
Sarah Schumacher hjälper tryckföretag att locka nya generationer till tryckvärlden. Det handlar om hur bolagen kommunicerar, att stärka kunskapen om branschen men också om att samarbeta mer med utbildningarna.
Tryckbranschen har ett stort behov av att generationsväxla. Men att hitta ny arbetskraft är en utmaning.
Om man har perspektivet att unga är lata med orimliga förväntningar, och samtidigt ser företagen som för traditionella och ovilliga att förändras, kan det verka som om de inte passar ihop när det gäller krav och vad de kan erbjuda varandra, säger Sarah Schumacher under konferensen Print Matters i Zürich.
– Jag vill ge olika perspektiv på hur man på ett mer opportunistiskt sätt attraherar den unga generationen, särskilt till tryckindustrin.
”När jag kom hem och berättade för folk att jag var världsmästare i bangolf så skrattade de åt mig.”
Mästare i golf
Sarah Schumacher har vunnit Integrafs ”Young Talent Award” 2025 och har dessutom tagit fyra EM- och VM-guld i bangolf.
Hon har även grundat ett eget företag där hon arbetar som föreläsare och teambuildingcoach. Där hjälper hon tryckföretag att skapa framtidsinriktade team och att attrahera nya generationer till branschen.
Sarah Schumacher utbildade sig i tryckteknik på medieuniversitetet i Stuttgart. Hon tog sin kandidatexamen i teknik för tryckta medier och färdigställde sin avhandling på Tetra Pak i Lund.
Men innan utbildningen hade hon ingen kunskap om tryckindustrin.
En stor utmaning för tryckeribranschen är att unga ofta inte känner till alla möjligheter som finns, enligt Sara Schumacher.
– När vår professor presenterade vad tryckindustrin har att erbjuda blev jag helt tagen, jag var imponerad. Studenterna berättade om företagen de hade besökt och projekt och samarbeten de hade fått arbeta med. Jag kände ”wow, det är så här framtiden ser ut. Jag vill vara med i den vinnande lagen.” Det smittade verkligen med sin entusiasm. Det inspirerade mig att söka till programmet.

”Förmedla entusiasmen”
Hur tryckindustrin kommunicerar för att rekrytera unga är viktigt, förklarar Sarah Schumacher.
– När du vill locka unga till branschen, fundera på hur du kommunicerar. Lyft fram de positiva sidorna. Förmedla den entusiasmen, för när det kommer inifrån kommer du också kunna tända den gnistan hos andra.
Hon drar en parallell till när hon blev världsmästare i bangolf.
– När jag kom hem och berättade för folk att jag var världsmästare i bangolf så skrattade de åt mig. Jag kände mig väldigt osäker när de sa att de också skulle kunna bli världsmästare i bangolf och att det inte var något speciellt. Och jag trodde på det. Till jag ändrade mitt synsätt.
Hon började tänka på allt arbete hon lagt ner och hur många människor som spelar minigolf, utan att vara världsmästare.
– Det kräver ansträngning, rätt mentalitet och disciplin. Och det var exakt det jag började kommunicera. Jag började förklara för dem vad det faktiskt handlar om och 2022 representerade jag bangolfsporten på Youth World Festival i Bangkok. Vet du vad, sådana möjligheter dyker upp när man förmedlar den entusiasm man har för sin bransch. Gör det även om det finns problem. Och fokusera på det som går bra i branschen.
Tydlighet i vad som efterfrågas
Företagen behöver vara tydliga med vilka egenskaper och färdigheter de efterfrågar. De unga har ofta de kvaliteter företag letar efter – det handlar bara om att kommunicera, skapa dialog och bygga relationer.
Där framhåller hon samarbeten mellan universitet och företagen som en mycket viktig del.
– Det var när jag skrev mitt kandidatarbete hos Tetra Pak i Lund som jag fick några av de absolut bästa möjligheterna. Men också, för er i industrin, så är det så värdefullt att ha samarbeten med universiteten, för studenterna är ivriga att lära sig. Ni behöver bygga relationer med universiteten och professorerna för det är också de som främjar den här typen av möjligheter.
Hon tror att det finns stor potential i att bygga den typen av relationer, inte bara på universitetsnivå utan också på mindre, mer regionala företag.
– Men så också den här typen av idéer hos de riktig unga som kommer efter nästa generation.