
Bording har beslutat att lägga ner stora delar av sin produktion i Sverige, vilket Sign&Print tidigare rapporterat om. Nu har siffrorna för 2024 släppts och bolaget visar en förlust på nästan 4,9 miljoner kronor.
Bording Sverige håller på att ställa om från att vara en traditionell tillverkningsverksamhet till att i huvudsak vara en grafisk försäljningsorganisation.
Årsredovisningen för 2024 visar att omsättningen har ökat från 91,3 till 101,4 miljoner kronor. Samtidigt har rörelsekostnaderna stigit med nästan 19 miljoner kronor, vilket är huvudorsaken till underskottet på nästan fem miljoner kronor i Sverige.
Beslutet att skära ner på egen produktionen togs förra året. En risk företaget ser, och vill undvika, är att tappa omsättning eller konkurrenskraft på marknaden. För att motverka detta vill Bording förstärka sina samarbeten och vara tydliga mot kunderna om sitt erbjudande, skriver företaget i sin årsredovisning.
Det framgår även att fokus för 2025 är att erbjuda kommunikationslösningar ur ett helhetsperspektiv i Sverige samt att utveckla sitt koncept och erbjudande med ett strategiskt fokus. De planerar även att öka synligheten genom strategisk marknadsföring.