
Bläcktillverkaren och maskinåterförsäljaren Marabu letar nya partners. Nyligen bestämdes att Vanguard, som tillverkar flatbäddsskrivare, lämnar den europeiska marknaden till förmån för Durst, som äger varumärket.
Victor Bildsten på Marabu har träffat både kunder, leverantörer och potentiella samarbetspartners på Fespa.
– Jämför man mässor så tycker jag att den här är den absolut bästa för det digitala sortimentet. Absolut bättre än Drupa. Det här är mycket mer relevant och fokuserat på det vi gör. Det är ganska mycket nyheter. Jag tycker det känns som en framåtanda, säger han.
Letar nytt
Marabu tittar på vad de ska ta in i sitt sortiment i Sverige. Det påverkar Marabu att Vanguard inte längre är leverantör i Europa. De kommer inte själva att sälja Durst, i Sverige sköts det av Molanders Sign&Display.

– Vi håller på och utvärderar ett par potentiellt nya partners. Det är strategiska beslut. Vanguard faller bort och vi tycker så klart att det är en förlust. Det täckte in ett segment som, jag ska inte säga lågprissegment, för det är fortfarande ett kvalitativt tryck. Det är en produktivitet som är i paritet med många av de stora jättarna, säger Victor Bildsten.
Marabus tekniker kommer fortsatt att serva Vanguardkunderna och erbjuda utbildningar, bläck och reservdelar.
– Med det sagt så får vi också ett glapp. Frågan är hur vi ska hantera det. På tre år har vi fått ut nio printrar i flatbäddssegmentet. Det är så klart ett avbräck. Men det öppnar upp lite marknad för de kompletterande produkterna. Så där tittar vi ju. Det blir ett strategiskt beslut och vi får se var de landar.
Flera kinesiska storformatsmärken, som Handtop, Flora och Jetrix, har också kommit in på den europeiska marknaden. Det är också möjligt att Marabu tar in fler maskiner från sin leverantör Efi. I dag har Marabu också storformatsskrivare från EFI, Mutoh, Roland DG och d.gen.
Ny bekantskap
Marabu har också varit i kontakt med Klieverik som säljer kalendervärmepressar och lösningar för sublimering- och pigmentöverföring.
– De har inte varit nöjda med den kanal som de haft i Skandinavien tidigare. Det finns många Monti-maskiner ute och de ligger i ungefär samma prisklass, men har lite olika fotavtryck. Montin är ganska stor och Klieverik har en fördel där, säger Victor Bildsten.
Samtidigt vill Klieverik in mer på den nordiska marknaden.
– Med det sagt så är det en smal marknad. Vi vill inte vara en leverantör som säljer vartannat år. Ska vi komma in där vill jag se att vi har reservdelar på sakerna som redan finns ute. Så att vi kan bygga en marknad och få försäljning, säger Victor Bildsten.
De många Montimaskinerna ute marknaden kommer en dag att behöva bytas ut. Där kan det finnas en möjlighet, tror Victor Bildsten.
– Jag upplever att kunderna inte är trogna eller lojala på samma sätt idag. Finns det ett alternativ så tittar man på det också. Så vi tittar på Klieverik och så ska vi se vart vi tar det.








