Smart efterbehandling utvecklar din verksamhet

Foto: Felix Alnemark
PUBLICERAD: 27 maj 2025
UPPDATERAD: 27 maj
Karl Elias och Stefan Laurén i Ricohs demorum i Solna strand.

Att Ricoh är en av de större leverantörerna på arkbaserade tonerpressar är ingen hemlighet. Lite mindre känt är kanske att de med hjälp av sina partners erbjuder många efterbehandlingsmaskiner som breddar tryckproducenternas verksamhet – och affär.

I Ricohs nya lokaler i Solna Strand är demorummet uppdaterat med de senaste erbjudandena till kunderna. Här träffar vi Karl Elias och Stefan Laurén för att höra hur tryckleverantörer kan bredda sitt erbjudande och effektivisera sin verksamhet med efterbehandlingsutrustning.

En multifunktionell maskinen är Multigraf Touchline CPC XPRO + TF XPRO som kan skära, trimma, perforera och falsa i samma enhet. Den har hela sju funktioner som kan utföras i samma operation.

Med Multigraf Touchline CPC XPRO + TF XPRO kan man utföra upp till sju olika efterbehandlingssteg i samma operation. Foto: Ricoh

Multigrafmaskinen kan styras med streckkoder som man kan lägga till på dokumentet.

– När du lägger i jobbet i Multigrafen så läser den av koden och ut kommer i det här fallet en hockeybiljett med skär, big och perforering. Att se det fungera är otroligt häftigt, säger Karl Elias.

Utvecklar verksamheten

Med efterbehandlingsutrustning kan man utveckla sin verksamhet med relativt små investeringar. Dels genom att effektivisera skärning av exempelvis visitkort, dels genom att skapa nya produkter som förpackningar. Det har dessutom blivit lättare i takt med att Ricohs pressar kan ta allt större medietjocklekar.

– Fördelen med att ha den här utställningen är att vi kan visa kunderna att du skulle kunna göra det här och det här också. Att sätta lite ”griller i huvudet” på dem. Det finns så otroligt många sätt att kunna utvidga sitt erbjudande. Men det handlar också om att effektivisera arbetet, säger Karl Elias.

Duplobord ger många möjligheter

En annan smidig efterbehandlingslösning är det kompakta skärbordet Duplo PFI BLADE B2+ som har automatisk matning. Maskinen passar bra för mindre serier.

– Att använda skärbordet är verkligen att effektivisera. I och med att du skriver ut med QR-kod så kan du lägga in olika jobb och få ut dem. Du kan pausa efter ett jobb och tömma matningen. Sedan kör du nästa jobb och den bara står och sköter sig själv, säger Karl Elias.

Det kompakta skärbordet Duplo PFI BLADE B2+ kan både effektivisera hos tryckerierna och skapa nya möjligheter till produkter och intäkter.

Skärbordet har tangentiell kniv, kiss cut, oscillerande kniv och bighjul. Maskinen kan skära 1 200 millimeter i sekunden och klarar medietjocklekar på upp till sex millimeter. Den hanterar arkstorlekar från 210×297 millimeter upp till 800 x 600.

Den som får lite tid över när maskinerna arbetar automatiskt kan ägna sig åt till exempel kundkontakt för att få fler kunder till tryckeriet, säger Karl Elias.

Ett tryckeri som köpt Duploskärbordet är Närketryck i Hallsberg.

– De är ett mindre tryckeri som vill kunna erbjuda sina kunder fler saker. I stället för att leja ut det till någon som skär och gör mindre, personifierande förpackningar, så ville de göra det själva. Du kan också göra etikettskärning, kisscut. I och med att våra arkmaskiner är så pass bra på olika typer av media så är det inga problem att köra plaster och laminerade produkter i dem. Dessutom går det att räkna hem det här ganska snabbt mot vad det kostar att leja ut det. Men jag tror framför allt att du kan bredda din affär ordentligt och börja tänka i andra banor, säger Karl Elias.

Sedan vill man inte säga nej till kunderna, säger Stefan Laurén.

– De som trycker behöver ha kunskap och kompetens att kunna ta över sådana här skärjobb i mindre serier. Det är mycket småserier som kommer. Då måste du ha utrustning för att hantera det också, säger Stefan Laurén.

Duplo PFI BLADE B2+ har tangential kniv, kiss cut, oscillerande kniv och bighjul.
Få touch points

Karl Elias säger att det med digitaltrycket har blivit enkelt att ställa om från en sak produktion till en annan.

– Det är då du kan tacka ja till de mindre produktionsjobben. Om du via Fiery Jobflow automatiserar arbetsflödet så kan du få in jobb via en webbportal eller webprintlösning. Jobben skickas sedan direkt till rippen, där du bara behöver välja media och starta produktionen. Det blir väldigt få touch points på vägen och det är nog så många måste börja jobba.

– Det enda vi kan göra är att visa. Vi har lätt att visa hur man kan jobba. Sedan gäller det att få kunderna att anamma det och förstå det också. Det gör många nu, säger Stefan Laurén.

Hur gör man om man vill komma och besöka ert demorum?

– Man pratar bara med sin säljare eller hör av sig. Man kan också gå in på webbsidan och säga att man är intresserad så tar vi kontakt, säger Karl Elias.

Ricoh Sverige går bra och har haft många installationer senaste tiden. Det handlar dels om att äldre maskiner som nått slutet av sin livscykel har bytts ut.

– Men vi har också mycket nya kunder, säger Stefan Laurén.

Min känsla är att arktrycket minskar och många breddar sig med att göra andra saker. Håller ni med om det?

– Nja, jag skulle snarare säga att  det digitala arktrycket ökar. Det som minskar är offsettryck, säger Karl Elias.

Ricoh har diskuterat med kunderna i många år om att offset sakta kommer försvinna och att det är svårt att hitta ny personal som kan arbeta med offset.

– Det är också en jätteinvestering om du ska ha en ny offsetpress. Där någonstans måste man göra ett val och många lägger ut jobb till de som har en press. De som inte gör det får köra digitalt. Det är också en del i varför vi får ut så mycket maskiner just nu. Många har fått ökade volymer och går med större och fler maskiner, säger Stefan Laurén.

– Dessutom går det att lyfta över mycket av sina offsetjobb till digitalt och få en kvalitet som är väldigt lik, avslutar Karl Elias.

 

Senaste nytt

Allt i en mässhall under Sign&Print Scandinavia

Boka in den 7–9 oktober 2025 i kalendern redan nu. Då är det återigen dags för den största mässan och mötesplatsen i den grafiska branschen: Sign&Print Scandinavia på Kistamässan i Stockholm.

SPS kollage
Allt i en mässhall under Sign&Print Scandinavia

SPG erövrar nytt tryckeri

40 anställda får gå när produktionen flyttas.

Screenshot
SPG erövrar nytt tryckeri

Bording gör miljonförluster

Bording har beslutat att lägga ner stora delar av sin produktion i Sverige, vilket Sign&Print tidigare rapporterat om. Nu har siffrorna för 2024 släppts och bolaget visar en förlust på nästan 4,9 miljoner kronor.

1750154275161
Bording gör miljonförluster

Nu är utomhusreklam mätbart

Inbyggda 3D-sensorer kan tillsammans med AI-analys mäta hur många som passerar både tryckt och digital utomhusreklam och hur länge de tittar.

Skärmavbild-2025-07-01-kl.-10.33.07
Nu är utomhusreklam mätbart

Läs vidare

Opido Plast investerar i ny fräsmaskin

Displayproducenten Opido Plast har investerat i fräsmaskinen Kimla BPF CNC av återförsäljaren Alvöen.

alvoenopidokimlapr1
Opido Plast investerar i ny fräsmaskin

Roland DG lanserar nya VersaStudio-skrivare

Roland DG utökat sitt sortiment med en print and cut-skrivare och en ny UV-flatbädd.

FotoJet---2025-06-17T162505.542
Roland DG lanserar nya VersaStudio-skrivare

Ny produktionsskrivare med förbättrad prestanda

Ricoh lanserar en uppgradering av Ricoh Pro C5400 som kombinerar högre kapacitet och förbättrad driftseffektivitet med ökad användarvänlighet.

RICOH_ProC5400-e1749633214252
Ny produktionsskrivare med förbättrad prestanda

Tida Reklam investerar i ny tryckpress

I samband med ägarbytet på Tida Reklam investerade det västgötska tryckeriet i en ny tryckpress. Kombinationen av Ricoh Pro C7500 och en broschyrhäft från Plockmatic gör det möjligt att erbjuda många olika typer av trycksaker i samma produktionslinje.

DSC_0215
Tida Reklam investerar i ny tryckpress