
Xerox tar över Lexmark i ett strategiskt miljardköp. Affären är värd 1,5 miljarder dollar och beskrivs i en pressrelease som en viktig milstolpe i Xerox strategiska omvandling mot att bli en ledande leverantör av innovativa lösningar för den moderna hybridarbetsplatsen.

– Vi har länge beundrat Lexmarks starka rykte inom utskrift och managed print services, deras breda kundbas och globala närvaro. Nu tar vi vårt samarbete till nästa nivå. Tillsammans stärker vi vår position genom ett bredare utbud av utskriftslösningar och driver vår omställning mot lönsam tillväxt, säger Xerox vd Steve Bandrowczak.
Allen Waugerman, som nu lämnar rollen som Lexmarks vd, säger att det är en avgörande tidpunkt för de båda företagen:
– Att ha lett Lexmark har varit en fantastisk möjlighet, och jag ser fram emot det som kommer härnäst.
Ny ledning
Bandrowczak fortsätter som vd för den sammanslagna koncernen, där ledningsgruppen kommer att bestå av chefer från båda bolagen. Syftet är att öka innovationskraften och utnyttja de gemensamma resurserna effektivt.
Tillsammans kommer Xerox och Lexmark att betjäna över 200 000 kunder i mer än 170 länder, med 125 tillverknings- och distributionsanläggningar i 16 länder.

– Med förvärvet av Lexmark placerar sig Xerox nu bland de fem största inom alla stora utskriftssegment och blir marknadsledande inom managed print services. Affären stärker vår kärnverksamhet, ökar vår exponering mot tillväxtsegment, utökar vår kapacitet och breddar vår distributionsräckvidd, säger Steve Bandrowczak.
Xerox har kämpat med sjunkande omsättning de senaste åren.