Tuff uppgift att få kunderna att återvinna

Foto: Felix Alnemark
PUBLICERAD: 28 maj 2025
UPPDATERAD: 30 maj
Jonas Sjöström och Patrik Martinsson med insamlat material som nu går till återvinning istället för förbränning.

Hexis lanserar sitt återvinningsprogram i Sverige där spillmaterial blir isolering och PVC-rör. Men att få alla kunder att ansluta är en utmaning.

Hexis har redan infört systemet hos flera av sina europeiska dotterbolag, och nu är det Sveriges tur. Företaget tar emot material från kunderna på sin anläggning i Landskrona.

– Vi samlar in, tar tillbaka och tar hand om PVC och papper. Nästa steg är att vi skickar i väg det för omhändertagning, säger Jonas Sjöström, som jobbar med affärs- och marknadsutveckling.

Att ha ett fungerande återvinningsprogram som är praktiskt genomförbart hela vägen är de ganska unika med i branschen, berättar han.

– Det går att påvisa att det är praktiskt genomförbart hos varje kund. Vi kan ta emot det här och det blir faktiska produkter av det.

Det återvunna pappret blir granulat som används för husisolering, medan PVC-folien blir granulat för PVC-rör. PVC-materialet transporteras till Frankrike och pappret till Nederländerna. För att hålla nere både kostnader och miljöpåverkan samlar Hexis in stora volymer innan transport.

”Vi har många branschkollegor som behöver steppa upp lite”
PVC bränns i Sverige

De utesluter inte att i framtiden hitta någon i Sverige som kan sköta återvinningen men än så länge har de inte lyckats hitta någon. En av utmaningarna är att pappret innehåller silikon vilket försvårar hanteringen.

– Här i Sverige är det ingen PVC-återvinning utan de bränner det bara, säger Patrik Martinsson, vd på Hexis

Materialet samlas in från kunderna och förvaras på lagret i Landskrona. När de samlat ihop tillräckligt material går det vidare för att bli nya produkter.

För kunderna innebär återvinningen en förändring i produktionen, men inte i själva produktionsprocessen.

– Tidigare har man haft en stor soptunna som man kastar allt skräp i och så går allt till brännbart. Extrasteget man behöver göra är att separera materialet under produktionsledet, säger Jonas Sjöström.

I stället blir det tre kärl för PVC, papper och petliner. Pappret måste separeras från PVC och sorteras beroende på vad det är för papper.

För att underlätta sorteringen har Hexis infört en återvinningsstämpel på baksidan av materialet.

Men det är inte alla kunder som köpt konceptet rakt av.

– Nej. Det är inte alla som tycker att det är värt någonting. Det är enkelt att kasta allt och så går det till brännbart. Samtidigt så märker man också en tendens att återvinningscentralerna är mer noggranna med vad de tar emot, säger Patrik Martinsson.

Är det verkligen en uppoffring att separera materialet?

– Det är en mental uppoffring. Det gäller att få dem att förstå att visst, det är ett förändrat arbetssätt eller ytterligare ett moment som kan upplevas ta lite extra tid men när man har det rullande så är det inte så uppoffrande som de känner. Det är en mental kulle man ska över, säger Jonas Sjöström.

”Det är ett förändrat arbetssätt eller ytterligare ett moment som kan upplevas ta lite extra tid men när man har det rullande så är det inte så uppoffrande som de känner.”
Slipper återvinningskostnad

Ett ekonomiskt argument för att sortera är att kunderna glömmer vad de betalar för återvinning idag, säger Patrik Martinsson. Det går per automatik och kunden får en faktura från återvinningscentralen.

– Det här kan upplevas som att det är en kostnad för dem. De måste lägga ner arbetstid på att separera det. Sedan ska de på deras bekostnad frakta materialet som ska återvinnas, hit. Vi kan förklara att arbetstiden kan vi inte ta ifrån dem men när det gäller frakten så sparar de kostnaden för återvinningscentralen i och med att de skickar hit det i stället, säger Patrik Martinsson.

Kunden betalar dock kostnaden för transport till Hexis.

– Det innebär en liten faktiskt kostnad och en liten uppoffring i tid. Det man får ut av det är miljöbesparingen. Det är en liten kulle att komma över i diskussionen med kunden och det är inte alla som är mottagliga eller som det passar för. Ju större organisation, desto enklare att genomföra något sådant här, säger Jonas Sjöström.

Men det är också många av de större kunderna som har krav på sig att ha ett miljötänkt och arbeta aktivt med frågorna. Det gör införsäljningen av återvinningsprogrammet enklare.

Patrik Martinsson och Jonas Sjöström berättar att de behöver förklara fördelarna med återvinningskonceptet för att få med kunderna på tåget.

– Det här är egentligen den första pluskalkylen där man faktiskt kan påvisa att man gör någon positiv skillnad. Ju mer det här växer desto större är möjligheten att man hittar mer lokala anknytningar som gör att kalkylen ligger betydligt mer på plus. Det här kommer vara en process i rörelse, säger Jonas Sjöström.

Volymen på spillet har varit avgörande för att det ska bli en pluskalkyl.

Vill inspirera

– Branschmässigt hoppas vi att vi får lite draghjälp och att det är fler som hoppas på tåget och ser att det finns möjligheter att göra något gott. Vi har många branschkollegor som behöver steppa upp lite, säger Jonas Sjöström.

Allt material vägs vilket gör att kunderna får veta vilket klimatavtryck man har sparat.

– De kan i sin tur visa kunden eller vem som helst hur mycket det gjort för miljön, säger Patrik Martinsson.

Att kunna påvisa att man samlar in och återvinner kan bli en konkurrensfördel för kunderna.

– Absolut. Vi kan förse kunderna med CO2-siffrorna och vilket klimatavtryck man faktiskt gör, vad varje produkt gör och hur man kan jämföra produkter med varandra för att hitta det mest miljövänliga. Så det ger en konkurrensfördel för både oss och kunderna, säger Jonas Sjöström.

Hexis förser även den danska marknaden från Landskrona.

– Vi har möjlighet att ta fram klimatavtrycket på varje produkt vi säljer. Där ligger vi i framkant eftersom vi är en producent. Vi är en producent som säljer direkt till användarna. Det är inga omvägar till distributörer, säger Patrik Martinsson.

Än så länge vill inte Hexis nämna vilka kunder de har som hoppat på återvinningståget.

– Det är oftast skylt- och dekorföretag med lite större volymer på tillverkningen, säger Patrik Martinsson.

När kunderna ansluter till programmet så skrivs en form av kontrakt där de förbinder sig att sortera rätt och skicka rätt material.

Ny skyddsfilm för vindrutor: ”Otroligt stor marknad”

 

Senaste nytt

Stema slog till på en lamineringsmaskin på mässan

Det blev affär för Stema Specialtryck under Sign&Print Scandinavia. En Amiga 52 från tjeckiska Komfi får följa med hem till Borås och den ska göra lamineringen både snabbare och stabilare. 

Stema
Stema slog till på en lamineringsmaskin på mässan

Flexibel planskrivare för stora och små tryckbehov

Primotek visade planskrivaren HandTop HT3020UV på Sign&Print Scandinavia. Maskinen kan anpassas efter önskat antal skrivarhuvuden och bläckalternativ.

DSC_2468
Flexibel planskrivare för stora och små tryckbehov

Allsidig lasergravyrmaskin hos Logimark

Med så kallad diodlaser är det möjligt att gravera på de flesta tunna material, undantaget transparenta material som glas eller genomskinlig akryl.

Speedy-100
Allsidig lasergravyrmaskin hos Logimark

Sign Nordic har hittat sin kostym

Är man underleverantör till de stora tryckerierna och skyltproducenterna är Sign&Print Scandinavia helt rätt plats att vara på. Det konstaterar Stefan Högberg, vd på Sign Nordic.

Sign-Nordic
Sign Nordic har hittat sin kostym

Läs vidare

Superblank folie glänste hos Hexis

Hexis visade sin spegelblanka wrapfolie Skintac HXONE Super Gloss på Sign&Print Scandinavia. 

DSC_2426
Superblank folie glänste hos Hexis

Pris till gränslös och nytänkande formgivare av trycksaker

Formgivningspriset 2025 går till Stockholmaren Aron Kullander Östling. Han har under sin karriär arbetat med formge trycksaker som böcker, kataloger, affischer och utställningsmaterial inom konst- och kulturområdet.

Aron
Pris till gränslös och nytänkande formgivare av trycksaker

Anders Trillkott lämnar Scandraft

Materialleverantör Scandraft gör ett skifte i toppen. Anders Trillkott kliver av som vd för företaget. 

FotoJet---2025-10-14T154516.300
Anders Trillkott lämnar Scandraft

Mikael Wennerberg blir nordisk försäljningschef för Komori

Mikael Wennerberg lämnar Konica Minolta. I januari blir han ny nordisk försäljningschef på Custmo som är agent för Komori i Danmark och Sverige.

DSC_2519
Mikael Wennerberg blir nordisk försäljningschef för Komori