit stor konkurrens på DTF-marknaden med allt fler varumärken att välja på.

– Det är klart att det finns fler som säljer DTF. En del vill ha rulle till rulle och en del vill ha ark. Det beror lite på hur mycket man producerar, säger Mikael Sandberg.

Folier är kända för att rikta sig till nya tryckverksamheter och sådana som vill in på nya segment.

Vill ni upp i storlek på maskiner?

– Det blir naturligt att det blir lite större maskiner. Kunderna växer ju också och vill köpa nästa storlek. Vi har varit starka med ”entry machines”, säger Mikael Sandberg.

Jimmy Thedvall vid lasergraveraren AEON Mira 7.
Gravering i plural

Systerbolagen Indukta, Indukta Technologies och ACP Systems var på plats med maskiner för lasergravyr, DTF och dekaltryck. AEON Mira 7 heter deras senaste nyhet inom lasergravyr. Den kan gravera på upp till sex föremål samtidigt.

– Alla maskintillverkare har sin roterande enhet där du kan köra en åt gången. Nu har vi tagit fram en egen enhet som vi byggt mekaniskt som gör det möjligt att köra upp till sex stycken termosar eller glas samtidigt. Det gör stor skillnad för de som jobbar i produktionen, säger Jimmy Thedvall, teknisk säljare på Indukta Technologies.

AEON Mira 7 som kan jobba med upp till sex objekt samtidigt.

Maskinen tillverkar de på plats i Borås.

– Den tror vi väldigt mycket på så vi ska få i gång lite produktion så att vi verkligen får i gång försäljningen på den. Vi har sålt sex stycken så den har landat väl. Det har varit stort intresse här på mässan. De som har jobbat med detta ser skillnaden direkt. Det har varit många här och fotat, säger Jimmy Thedvall.

En nyhet hos ACP Systems var dekalskrivaren NC-UVDTF30. Den producerar detaljerade och slitstarka dekaler. Maskinen kombinerar utskriften med laminering. Motiven blir frilagda med hög upplösning och detaljrikedom i UV-tålig färg. Till exempel så blir enskilda bokstäver i en logga frilagda tack vare att utskriften kommer med en bärare som man tar bort.

– Den tror vi väldigt mycket på. Det blir väldigt käckt. Det är sådana klistermärken man brukar beställa som är ganska avancerade att trycka och kostar mycket. Men du kan skriv ut dem i stället och drar av bäraren så bokstäverna blir frilagda. Du behöver inte ha en bottenplatta. Det öppnar väldigt mycket möjligheter och den fäster väldigt bra, säger Tina Korunovski, marknadschef på Indukta.

Tina Korunovski, marknadschef på Indukta vid dekalskrivaren NC-UVDTF30. Vattenflaskan på bilden har försetts med tryck från maskinen med frilagda bokstäver.
 ACG Nyström visade DTF

ACG Nyström visade förutom symaskiner upp DTG/DTF-skrivaren Brother GTX Pro.

– Det finns många av den ute. Det är driftsäker och en produktionsstabil maskin. Det som är styrkan är att den fungerar väldigt bra för både stor och liten produktion. Vi har kunder som kanske kör några print på två veckor och sedan har vi kunder som kör 300 om dagen, säger Perry Sandell, chef för broderi och textiltryck på ACG Nyström.

Perry Sandell vid hybridskrivaren Brother GTX Pro.

Maskinen skriver ut i CMYK + vitt.

– Det är en väldigt stabil hybridmaskin. Du kan printa allt som rör t-shirts och hoodies men även skor, kepsar och mössor. Och givetvis DTF som blivit den stora snackisen, säger Perry Sandell.

Maskinen kan skriva ut både direkt på plagget eller på DTF-film som appliceras på textilen.

– DTF är den starka delen idag för våra kunder. DTG:n är begränsad för den kräver i alla fall 50 procent bomull. Sedan har DTG sina fördelar där man kan göra ett tryck som har toningar och transparanta delar. Det ser väldigt bra ut. Gör du en DTF är det svårare att göra en snygg toning. Det går att göra med rasteringar men det är svårare och du får fortfarande en plastig känsla i det, säger Perry Sandell.

DTG-tryck går att tvätta i 60 grader medan 40 grader är max för DTF.

 ”De vill vi åt”

En bit bort i samma mässgång står Falköpingstryckeriet Z-Reklam.

Johan Zachrisson på Z-reklam letade nya kunder.

– Vi riktar oss åt andra reklamare i branschen, inga slutkunder. Reklambyråer, profilare, skyltmakare och tryckerier. De vill vi åt. Det är väldigt bra att vara här, för här är profilarna. De har på sin höjd kanske en printer på 1.60 sedan stannar det där, säger Johan Zachrisson, delägare.

Transfer och värmepressar

Perma Press tillverkar värmepressar och PVC-fri värmetransfer i Kungsbacka. De lät besökarna trycka färgglada motiv i värmepress. I pressen kan man förbereda ett plagg samtidigt som man trycker ett annat.

Mikael Nyrén på Perma Press.

– Vi gör allt in house hos oss. Färgen blandas hos oss. Vi har tillverkning på maskiner. Varenda grej har vi på lager. Våra kunder är väldigt nöjda med att om det är någon reservdel som de behöver så har vi den. En sådan här maskin lever länge. Vi hade precis en kund som sa att han kör på vår maskin från 90-talet, säger säljaren Mikael Nyrén.

Perma Press var riktigt tidiga med PVC-fri transfertillverkning och fick då stora kunder som Nike och Carlsberg för vilka de försåg med loggan till Liverpooltröjorna. På företaget arbetar 23 personer och just nu håller de på att bygga ut fabriken.

– Det kommer bli ganska mycket större och vi kommer få plats med några linjer till. Vi börjar med en linje extra för produktion och mycket mera lager. Maskinerna vi bygger tar lite plats, säger Mikael Nyrén.

Linda Forsberg hjälpte besökarna trycka transfer i värmepressen Perma Press.
Nischat tryckeri

Ett annat grafisk företag med schvung är golftryckeriet PR tryck i Vaggeryd.

– Vi är väldigt nischade mot golf och logoprinting på golfbollar och golftillbehör. Vi har allt på lager och gör allt in house. Vi trycker på bollar, peggar och mängder av olika startkit för golftävlingar. Vi gör också förpackningarna, säger Peter Bergström, platschef.

Peter Bergström på golftryckeriet PR Tryck i Vaggeryd.

Kunderna är oftast återförsäljare till företag.

– Vi säljer aldrig direkt förutom golfklubbor till golfbanor. Promotionmarknaden är vår största kund. De som går runt här är våra kunder först och främst.

PR Tryck använder sig mestadels av digitaltryck och tampotryck.

– Tampotryck sitter mycket bättre på en golfboll än vad digitaltryck gör.

Fick ni mer att göra under pandemin när alla skulle spela golf?

– Ja. Sedan har det hållit i sig. Vi har också tagit marknadsandelar.

Maria Olsson, projektledare hos mässarrangören PWA.
Förändringar för mässan

Profilmässan Nordic Profile Fair anordnades för sista gången under en januarimånad. Nästa mässa blir i augusti och från 2026 blir det bara en mässa i slutet av sommaren. Arrangören PWA samlar sedan förra året både återförsäljare och leverantörer.

– Omstart 2026 är att vi ska testa att ha en mässa i augusti för den har vi märkt är väldigt positivt, utvecklar sig och blir större. Det är mer intresse för den. Sedan kanske vi kör branschdagar under våren i vårt showroom i huvudstaden. Då kan man bygga upp sitt nätverk och utbildas med någon föreläsning. Branschdagarna blir på ett annat sätt. Att man träffar de andra medlemmarna och gör något så att branschen växer.

Showroomet vid Norra Bantorget i Stockholm växer med fler kvadratmeter. De har också gått från 12 till 23 utställare.

 ”Inget förtar det andra”

Någon menade att utökningen av ert showroom kannibaliserar på er mässa. Vad tänker du om det?

– Det är inte samma sak. Vi träffar kunder i vårt showroom varje vecka och det används för att visa sina slutkunder olika produkter. Sedan måste vi någon gång ha ett event och då blir det ett öppet hus. Men vi kan inte ha visningar för stora grupper som vi kan i en mässhall. Vi kan aldrig ta emot 1000 personer som vi har på en mässa under två dagar, i ett showroom, säger Maria Olsson och fortsätter:

– Däremot finns det företag i branschen som tycker att det här huset är positivt och trevligt. De ser produkter från leverantörerna där och nöjer sig med det. På en mässa träffar du nya leverantörer som du inte vet om och ser produkter som finns på marknaden som du inte ser i ett showroom där det är den leverantör du känner till. I min värld är det helt olika saker.

Ungefär hälften av mässutställarna på Nordic Profile Fair är medlemmar i föreningen. Resten är externa utställare.

– Om man inte kommer till mässan missar man de nya som man inte ens vet om finns. I framtiden kan det bli den leverantören du tycker är bäst. Det vet man inte om man inte kommer hit. Är man passionerad att jobba med det här tycker jag att man både ska besöka vårt showroom och mässan. Inget förtar det andra.

Läs vidare

Summa lanserar vinylskärare för DTF

Summa lanserar en vinylskärare för Direct to to film-applikationer. Den är speciellt byggd för att förhindra repor och rullmärken som kan uppstå vid transport av PET-film.

S-Class-3-TC75-DTF.27

”Ett skyltfönster för att få fler att upptäcka Addbrand”

Addbrand har som ambition att vara Nordens bästa grossist på papper, kuvert, lätt emballage och grafiska tillbehör. På Sign, Print & Promotion, 19–20 mars i Oslo, visar de ett urval av sin breda produktportfölj.

Addbrand kollage

Lundbergs grafiska lämnar över Komori till ny återförsäljare

De tar över distributionen för märket.

Kenneth-Nielsen

Agfa lanserar kompakt skrivare i Anapurna Ciervo-serien

Agfa utökar med en kompakt, men ändå mångsidig, maskin.

Anapurna-Ciervo-H2500_PR

Senaste nytt

Summa lanserar vinylskärare för DTF

Summa lanserar en vinylskärare för Direct to to film-applikationer. Den är speciellt byggd för att förhindra repor och rullmärken som kan uppstå vid transport av PET-film.

S-Class-3-TC75-DTF.27

”Ett skyltfönster för att få fler att upptäcka Addbrand”

Addbrand har som ambition att vara Nordens bästa grossist på papper, kuvert, lätt emballage och grafiska tillbehör. På Sign, Print & Promotion, 19–20 mars i Oslo, visar de ett urval av sin breda produktportfölj.

Addbrand kollage

Lundbergs grafiska lämnar över Komori till ny återförsäljare

De tar över distributionen för märket.

Kenneth-Nielsen

Agfa lanserar kompakt skrivare i Anapurna Ciervo-serien

Agfa utökar med en kompakt, men ändå mångsidig, maskin.

Anapurna-Ciervo-H2500_PR