Etikett ersatte traditionellt tryckt förpackning

PUBLICERAD: 22 april 2025
UPPDATERAD: 23 april

Vinnare av kategorin Förpackningsdesign i Guldägget blev designbyrån BVD Stockholm för designen till Electrolux Groups varumärke AEG. Utmaningen låg i att skapa en ett designuttryck som både förmedlar en tydlig premiumkänsla på en brun kartongförpackning och samtidigt harmonisera med AEG:s visuella identitet.

AEG har en tydlig ambition att vara branschledande inom hållbarhet, men man insåg att de dåvarande förpackningarna kunde utvecklas för att spegla det bättre. Uppdraget var därför att utveckla ett mer hållbart förpackningssystem – en lösning som inte bara minskade miljöpåverkan utan också attraherade målgruppen och skapade maximal synlighet i en brokig butiksmiljö.

Den största utmaningen låg i att skapa ett designuttryck som både förmedlade en tydlig premiumkänsla på en brun kartong och samtidigt harmoniserade med AEG:s visuella identitet.

Målet blev att omdefiniera den enkla kartongförpackningen till något attraktivt och aspirerande. Designen fokuserar på att lyfta fram produkterna som hjältar på förpackningen genom grafiska silhuetter som antyder innehållet. De skulpturala formerna fungerar som kraftfulla grafiska element och skapar både djup och ett unikt uttryck.

Med respekt för AEG:s tyska arv betonar designen precis typografi, asymmetri och det visuella utrymmet mellan formerna – vilket resulterar i ett flerdimensionellt och sammanhållet helhetsuttryck. Dessutom får AEG:s ikoniska, röda logotyp en framträdande roll för att ytterligare stärka varumärkets identitet.

För att göra förpackningen mer hållbar och återvinningsbar minskades mängden tryckfärg med över 60 procent jämfört med tidigare lösningar. En produktspecifik etikett ersatte traditionella tryckta förpackningar, vilket minimerar överproduktion och gör det möjligt att använda samma förpackning för en hel produktserie. En QR-kod på etiketten skapar en sömlös länk mellan den fysiska butiksupplevelsen och den digitala världen.

Förpackningen saknar både ytbehandling och laminering, vilket gör den helt återvinningsbar.

 

Senaste nytt

Canon skrotar franchisemodellen – "Förändring är nödvändigt"

Canon Svenska signalerar stora förändringar:
✔️Franschisemodellen avvecklas ✔️Ny partnerstruktur ✔️Fokus på tillväxt

Christer Byfors -43
Canon skrotar franchisemodellen – ”Förändring är nödvändigt”

Webbinarium: Därför är toner­teknologi här för att stanna

Torsdagen den 13 november kl. 09.00 (CET) arrangerar Xeikon ett kostnadsfritt webbinarium på engelska med titeln "Why is toner technology here to stay for label and packaging printing". Webbinariet arrangeras i samarbete med vår systertidning Packnews.

Frank-Jacobs-900x600-1
Webbinarium: Därför är toner­teknologi här för att stanna

Två nya delmässor får premiär på Fespa i Barcelona

I maj nästa år hålls Fespa. Mässan har temat ”The place for experts” som ska betona Fespa som global mötesplats för expertis, affärsutveckling inom tryck och visuell kommunikation. I veckan presenterades två nya delmässor som kommer lanseras i Barcelona.

FotoJet---2025-11-05T132301.202
Två nya delmässor får premiär på Fespa i Barcelona

Kongsberg lanserar lösning för mer automatisk skärning

Kongsberg tillkännager semiautomatisk "Smart Material Handler" som förlänger det befintliga skärbordet.

KongsbergPCS_SmartMaterialHandler-scaled
Kongsberg lanserar lösning för mer automatisk skärning

Läs vidare

Nu är nya Sign&Print här!

Nu kommer nya Sign&Print varm från tryckeriet! Årets sista nummer innehåller en 28 sidor stor mässrapport från Sign&Print Scandinavia.

583
Nu är nya Sign&Print här!

Klassiskt skånskt bokbinderi i konkurs

Företaget har hamnat på obestånd.

FotoJet---2025-09-22T110803.590
Klassiskt skånskt bokbinderi i konkurs

Marabu visar kraftfull flatbädd på Öppet hus

Den grafiska återförsäljaren bjuder in till Öppet hus i Malmö den 12 november för att visa upp det senaste inom digitaltryck och produktionslösningar. 

DSC_2249
Marabu visar kraftfull flatbädd på Öppet hus

Storaffär skapar produktmediajätte

Det norska familjeägda produktmediabolaget Idé House of Brands har undertecknat en avsiktsförklaring (LOI) om att förvärva det svenskbaserade Wackes, för att etablera Europas största distributör av produktmedia.

Wackes
Storaffär skapar produktmediajätte