
Orden i rubriken kommer från Tobias Kaase, vd för tyska Mediaprint Solutions. Så lyckades tryckeriet med en omsättning på 60 miljoner Euro bli en vinnare tack vare sin digitaliseringsresa där de införde AI-stöd i alla steg av verksamheten.
Egentligen kommer frasen ”Prepare to die” från dataspelet The Secret of Monkey Island, som släpptes 1990.
– Om spelkaraktären Guybrush Threepwood var en tryckare, vad skulle han se om han tittade sig omkring? Han skulle se utmaningar. Digitalisering och transformation skulle påverka hans verksamhet. Dessutom skulle en trehövdad apa dyka upp och prata om hållbarhet, störningar och en svag marknad, säger Tobias Kaase, under konferensen Print Matters i Schweiz.
De senaste åren har den europeiska tryckmarknaden påverkats starkt av pandemin, kriget i Ukraina och skenande elpriser.
De ökade kostnaderna för papper och tryck gör att tryckt reklam blir dyrare och fler går över till digitala alternativ.
– Kommer vi stolt överlämna den marknadsvolymen till de digitala jättarna? Jag tror inte det. Tryckindustrin är den enda industri som tar hand om det digitala informationsbruset och överför det till den analoga världen. Det är vårt existensberättigande.
Det är ett storslaget uppdrag konstaterar han.
”I vår 70-timmarsverksamhet är planeringstavlan eller schemaläggaren tom om du tittar mer än tre dagar framåt.”

Nya tårar
– Men sedan kommer frågor som hållbarhet och den europeiska gröna given och får oss att gråta igen, säger Tobias Kaase.
EU:s lagar, policys, direktiv, förordningar och regler är omfattande och påverkar den europeiska tryckindustrin.
– Vi vet att hållbarhet inte är ett val. Det är ett måste.
Men den trehövdade apan distraherar oss, fortsätter Kaase.
– Den vill få oss att bli rädda för utmaningarna med hållbarhet, störningar och en svag marknad. Men om vi tänker klart inser vi att digitalisering och transformation inte är utmaningar i sig – De är våra vapen och digitaliseringen är en transformation.

Digitalisering handlar om inställning
Digitalisering är en förutsättning för en effektiv användning av AI. Rent konkret innebär digitalisering hos Mediaprint Solutions ett nytt tankesätt.
– Vi bygger en smart fabrik. Digitalisering handlar inte om ettor och nollor – det handlar om inställning.
Tryckeriet utvecklade ett nytt ordersystem och började använda mjukvaran Symfony för att styra produktionen och effektivisera det dagliga arbetet.
De framhåller också Heidelbergs affärssystemlösning Prinect Business Manager.
– Om man har många jobb behövs det kontroll och affärsanalys så att vår produktion fungerar. Och vi pratar inte om reklamblad eller flygblad. Vi pratar om böcker, tryckprodukternas drottningar.
De kan räkna ut åtta biljoner kombinationer direkt och skicka priser till kundernas webbutiker, som fungerar som ett stort boklager.
– Onlinetryckerierna etablerades under 00-talet och förändrade vår bransch under 10-talet. Mellan 2010 och 2020 var onlinetryckerierna vinnarna eftersom små och medelstora företag beställde online medan det gick. Vad gjorde vi klassiska tryckerier? Vi började själva köpa från dessa aktörer och blev förälskade i dropshipping. Men var det en lycklig kärlek? Det skulle jag inte säga.
Men vad händer nu i vår tid, frågar han sig.
– Det har dykt upp en ny spelare på planen. Hans namn är inte onlinetryckeri. Hans namn är ”det smarta tryckeriet”.
”Måste bli AI-redo”
Mediaprint använder AI inom områden som att planera produktionen och optimera den.

– Vill ditt företag använda AI så måste det bli AI-redo.
För Mediaprint innebar den förberedelsen att de skapade ett sorts digitalt datalager som alla i produktionsprocessen har fått tillgång till. Målet är att förenkla den avancerade produktionen i en realtidsmiljö.
– Vi har full kontroll över åtta biljoner produktkombinationer och 1 000 jobb om dagen i ”korttidsleveransbranschen” och deltagare ett är kunden. För de vill reservera kapacitet och levererar prognoser, säger Tobias Kaase.
Med hjälp av prognoser gör tryckeriet värmekartor för varje kund, varje vecka, och analyserar hur träffsäkra prognoserna är med hjälp av maskininlärning.
Mer långsiktig planering
– Deltagare två är planeraren. I vår 70-timmarsverksamhet är planeringstavlan eller schemaläggaren tom om du tittar mer än tre dagar framåt. Data från tidigare år och prognoser gör det möjligt att planera långsiktigt.
Det gör det lättare att samordna jobb och materialinköp i stället för små och dyra beställningar.
De använder data och program för lagret så att volymer automatiskt anpassas efter behov.
Det är enkelt att se hur lång tid varje jobb tar i varje maskin och vad som behövs kapacitetsmässigt.
– Digitalisering ger transparens och det förenklar livet för alla i processen. Nu kliver AI in på scenen. Vi vill ha bättre prognoser och bättre resultat i prognosdatan. Därför skapade vi ett så kallat kvalitetsindex.
Kvalitetsindexet analyserar utvecklingen i varje enskild kundkanal, på produktnivå eller månadsnivå. Målet är att optimera prognosernas träffsäkerhet. Det har de uppnått med 10-15 procent.
De har dessutom tagit fram en klimatfaktor som tar hänsyn till exempelvis råvarupriser, produktionsvolymer och ekonomiska prognoser, baserat på offentliga data. Också här är målet att göra prognoserna så exakta som möjligt.
Allt detta bygger på AI som en del av digitaliseringsprocessen som ger effektivitet.