
Fujifilm har tagit fram en helt ny bläckteknologi. AQUAFUZE kombinerar UV-LED och vattenbaserad utskrift. Tekniken debuterar i den nya storformatskrivaren Acuity Triton, framtagen i samarbete med Mutoh.
Utskrifterna blir tunna, mer miljömässigt hållbara och reptåliga utan behov av topplack eller primer. De avger också mindre lukt, låg energiförbrukning och förbättrad munstyckssäkerhet.
Acuity Triton har 1,6 meters utskriftsbredd men skriver bara ut 15 kvadratmeter i timmen – än så länge.
– Det är inte ofta man är med om ögonblick där man tydligt kan peka ut en milstolpe för när tryckvärlden är på väg att förändras, säger Chelsea Carter, marknadschef på Fujifilm.

Just nu kommer många förändringar inom hårdvara, fortsätter hon. Maskinerna blir snabbare med mer automation och robotar.
– Men det är väldigt sällan en ny bläckteknologi lanseras, säger Chelsea Carter.
Under de senaste två åren har över 50 000 maskiner inom storformatsområdet sålts. Genom att prata med slutanvändare har Fujifilm kommit fram till att de behöver en maskin och bläckteknologi som är så flexibel som möjligt för att hantera alla de jobb de har dagligen.
– När det gäller bläckteknologi dominerar fortfarande eco-solvent. UV och latex ökar och vi hoppas att AQUAFUZE snart kommer att vara i toppen, säger Chelsea Carter.

Många misslyckade försök
Fujufilm har lagt över tio år på att utveckla tekniken.
– Många har försökt och misslyckats med vattenbaserad UV, men det här är en produkt som finns, den är verklig, och du kan se den i vår monter.
Med Fujifilms andra teknologier finns vissa kompromisser som att vissa kräver primer som kan bli kostsamt, vissa avger lukt eller är mindre flexibla vid sträckning vilket kan ge sprickbildning, säger Chelsea Carter.
– Men med AQUAFUZE finns det inga kompromisser. En stor fördel är att det är helt fritt från farliga ämnen och inte behöver några varningsetiketter eftersom att det är vattenbaserat. Det finns inga ”otäckheter” i det.
Hon säger att utskrifterna får utmärkt följsamhet vilket gör de perfekta för helfoliering av fordon.
– Töjningen påverkar inte bilden alls. Tack vare UV-egenskaperna är färgstyrkan i trycket oöverträffad. Det här är verkligen en revolution i branschen och jag hoppas att du minns det här ögonblicket för vi är otroligt stolta. Det här är bara början och vi ser en ljus framtid för den här produkten.

Vinylgrabbar gör tummen upp
Under utvecklingen har The Vinyl Guys i brittiska Staffordshire varit med. De arbetar bland annat med dekaler, fordonsdekor, skyltar och väggdekor. Vanligtvis använder de eco-solventskrivare och UV-skrivare.
De listar tre fördelar de har upptäckt när de använt maskinen.
1. Det går snabbare att kunna efterbehandla.
– Med vår eco-solventmaskin måste vi vänta på att utskrifterna ska avgasas innan vi kan laminera fordonsgrafik. Med vår UV-skrivare så tenderar vi att vänta en-två timmar för att undvika silvering och få bästa resultat. Men med Triton har vi kunnat laminera direkt från skrivaren, både med kall- och varmlaminering. Vi har fått riktigt bra resultat med olika material som är monomeriska, polymeriska och för gjutna folier med laminat, säger Alex Liggeth, som driver The Vinyl Guys.
2. Skrivaren har hjälpt The Vinyl Guys att spara pengar och öka marginalerna.
– Den färdiga utskriftens reptålighet är väldigt, väldigt bra. Det har gjort att vi kunnat snabba upp produktionen av till exempel temporära skyltar som hälso- och säkerhetsskyltar och byggskyltar och därför ta lite mer betalt för dem. Som en följd av att det går snabbare att efterbehandla har vi kunnat spara tid i produktionen och därmed hunnit med att producera fler laminerade produkter under arbetsdagen, säger Alex Liggeth
3. Den ger fler alternativ för ytfinish.
– Många av våra ”snabbkunder” är vana vid UV-utskrifters något matta och upphöjda yta. Nu kan vi erbjuda dem en annorlunda finish – en mer glansig yta – men med samma snabba leveranstid som UV. Det har gjort att vi kunnat introducera fler kunder till fler av våra produkter, säger Alex Liggeth.
Han tycker att maskinen passar perfekt för personer som är nya i branschen och står inför beslutet om de ska satsa på UV eller eco-solvent med teknikernas alla för- och nackdelar.
– Detta passar perfekt för personer som är nya i branschen och står inför beslutet om vilken maskin de ska köpa och vilken teknologi de ska satsa på – UV eller eco-solvent – med alla för- och nackdelar. Jag tycker att den här tekniken hamnar precis mitt emellan, och täcker in allt man behöver från båda alternativen.
Men även för dem som redan har EcoSolvent och UV fungerar den här maskinen utmärkt som ett komplement i tryckrummet och produktionen – den hjälper inte bara till att producera fler artiklar, utan också att snabba upp produktionen av andra jobb, säger Alex Liggeth. Den passar alltså även företag med befintlig maskinpark som vill utöka med något nytt.
”Inte den snabbaste”
Men det finns en stor nackdel. Den nya tekniken är långsam. Maskinen trycker bara 15 kvadratmeter i timmen.
– Det här är bara början. Acuity Triton kommer alltid att vara vår första utgångspunkt. Vi vill visa marknaden exakt vad den här teknologin kan åstadkomma. Ja, skrivaren är inte den snabbaste på marknaden. Men när det gäller direkt efterbehandling, skärning och laminering så snabbar den verkligen upp hela processen från start till mål. Vi börjar med 1,6 meters bredd men vem vet? Våra gränser är i princip obegränsade i det här skedet, säger Chelsea Carter.

David Burton, CCO på Fujifilm säger att det tog lång tid innan han blev övertygad över den nya tekniken.
– Jag var extremt skeptisk till det här tidigare. Idén har cirkulerat i 20 år. Gång på gång har folk plockat fram sådant här. Men den här gången är jag faktiskt motiverad och uppriktigt entusiastisk över produkten. Men det handlar utan tvekan fortfarande om de första små babystegen. Låt oss inte låtsas något annat.
David Burton framhåller Fujifilms historik i sammanhanget.
– Vi är inga amatörer utan sofistikerade kemister och produktutvecklare. Vi kommer att utveckla den här produkten vidare i en professionell och respektfull takt där produkterna fungerar och där vi inte pressar våra kunder. Det är det bästa svaret jag kan ge.







