
Med ny organisation och nya investeringar är Stockholmsföretaget Need Visuals redo för större uppdrag inom mässor, event och butiksinstallationer.
Stockholmsbaserade bolaget har en smått unik bredd med både tryckeri, ett fullt snickeri och montage-team. Tryckeriet har bred kapacitet med tryckmaskiner för folie, skivor och vepor. Det stora snickeriet har alla tänkbara maskiner inklusive laserskärare, CNC-fräs för 3D-fräsning, svetsning och lackering.
Need Visuals arbetar främst mot PR-, mäss- och eventbyråer som sitter på kunder och projekt men också direkt med företag inom retail. Allra helst vill de vara en helhetsleverantör åt uppdragsgivarna.
Företaget grundades 1995 som Skyltar & Sånt och har genom åren vuxit genom strategiska sammanslagningar.
2021 gick bolaget ihop med Need+ och flyttade produktionen till deras lokaler i Järfälla. Det breddade verksamheten och lade grunden till dagens helhetserbjudande. 2022 köpte bröderna Mikael och Nicklas Bruske ut de två andra delägarna.
Bytte namn
När Erik Otterberg anslöt som vd och delägare 2023 bytte företaget namn till sitt nuvarande.
Skyltar & Sånt arbetade tidigare till största del med tryck och skyltar men hade även en enklare verkstad och snickeri/lack för bearbetning av trä och plast.
– Need+ var en stor kund av tryck och vi såg att vi skulle bli starka av att gå ihop. Vi behövde deras hårdvara i snickeri och lack. Vi tog med våra maskiner och sålde våra verkstadssaker, säger Mikael Bruske.
Delägaren Robert Rönnlund som då arbetade på branschkollegan Sture Exhibitions & Events minns sammanslagningen.
– Det var en lovande sammanslagning med det bästa från två världar för att bli en riktig ”one stop shop”. Jag har jobbat i den här branschen i 19 år och tycker att jag har ganska bra koll på utbudet och branschkollegornas kapaciteter. När de gick ihop visste jag att det där är en kommande raket med sin unika produktionsbredd. Här vill jag vara med på tåget, säger Robert Rönnlund.

Han är ny delägare sedan hösten 2024 men har faktiskt arbetat på Skyltar & Sånt för ungefär 25 år sedan. Dessutom har Skyltar & Sånt varit en trogen underleverantör till Rönnlunds tidigare arbetsgivare Sture Exhibitions & Events.
Att Robert Rönnlund anslutit beskriver Erik Otterberg som den sista pusselbiten. Nu har de rätt uppställning för att ta nästa steg.
– Med Robbans erfarenhet kan vi ta ett större helhetsgrepp, kunder och konton. Han har verkligen gjort saker från ax till limpa, säger Erik Otterberg.
Det finns en förhoppning att få fler av de större event- och mässbyråerna som kunder. Need Visuals kan hjälpa uppdragsgivarna från skisstadiet och konceptarbete hela vägen till leverans.
– Vi täcker upp där kunderna behöver oss. Vissa kommer med färdig design och ritningar och andra kommer med en idé eller mood board. Vi hjälper dem att ta ut det till färdiga produkter och installationer, säger Erik Otterberg.
Bredden är styrkan
De framhåller sitt breda erbjudande till kunderna som den viktigaste styrkan för företaget.
– Mångsidigheten finns inte riktigt någon annanstans när det kommer till exponeringslösningar. Allt från mindre digitaltryck till kompletta fysiska miljöer som showroom, butiksinredning, mässor och allt däremellan. En sådan bredd skapar även hållbara och effektiva lösningar utan onödiga transporter och mellanhänder, säger Robert Rönnlund.

Ett växande ben för bolaget är uppdrag åt detaljhandeln.
– Vi har gjort väldigt mycket fina projekt åt retailkunder den senaste tiden. Det är kul att gå runt på Stureplan, där har vi gjort saker i nästan vartenda skyltfönster. Det blir jag stolt över, säger Erik Otterberg.
Inte sällan har det varit ganska komplexa uppdrag där Need Visuals behövt många av de kompetenser de har i sin produktion. De kan vara allt från tryck och laserskärning till finbearbetning, snickeri och lackering.

– Med all produktion inhouse och snabba leveranser kommer den största volymen från tryck genom att vi jobbar som underleverantör till flertalet av de byråer som finns i Stockholm och övriga Sverige, säger Mikael Bruske
De återkommer till att bredden blir styrk-an. Om någon ska ha ett event kan de både trycka drinkbiljetterna, bygga bardisken med tryck och inbyggd LED-skylt och producera skyltar som hänvisar gästerna rätt.
– Ska du göra de sakerna behöver du vända dig till tre leverantörer – eller så kommer du till oss, säger Erik Otterberg.
Korta ledtider
Att branschen präglas av allt kortare leveranstider är ett annat skäl till att det är bra att kunna göra allting själv. Need Visuals kunder finns framför allt i Stockholm och Skandinavien men de levererar också till Europa eller resten av världen ibland. När de haft uppdragsgivare som Gant och Peak Performance har skapelserna hamnat i deras butiker runt om i Europa.
Idag arbetar 22 personer på Need Visuals. 2024 vände bolaget till vinst och de räknar med 40 miljoner kronor i omsättning. Efter några tuffare år ser Need Visuals väldigt ljust på framtiden.
– Det har varit turbulent. Först med covid, sedan hoppade de tidigare ägarna av. 2023 började bli ett lite mer ”vanligt” år, säger Erik Otterberg.

Hans bakgrund finns inom digital marknadsföring och han har goda kunskaper i försäljning, marknadsföring och organisationsbyggande.
– Det var det vi saknade för att kunna växa och bli större, säger Mikael Bruske.
Företaget ser stora möjligheter till att ta sig an fler uppdrag framöver. De har kapacitet i lokalen, maskinparken och personalstyrkan.
– Vi vill växa och vi har stora möjligheter. Vi kan göra mycket mer än vad vi gör. Riktningen är öppen. Vi vill passa in i våra kunders behov och täcka upp på bästa sätt, säger Erik Otterberg.
Så vill de växa
Målet för 2025 är att växa genom ökad marknadsföring och fler samarbeten. Delägarna tror att det finns oförlöst potential i att visa upp mer av vad de kan. De har inte synts så mycket utåt eller arbetat speciellt mycket med försäljning och marknadsföring. Kunderna har historiskt kommit tack vare en lång tradition av fina leveranser från de bolag som Need Visuals idag består av.

– Vi ser en jättemöjlighet att fortsätta göra det vi gör men också visa det för alla som inte är kunder. Vi jobbar med de flesta eventbyråer men inte alla. Vi måste berätta om oss för dem för att de ska handla hos oss också. För det finns ingen mening för dem att inte göra det, säger Mikael Bruske.
Även inom retail och mässor ska Need Visuals synas mer utåt. Mässkalendern vittnar om att 2025 är ett mässår.
– Då vet man per automatik att vi får mycket att göra till alla mässleverantörer. Det är en trygghet. 2025 ser väldigt bra ut, säger Robert Rönnlund.
– Mässåret i kombination med marknadsföring och att vi blickar framåt ska göra att vi ökar. Det är målet, säger Mikael Bruske.
De har också arbetat med att förbättra organisationen med avdelningschefer som kan coacha och stötta produktionen men samtidigt vara delaktiga på golvet.

Ny satsning
Nyligen startade Need Visuals ett dotterbolag för att arbeta med profilprodukter.
Printwave leds av Viktor Francke. Bakgrunden är att de märkt av behovet av profilprodukter hos befintliga kunder. Men de ser också möjligheter att nå nya kunder. Att profilbiten sköts från ett eget bolag är för att de ser den som så pass skild från den vanliga verksamheten som är bred redan som det är.
– För oss handlar det om att vi har fullt upp med vår vanliga business så där kommer Viktor in och driver det. Han har fullt fokus på att göra det, så stöttar vi med det vi kan som kundkontakter, administration och kunskap, säger Mikael Bruske.
Prisvärd flatbädd
För lite över ett år sedan köpte Need Visuals planskrivaren Vanguard VK3220-T-HS av återförsäljaren Marabu. Den ersatte en Agfa Titan som de haft i nio år.

– Vi bytte till en Vanguard efter att ha tittat var man får mest för pengarna. Vi landade i att den var snabb, bra och prisvärd. När vi jämförde med andra planskrivare så skulle det bli dyrt om man skulle ha samma hastighet. Maskinen kändes rätt, säger Mikael Bruske.
Vanguard VK3220T-HS är en flatbädd där bläcket härdas med UV-LED vilket ger lägre energiförbrukning. Den passar till olika grafiska produktioner som till exempel displayer, utställningsmaterial, paneler, skyltar, affischer och andra reklamartiklar. LED-tekniken gör att det går att trycka vid lägre temperaturer vilket gör att värmekänsliga applikationer kan tryckas utan påverkan.
Flatbädden kan ha 4–15 skrivarhuvuden, Kyocera KJ4A, och skriver ut upp till 360 kvadratmeter i timmen. Need Visuals har CMYK + vitt bläck i sin Vanguard men skrivarna kan också utrustas med light magenta och light cyan. Utskriftsområdet är 200×230 millimeter.
VK3220T-HS klarar tjocklekar på upp till 10 centimeter. Material som skrivaren hanterar är till exempel PVC, vinyl, akryl, canvas, skumkartong, kanalplats, styren, trä, metall glas, läder, sten, porslin, tyg och kartong.
– Den fungerar bra. Den hade lite barnsjukdomar i början i och med att det var en ny modell på marknaden. Men nu har vi rätat ut allt sådant, säger Per Zetterberg som arbetar i den grafiska produktionen.

Need Visuals trycker allt möjligt i sin Vanguard men allra mest Forex, Stadur, Reboard och vita skivor. Men också lite kartong, akryl, trä och plexiglas. Det är helt enkelt en mångsidig skrivare de har i produktionen.
– Ja, i och med att det är UV-tryck så härdar bläcket direkt när det landar på ytan. Det är egentligen bara fantasin som sätter gränser och tjocklek på materialet, säger Per Zetterberg.
Vanguarden kan trycka material på upp till 100 millimeter.
– Vi trycker otroligt mycket 19 millimeters Stadur men inte tjockare än så, säger Mikael Bruske.
Vanguards flatbäddar har vakuumzoner som underlättar för positionering och håller materialet på plats.

De kommer med ett flertal tekniker som underlättar utskrifterna som till exempel Alignguard som ger pinregistering för enkel placering av media.
Cureguard ger steglös justering av härdning medan Mediaguard ger automatisk mätning av materialets höjd och Staticguard reducerar den statiska elektriciteten vilket ger möjligheten att trycka på fler material.
Vanguarden har LED-lampor i stället för kvicksilverrör.
– Det är mycket energisnålare och lättare att starta upp. Den låter inte lika mycket, säger Per Zetterberg.

Fler skärbord
Sedan Vanguarden har de också investerat i ett nytt skärbord. Sedan tidigare har de ett Zündbord där de skar allt från folie till tyger och skivor. Men eftersom de har mycket att göra var bordet litet av en flaskhals i produktionen. Lösningen blev att köpa ett Summabord till den grafiska ateljén i vilken de bara kör folie. Så får Zündbordet koncentrera sig på skivor och tyg.

Samtidigt har de dubblat antalet skrivarhuvuden i sublimeringsskrivaren ATP Color DFP-130. Anledningen är ökad efterfrågan.
– Det gör att det kommer ut än mer tyg som ska skäras. Vi skaffade också en till symaskin så vi har egentligen dubblat tygkapaciteten. När det är stora mässor i området är det bra tryck där ute i produktionen, säger Erik Otterberg.
Tyg är något de tycker växer som materialval både inom detaljhandeln och i mässbranschen. En anledning är att det är smidigare än skivor och storformat ur logistiksynpunkt. Tyg kan levereras i lådor och tar mindre plats.










