
Det svenska eventtechbolaget Mobile Events lanserar en mobilbaserad tjänst för att kunna köpa officiell merchandise före, under och efter evenemang. Artister kan också rikta erbjudanden direkt till användarna i appen.
Bakom Stockholmsbolaget står Stefan Blomqvist som startade och byggde upp 21 Grams som utmanade posten med kostnadseffektiva portolösningar för företag.
Med Mobile Pop-Up Store kan användaren bläddra bland produkter, lägga sin beställning via mobilen och hämta upp sina varor antingen på plats eller få dem hemskickade. Artisten kan också erbjuda sina fans anpassade erbjudanden innan eller efter själva evenemanget.
– Vi vill göra merch-köpet enklare och snabbare. Genom att digitalisera försäljningen minskar vi köer, ökar tillgängligheten och maximerar försäljningen för arrangörer och artister, säger Stefan Blomqvist, i ett pressmeddelande.
Riktade erbjudanden
Han pekar på att artisternas intäkter från merch blivit allt viktigare samtidigt som bara 10-20 procent av besökarna på ett genomsnittligt evenemang stödjer artisten genom att köpa till exempel en keps eller t-shirt. Det är en siffra som företaget menar att de kan fördubbla genom kortare kötid, säkrad lagerstatus och enklare betallösningar.
För att skapa en smidig användarupplevelse använder sig Mobile Pop-Up Store av ny teknologi inom geopositionering, mobile messaging (RCS), QR-koder och moderna betallösningar.
Tekniken gör det möjligt att ge användarna realtidsinformation, riktade erbjudanden och snabba betalningsalternativ – direkt i mobilen.