Nu är utomhusreklam mätbart

PUBLICERAD: 4 juli 2025
UPPDATERAD: 4 juli
Aspace lösning kan mäta både digital och analog reklam i det offentliga rummet. Foto: Skärmbild från reklamfilm

Inbyggda 3D-sensorer kan tillsammans med AI-analys mäta hur många som passerar både tryckt och digital utomhusreklam och hur länge de tittar. Tekniken gör också att det går att veta kön och ålder på den som exponeras.

Det är det svenska bolaget Aspace som tagit fram lösningen som kan mäta effekten av annonsering utomhus och i miljöer som till exempel varuhus.

Företaget skriver i ett pressmeddelande att svenska företag investerar flera miljarder kronor i utomhusreklam och in-store retail-reklam. Men hittills har de inte haft någon möjlighet att veta hur många som faktiskt ser reklamen och hur den påverkar kundresan.

Olle Olsson, Andreas Ekman och Douglas Lagercrantz driver Aspace i Stockholm.
”Kompromisslös mätbarhet”

– Aspace är byggt utifrån idén om att reklam ska vara lika mätbar och effektiv i det fysiska rummet som den är online. Vår teknik möjliggör en kompromisslös mätbarhet som inte tummar på vare sig exakthet eller valuta för investerade pengar. Det här är inte bara en lansering, det är ett nytt kapitel för hela branschen, säger Douglas Lagercrantz, vd och medgrundare av Aspace.

Men med den nya lösningen innebär det att annonsörer inte längre köper möjliga visningar utan faktisk observation. Kampanjer kan optimeras i realtid, baserat på faktisk synlighet. Om målen inte nås så justeras exponeringen automatiskt till målen är nådda. Enligt företaget själva så sker mätningen med 3D-sensorer och AI-analys utan att tumma på GDPR eller personligt integritet.

”Vår teknik möjliggör en kompromisslös mätbarhet som inte tummar på vare sig exakthet eller valuta för investerade pengar. Det här är inte bara en lansering, det är ett nytt kapitel för hela branschen”, säger Douglas Lagercrantz, vd och medgrundare av Aspace.
Driver försäljning

Aspace har också tagit fram en lösning inom butiksreklam, både analog och digital, där systemet mäter hur konsumenter interagerar med displayer och produkter i fysiska butiker. Det ger annonsörerna insikter och ROI (Return on investment) på detaljnivå, vilket inte var möjligt tidigare i det analoga rummet.

– Retail Media med våra digitala skärmar ger oss möjligheten att driva försäljning direkt i butiksmiljön, där köpbesluten tas. Med Aspaces teknologi kan vi följa upp och optimera kampanjer i realtid, vilket ger oss en trovärdighet som avsändare samt adderar en ny nivå av affärsnytta och ROI på marknadsinvestering för våra kunder, säger Marcus Lord, Head of Retail Media på Stadium.

 

Det visar statistiken under premiärveckan i Stockholm
  • En kampanj i bilsegmentet levererade 1 081 832 kontakter med 82 701 unika individer och en genomsnittlig observationstid på 3 sekunder.
  • En ledande försäkringsaktör nådde över 1 miljon visningar – bokad SoV (Share of voice mäter hur synligt ett varumärke är jämfört med sina konkurrenter inom en specifik marknad) 15%, levererat 19,6% tack vare smart automatiserad optimering.
  • En av de största dryckesaktörerna visades i snitt 13 gånger per individ.
  • Ett snabbt växande skönhetsvarumärke testade tre varianter och nådde över 740 000 kontakter – A/B-testning på riktigt, mitt i city.

Källa: Aspace

Senaste nytt

Allt i en mässhall under Sign&Print Scandinavia

Boka in den 7–9 oktober 2025 i kalendern redan nu. Då är det återigen dags för den största mässan och mötesplatsen i den grafiska branschen: Sign&Print Scandinavia på Kistamässan i Stockholm.

SPS kollage
Allt i en mässhall under Sign&Print Scandinavia

SPG erövrar nytt tryckeri

40 anställda får gå när produktionen flyttas.

Screenshot
SPG erövrar nytt tryckeri

Bording gör miljonförluster

Bording har beslutat att lägga ner stora delar av sin produktion i Sverige, vilket Sign&Print tidigare rapporterat om. Nu har siffrorna för 2024 släppts och bolaget visar en förlust på nästan 4,9 miljoner kronor.

1750154275161
Bording gör miljonförluster

Miljardskulder – Landa försöker undvika konkurs

Israeliska digitalpresstillverkaren Landa Digital Printing har ansökt till domstol om att avbryta rättsliga förfaranden kopplat till deras akuta ekonomiska kris. Bolaget har skulder motsvarande nästan fem miljarder svenska kronor.

Landa_01 (1)
Miljardskulder – Landa försöker undvika konkurs

Läs vidare

Xerox köper Lexmark i miljardaffär

– Med förvärvet av Lexmark placerar sig Xerox nu bland de fem största inom alla stora utskriftssegment, säger Steve Bandrowczak, vd för koncernen.

FotoJet---2025-07-02T104600.160
Xerox köper Lexmark i miljardaffär

Hon blir ny förhandlingschef för Grafiska Företagen

– Något som sticker ut är hennes kombination av erfarenhet, pondus och energi, säger Eva Glückman, vd på Grafiska Företagen.

32b7d220-c858-4884-8c5f-a5f1aaacbd5f
Hon blir ny förhandlingschef för Grafiska Företagen

Förvärv: "Största producenten av trycksaker i Norge och Sverige"

Norska Ålgård Offset förvärvar Ruter AB i Laholm med dotterbolaget Ruter Vellinge.

FotoJet---2025-06-30T152321.363
Förvärv: ”Största producenten av trycksaker i Norge och Sverige”

Plockmatic förvärvar krisande Renz

Plockmatic Group med säte i Stockholm förvärvar tyska efterbehandlingsföretaget Renz som bland annat tillverkar maskiner för wire-o.

_DSC0087
Plockmatic förvärvar krisande Renz