Lasergravyren plockade upp stafettpinnen

Foto: Felix Alnemark
PUBLICERAD: 17 juni 2025
UPPDATERAD: 17 juni
Rickard Henriksen, Jesper Heinat och Tommy Strömberg utgör Boråsföretaget Lasergravyren.

Nystartade Lasergravyren i Borås såg en öppning på marknaden när ett annat företag gick i konkurs. Idag hjälper de både lokala kunder och industriföretag runt om i Sverige med lasermärkning, gravyr, digitaltryck och transfer.

Rickard Henriksen grundade företaget för lite mer än ett år sedan. Hans första idé var att starta en e-handel.

– Jag förvärvade en fiberlaser av min gamla arbetsgivare och vi fick luft under vingarna med ett par e-handelskunder.

En av kunderna, som var lite större, arbetade med dropshipping från Kina men ville flytta produktionen till Sverige för att leveranserna till kunder skulle gå snabbare och för att kunna erbjuda fler valmöjligheter. För dem började Lasergravyren att producera med framför allt fiber- och CO2-laser.

I slutet av 2023 gick Pecon Print, också från Borås, i konkurs. De var verksamma inom gravyr och tryck.

– Då var det många som föll mellan stolarna där och började maila och ringa mig. De googlade märkning och så kom de till mig. Jag kunde fiber och Co2, men jag kunde inte digitaltryck, säger Rickard Henriksen.

Han ringde till Pecon Print och frågade om rekommendationer på personal.

– Då sa han ”tveklöst Tommy”. Så han lurade mig totalt, skojar Rickard Henriksen.

Tommy Strömberg anslöt till Lasergravyren som vid den tidpunkten hade ett fåtal kunder.

– Jag började höra av mig till mina kontakter. Man har skaffat en del under de femton år man varit på Pecon Print, säger Tommy Strömberg.

”Jag säger inte ”det går inte”. Jag har lyckats lösa massa grejer som folk säger inte går”

Perfekt placering

Snart flyttade de från Rickards källare på 35 kvadratmeter till en lokal på 120 kvadrat på Viared i Borås.

Sedan Sign&Print var på besök har Lasergravyren även tagit över grannlokalen på andra sidan den stora vita väggen.

– Det är perfekt, vi har nära till både leverantörer och många kunder här, säger Rickard Henriksen.

Flytten har gett styrfart åt verksamheten. Lokaliseringen är också bra eftersom det ofta är bråttom att leverera till kunderna.

– Vi har kunnat vara väldigt flexibla med att också hämta och lämna. Då sparar man lite leverans- och fraktkostnader och potentiellt en dags leverans, säger Rickard Henriksen.

Det finns väldigt många företag i den grafiska branschen i närområdet. Här huserar till exempel Signcore, ACG, Indukta, ACP, Stema specialtryck, Bamatex och Tryckeri Gota Media.

Att vara nära maskinleverantörerna, som Indukta, gör Lasergravyren mindre sårbara om något skulle hända med maskinerna.

– Industrikunder vill gärna använda oss, men undrar vad som händer om en maskin går sönder. De vill ha backup, och det har vi oftast koll på. Vi vill växa mest inom industrin. Där har man oftast bättre framförhållning och det blir inte så prispressat och kvantiteterna är större, säger Rickard Henriksen.

Lasergravyren har två fiberlasrar från Indukta.

Tänjde gränserna

Ett halvår efter att Rickard och Tommy började arbeta tillsammans anslöt Jesper Heinat som arbetar mycket med maskinernas mjukvara.

– Jesper har verkligen gjort allt effektivare och sett till att alla maskiner nått sin fulla potential. Han har visat oss fler saker de kan användas till och det har gjort att vi blivit mer flexibla för våra kunder. Vi kan göra sådant som våra kollegor i branschen kanske inte kan men med samma maskiner, bara för att vi tänjt på gränserna för mjukvaran, säger Rickard Henriksen.

Tommy Strömberg är inne på samma linje.

– Det är många ”gamla gubbar” i den här branschen som vill köra det de alltid har gjort. Därför är det bra att ha Jesper som inte kommer från branschen.

– Jag har aldrig jobbat med det här tidigare men är ganska nördig av mig. Ingenting är omöjligt. Jag säger inte ”det går inte”. Jag har lyckats lösa massa grejer som folk säger inte går, säger Jesper Heinat.

Co2-lasern Indukta Speed-Cut M700 används för skivmaterial. Den kan gravera upp till 1 000 millimeter per sekund.

Genom att justera mjukvaran har de kunnat lasergravera även runda och ojämna ytor med maskiner som egentligen bara är avsedda för plana ytor – helt utan 3D-laser.

Med tiden har Lasergravyrens verksamhet vuxit med fiberlaser, transfertryck och UV-flatbäddsutskrifter. De graverar i allt från metaller till läder, tyg och skinn och trycker både på hårda och mjuka material.

Vill bredda sig

Det finns ambitioner om att utöka med både DTF-skrivare och brodyr.

– Vi växer utan att marknadsföra oss och vi har mycket visioner med saker. Samtidigt drar det ut på tiden för att vi får mycket att göra, säger Jesper Heinat.

UV-flatbäddsskrivaren Nocai UV0609PEIII-II används bland annat till olika profilprodukter.

Lasergravyren har satsat på att vara moderna i valet av maskiner. Det har hållit sig ifrån tampo och i stället arbetat med digitaltryck. De vill inte ha fler maskiner än de hinner hantera med den personalstyrka de har, på ett kvalitativt sätt.

Bland deras maskiner finns UV-flatbäddsskrivaren Nocai UV0609PEIII-II, två fiberlasrar från Indukta och Co2-lasern Indukta Speed-Cut M700 för skivmaterial.

Speed-Cut M700 graverar upp till 1000 millimeter per sekund, har en arbetsyta på 700 x 500 mm och ett justerbart bord. Den kan användas både för gravyr och utskärning i material som trä, plast och tyg.

Några typer av profilprodukter som bolaget kan hjälpa till med.

Vill växa

En utmaning är att vissa större kunder vill lägga mer produktion hos Lasergravyren, trots att de bara är tre anställda. Tackar de ja till det, måste de kanske begränsa sig på andra sätt för att hinna med, funderar Rickard Henriksen.

– Kanske kan vi lägga det hos en samarbetspartner som vi litar på. Där vi ombesörjer det åt kunden, säger han.

Ett fokus framöver är att ta hand om profilkunderna och växa vidare.

– Vi har stora profilkunder i Sverige som också finns utomlands där vi växer. Det får ringar på vattnet när vi gör ett bra jobb här så vill de också att vi ska vara i andra länder. Så det är kul, säger Rickard Henriksen.

Det är trångt i lokalerna och pallar med material går ständigt ut och in. Företaget har suttit i sina nuvarande lokaler i ett år och har när den här artikeln publicerats expanderat även till lokalen bredvid vilket gör att det nu har 240 kvadratmeter till förfogande.

Företaget erbjuder transfertryck. Richard Henriksen förbereder värmepressen Demon 45.

De har inte hunnit tänka så mycket på hur de vill växa.

– Vi har ingen tydlig superplan. Vi räddade upp en marknad som föll mellan stolarna i och med konkursen. Sedan har det bara rullat på. Jag brukar vara mer analytisk och ha mål – men det har bara varit produktion och ingen marknadsföring. Det har ändå gått i en normal takt med en schysst kurva som vi har kunnat hantera, säger Rickard Henriksen.

Nu funderar de på att investera i UV-laser för att kunna erbjuda fler tjänster både till profilkunder och industrin.

Senaste nytt

Allt i en mässhall under Sign&Print Scandinavia

Boka in den 7–9 oktober 2025 i kalendern redan nu. Då är det återigen dags för den största mässan och mötesplatsen i den grafiska branschen: Sign&Print Scandinavia på Kistamässan i Stockholm.

SPS kollage
Allt i en mässhall under Sign&Print Scandinavia

SPG erövrar nytt tryckeri

40 anställda får gå när produktionen flyttas.

Screenshot
SPG erövrar nytt tryckeri

Bording gör miljonförluster

Bording har beslutat att lägga ner stora delar av sin produktion i Sverige, vilket Sign&Print tidigare rapporterat om. Nu har siffrorna för 2024 släppts och bolaget visar en förlust på nästan 4,9 miljoner kronor.

1750154275161
Bording gör miljonförluster

Nu är utomhusreklam mätbart

Inbyggda 3D-sensorer kan tillsammans med AI-analys mäta hur många som passerar både tryckt och digital utomhusreklam och hur länge de tittar.

Skärmavbild-2025-07-01-kl.-10.33.07
Nu är utomhusreklam mätbart

Läs vidare

Tidigare Signcom-profiler nysatsar inom märkning

Vismark i Borås erbjuder maskiner och material för märkning och har på kort tid blivit återförsäljare för flera stora varumärken.

DSC_9926
Tidigare Signcom-profiler nysatsar inom märkning

”Printa smart eller förbered dig på att dö”

Orden i rubriken kommer från Tobias Kaase, vd för tyska Mediaprint Solutions. Så lyckades tryckeriet med en omsättning på 16 miljoner Euro bli en vinnare tack vare sin digitaliseringsresa där de införde AI-stöd i alla steg av verksamheten.

FotoJet---2025-06-18T165145.138
”Printa smart eller förbered dig på att dö”

Slipp köa – Köp av merchandise digitaliseras

Det svenska eventtechbolaget Mobile Events lanserar en mobilbaserad tjänst för att kunna köpa officiell merchandise före, under och efter evenemang. Bakom satsningen står Stefan Blomqvist som startade och byggde upp 21 Grams.

FotoJet---2025-06-09T110353.507
Slipp köa – Köp av merchandise digitaliseras

PMA byter ordförande och spikar nästa år evenemang

Under onsdagen tackades Roger Nilsson av efter 13 år som ordförande för produktmediaföreningen PMA (tidigare PWA).

IMG_9782
PMA byter ordförande och spikar nästa år evenemang