
Den svenska konstmarknadsplatsen Printler servar hela EU med posters, canvas och fine art från sin produktionssite i Stockholm. Nu lanseras konceptet i USA.

Anna Nygren anställs som strategichef på Printler och vd för det nystartade amerikanska bolaget.
– Det indikerar kanske också att det blir en stor satsning. Hon kommer driva de stora strategiska projekten där USA är ett av dem, säger Andreas Holmgren, vd och grundare av Printler Group, till Sign&Print.
Anna Nygren har tidigare bland annat arbetat på Facebook/Meta i Singapore och på Telenor i Oslo och Belgrad.
– I förhållande till det här har hon drivit jättestora projekt. Hon är oerhört tekniskt driven och en duktig projektledare. Det blir ett välkommet tillskott till vårt team, säger Andreas Holmgren.
Ny delägare går in
Printler kombinerar sin egen produktion i Europa med lokala POD-partners på plats i USA.
Vilken del av landet som blir bas är inte klart. Men företaget vill finnas nära kunderna för snabba och mer miljövänliga leveranser.
Printlers affärsmodell kombinerar e-handel med konst och design tack vare en stor community med kreatörer som bidrar med sina verk.
Under hösten gick True Global Ventures in som minoritetsägare i Printler. Fonden har kompetens inom tech och AI.
Printler
Kreatörsplattform där 20 000 artister från hela världen monetariserar sin konst, erbjuder idag cirka 100 000 motiv
Aktiva på 17 marknader i Europa, där Tyskland är den största och UK den snabbast växande
Lönsam tillväxt, omsättning 2024 ca 80 msek och ca 120 msek 2025 (exkl USA)
Startade verksamheten 2021. Källa: Printler