Spandex spänner musklerna

Foto: Felix Alnemark
PUBLICERAD: 12 juni 2025
UPPDATERAD: 12 juni
Cecilia Lindström och Anna Sjöstrand på Spandex under det öppna huset i Laholm.

Framöver kommer företaget satsa hårt på att hjälpa kunderna att bredda sig mot nya områden, både vad det gäller materialval och produktion, för att stärka sin affär.

Material- och maskinåterförsäljaren Spandex har hållit öppet hus både på sina anläggningar i Spånga och Laholm under maj och juni. Från början hade de bara tänkt ha en liten tillställning och visa den nya hybridskrivaren HP R530, men det blev mycket mer än så.

– Det började som en enkel idé men växte snabbt till något större när fler leverantörer såg värdet i att delta, säger Anna Sjöstrand, försäljningschef.

– Intresset var enormt. Det märktes att det fanns ett uppdämt behov, säger Cecilia Lindström, marknadschef.

Utmanar kunderna

Sign&Print besökte evenemanget i Laholm tillsammans med ett hundratal andra gäster.

Speed ​​Applicator SP140 gör det enkelt att applicera appliceringstejp för att skära vinyl.

– Vi har haft stort fokus på hur våra besökare kan utveckla sin affär och hitta nya intäktsområden. Vilka affärsmöjligheter finns utöver det man jobbar med i dag, berättar Cecilia Lindström.

En sådan satsning är det webbaserade utbildningskit som Spandex erbjuder för CoverStyl-vinyl, som hjälper kunder att bredda sitt erbjudande inom inredning och dekor.

– Det är inte bara att foliera en möbel för att man kan göra en skylt. Det finns specifika moment som kräver kunskap och rätt teknik – det är sådant man får genom den här utbildningen. Den tar fem-sex timmar. Det är för att komma vidare, säger Anna Sjöstrand.

Berger Textiles säljs nu av Spandex.
Här satsar företaget

Under våren blev Spandex distributör för Berger Textiles.

– Textil är ett område vi kommer satsa vidare på. Vi ser en tydlig tillväxt, säger Anna Sjöstrand.

Inrednings- och fordonsfolier är också viktiga tillväxtområden. Under dagarna visades material från 3M, Avery, 3A, CoverStyl, ImagePerfect, Arlon, Neschen, Orafol och Reboard.

3M visade upp sina wrappingfolier.

Det blev också visning av olika skivmaterial, wrapping och printmaterial.

– Fordonssidan är ett område där det händer mycket just nu. Vi visar wrappingfolier, och 3M demonstrerar både skyddsfilm och färgad PPF. Det är segment vi satsar aktivt på och där vi ser potential att växa. Parallellt fortsätter vi att utveckla vårt erbjudande inom inredning, säger Anna Sjöstrand.

3M höll också ett seminarium om möjligheterna inom inredning.

Avery Dennison wrappade bilar på lagret.
Ny skiv- och rullprinter

När det gäller maskiner var det nya hybridskrivaren HP R530 som det fanns mest intresse för. Den är utvecklad för printleverantörer som vill kunna skriva ut både på rulle-till-rulle och på styva material.

Hybridskrivaren HP R530.

Maskinen kan skriva ut på hårda material upp till 5,08 centimeters tjocklek och den tar mediebredder upp till 163 centimeter.

Maskinen som visades har redan sålts till Stures Exhibitions & Events i Stockholm som slog till när Spandex hade sitt öppna hus i Spånga.

Bengt Zackrisson demonstrerade den nya HP-skrivaren.

Vad föll Stures för med R530?

– Enkelheten. Den är väldigt variabel i att det är en stor mängd material du kan printa i den. Den är enkel att använda och växla mellan skivor och rullmaterial. Utskriftskvaliteten är väldigt hög, säger Bengt Zackrisson, tekniker på Spandex.

Hur viktigt är det för svenska tryckerier att kunna byta mellan skivor och rullmaterial, med tanke på att skrivaren är ganska kompakt?

– Det är olika från kund till kund. Jag misstänker att de som köper de här kanske har mer behov av skivproduktion men ser att de kan få en ytterligare kapacitet med rulle. För mindre företag som har en traditionell rullskrivare och en liten äldre hybridskrivare så ersätter den ju ganska lätt båda de två maskinerna, säger Bengt Zachrisson.

– Samtidigt låser man upp sig volymmässigt. Ska du printa en 50 metersrulle kan du inte använda den till annat samtidigt. Så det finns begränsningar, säger Bengt Zachrisson.

Billigare alternativ

HP erbjuder även större hybridskrivare för större volymer. Men de har också betydligt högre ingångspriser.

– Här är du nere på 900 000 så det öppnar upp sig mot fler företag som har möjlighet att göra investeringen, säger Bengt Zachrisson

Hur har intresset varit för R530?

– De som ser den tycker att den är fantastisk. De som har den typen av skrivare blir väldigt positiva när vi kört den och visat hur enkel den är att hantera, säger Bengt Zachrisson.

Lennart Svensson och Jonas Svensson på Text & Dekor i Askersund i samtal med Tomas Källroos på Spandex.

HP R530 har nio färgkanaler: svart, cyan, ljus cyan, ljus magenta, magenta, gult, vitt, HP Latex Optimizer och HP Latex Overcoat. Maskinen kan skriva ut upp till fem lager.

– På tio minuter ställer du om maskinen till vitt. Ska du inte köra mer den veckan tar du ur det vita. Det kan sitta i den i två-tre månader och sedan plockar du ur det. Sedan tar de tio minuter igen så är du uppe och kör. Den fungerar riktigt bra, säger Bengt Zackrisson.

Lätt omställning

Med ett enkelt knapptryck byter man inställning från skiva till rulle.

– Det som tar längst tid är att gå över till rulle för då ska du ladda den. Det tar tre minuter att ställa om maskinen så det är förhållandevis snabbt, säger Bengt Zackrisson.

Maskinen säljs med på- och avläggningsbord och det finns som tillval om man vill ha fler bord för längre skivor.

HP Latex 730.

Andra maskiner som fanns att utforska var storformatsskrivarna, HP Latex 730 som sålts till Helsingborgs Skylt&Dekor, och en Mutoh XpertJet 1341SR Pro.

Mutoh XpertJet 1341SR Pro.

Hur är intresset för Mutoh i Sverige?

– Spandex har sålt Mutoh i tio år. Jag kommer från Schneidler och har varit med från generation 1 för 16 år sedan. Nu är det generation fyra. Vi säljer fler latexskrivare än Mutohskrivare men varje gång jag får en fråga om en offert på HP eller Mutoh så frågar jag om de också vill ha en på det andra märket också. Men det vill man inte, det är två läger. Man är van med latex och vill inte byta, eller så vill man ha solvent och fortsätta med det. Fördelen med latex är att den har vitt och HP är bäst i världen på det vita. Inget meck och strul, säger Tomas Källroos, försäljningschef för storformat på Spandex.

Lennart Svensson och Jonas Svensson på Text & Dekor i Askersund tittade på alla maskinerna. De producerar väldigt mycket dekaler och använder sig både av HP och Mutoh i sin produktion. De tycker både maskinerna levererar färgmässigt men HP är mycket vassare på gråtoner utan att få färgstick.

Konverteringen visades upp

Under det öppna huset visade Spandex upp sin konvertering där de bearbetar och formar måttanpassade skyltmaterial åt kunderna.

Eva Jönsson.

– Vi vill visa upp att vi har mycket tillverkning. Konverteringen erbjuder alla typer av bearbetning när det gäller aluminium, så som bockning, hålning och stansning av hål, men även fräsning av rondeller, ovaler eller vilken annan form som önskas säger Eva Jönsson, säljare.

De flesta av våra skyltunderlag kan vi bearbeta, inte bara aluminium. Vi har förutom aluminium även aluminiumkomposit, vår egen Imagebond och Dibond. Vi har acryl och Forex som funkar bra att bearbeta i vår produktion, både genom kapning och fräsning.

Eva Jönsson vid en Apex-fräs.

– Vi har inte fräsning för att vi vill konkurrera med våra kunder, utan som en service för kunder som inte har så stor egen maskinpark eller kanske inte har tiden att få fram ett specifikt jobb. Dessutom har vi egna Turbilar, vilket gör att det blir enkelt att distribuera ut till kund.

Spandex blir exklusiv distributör av Berger Textiles

 

Senaste nytt

Allt i en mässhall under Sign&Print Scandinavia

Boka in den 7–9 oktober 2025 i kalendern redan nu. Då är det återigen dags för den största mässan och mötesplatsen i den grafiska branschen: Sign&Print Scandinavia på Kistamässan i Stockholm.

SPS kollage
Allt i en mässhall under Sign&Print Scandinavia

SPG erövrar nytt tryckeri

40 anställda får gå när produktionen flyttas.

Screenshot
SPG erövrar nytt tryckeri

Bording gör miljonförluster

Bording har beslutat att lägga ner stora delar av sin produktion i Sverige, vilket Sign&Print tidigare rapporterat om. Nu har siffrorna för 2024 släppts och bolaget visar en förlust på nästan 4,9 miljoner kronor.

1750154275161
Bording gör miljonförluster

Nu är utomhusreklam mätbart

Inbyggda 3D-sensorer kan tillsammans med AI-analys mäta hur många som passerar både tryckt och digital utomhusreklam och hur länge de tittar.

Skärmavbild-2025-07-01-kl.-10.33.07
Nu är utomhusreklam mätbart

Läs vidare

Tidigare Signcom-profiler nysatsar inom märkning

Vismark i Borås erbjuder maskiner och material för märkning och har på kort tid blivit återförsäljare för flera stora varumärken.

DSC_9926
Tidigare Signcom-profiler nysatsar inom märkning

Need Visuals lanserar arkadversion av klassiska mobilspelet Snake

Skylt-, tryckeri- och expo-företaget Need Visuals börjar erbjuda det klassiska mobilspelet Snake som arkadspel. Spelet går att hyra till mässor och events och företag kan både exponera sin logotyp i spelet och samla in leads.

FotoJet---2025-06-02T103853.760
Need Visuals lanserar arkadversion av klassiska mobilspelet Snake

”Printa smart eller förbered dig på att dö”

Orden i rubriken kommer från Tobias Kaase, vd för tyska Mediaprint Solutions. Så lyckades tryckeriet med en omsättning på 16 miljoner Euro bli en vinnare tack vare sin digitaliseringsresa där de införde AI-stöd i alla steg av verksamheten.

FotoJet---2025-06-18T165145.138
”Printa smart eller förbered dig på att dö”

Mikromålgrupper förändrar tryckbranschen

Canon blickar bortom tryckindustrin: Här är de fem jättetrender som kommer påverka tryckerierna mest – och så drar din affär nytta av förändringarna.

FotoJet---2025-06-18T165049.390
Mikromålgrupper förändrar tryckbranschen