Slipp köa – Köp av merchandise digitaliseras

Foto: Pressbild
PUBLICERAD: 25 juni 2025
UPPDATERAD: 25 juni
”Genom att digitalisera försäljningen minskar vi köer, ökar tillgängligheten och maximerar försäljningen för arrangörer och artister” säger Stefan Blomqvist på Mobile Events.

Det svenska eventtechbolaget Mobile Events lanserar en mobilbaserad tjänst för att kunna köpa officiell merchandise före, under och efter evenemang. Artister kan också rikta erbjudanden direkt till användarna i appen. 

Bakom Stockholmsbolaget står Stefan Blomqvist som startade och byggde upp 21 Grams som utmanade posten med kostnadseffektiva portolösningar för företag.

Med Mobile Pop-Up Store kan användaren bläddra bland produkter, lägga sin beställning via mobilen och hämta upp sina varor antingen på plats eller få dem hemskickade. Artisten kan också erbjuda sina fans anpassade erbjudanden innan eller efter själva evenemanget.

– Vi vill göra merch-köpet enklare och snabbare. Genom att digitalisera försäljningen minskar vi köer, ökar tillgängligheten och maximerar försäljningen för arrangörer och artister, säger Stefan Blomqvist, i ett pressmeddelande.

Riktade erbjudanden

Han pekar på att artisternas intäkter från merch blivit allt viktigare samtidigt som bara 10-20 procent av besökarna på ett genomsnittligt evenemang stödjer artisten genom att köpa till exempel en keps eller t-shirt. Det är en siffra som företaget menar att de kan fördubbla genom kortare kötid, säkrad lagerstatus och enklare betallösningar.

För att skapa en smidig användarupplevelse använder sig Mobile Pop-Up Store av ny teknologi inom geopositionering, mobile messaging (RCS), QR-koder och moderna betallösningar.

Tekniken gör det möjligt att ge användarna realtidsinformation, riktade erbjudanden och snabba betalningsalternativ – direkt i mobilen.

Senaste nytt

Allt i en mässhall under Sign&Print Scandinavia

Boka in den 7–9 oktober 2025 i kalendern redan nu. Då är det återigen dags för den största mässan och mötesplatsen i den grafiska branschen: Sign&Print Scandinavia på Kistamässan i Stockholm.

SPS kollage
Allt i en mässhall under Sign&Print Scandinavia

SPG erövrar nytt tryckeri

40 anställda får gå när produktionen flyttas.

Screenshot
SPG erövrar nytt tryckeri

Bording gör miljonförluster

Bording har beslutat att lägga ner stora delar av sin produktion i Sverige, vilket Sign&Print tidigare rapporterat om. Nu har siffrorna för 2024 släppts och bolaget visar en förlust på nästan 4,9 miljoner kronor.

1750154275161
Bording gör miljonförluster

Nu är utomhusreklam mätbart

Inbyggda 3D-sensorer kan tillsammans med AI-analys mäta hur många som passerar både tryckt och digital utomhusreklam och hur länge de tittar.

Skärmavbild-2025-07-01-kl.-10.33.07
Nu är utomhusreklam mätbart

Läs vidare

Miljardskulder – Landa försöker undvika konkurs

Israeliska digitalpresstillverkaren Landa Digital Printing har ansökt till domstol om att avbryta rättsliga förfaranden kopplat till deras akuta ekonomiska kris. Bolaget har skulder motsvarande nästan fem miljarder svenska kronor.

Landa_01 (1)
Miljardskulder – Landa försöker undvika konkurs

Xerox köper Lexmark i miljardaffär

– Med förvärvet av Lexmark placerar sig Xerox nu bland de fem största inom alla stora utskriftssegment, säger Steve Bandrowczak, vd för koncernen.

FotoJet---2025-07-02T104600.160
Xerox köper Lexmark i miljardaffär

Hon blir ny förhandlingschef för Grafiska Företagen

– Något som sticker ut är hennes kombination av erfarenhet, pondus och energi, säger Eva Glückman, vd på Grafiska Företagen.

32b7d220-c858-4884-8c5f-a5f1aaacbd5f
Hon blir ny förhandlingschef för Grafiska Företagen

Förvärv: "Största producenten av trycksaker i Norge och Sverige"

Norska Ålgård Offset förvärvar Ruter AB i Laholm med dotterbolaget Ruter Vellinge.

FotoJet---2025-06-30T152321.363
Förvärv: ”Största producenten av trycksaker i Norge och Sverige”