Nordens största reklamaffär – "Jättestort behov av tryckt material"

PUBLICERAD: 6 augusti 2025
UPPDATERAD: 10 augusti
”Majoriteten av alla ytor i våra 4 000 bussväderskydd kommer fortsatt att vara tryckt papper även om väldigt många digitaliseras” säger Malin Otterström, kommunikationschef på JCDecaux.

JCDecaux har skrivit på två avtal med Stockholms Lokaltrafik, SL, som tillsammans utgör Nordens största reklamkontakt. Avtalet sträcker sig över sju år och har ett uppskattat värde på över 5,5 miljarder kronor. Nu väntar omfattande digitalisering.

Affären innebär att företaget från och med 2026 tar över all reklam på samtliga bussväderskydd i hela Stockholms län samt på de 14 mest trafikerade konceptstationerna i tunnelbane- och pendeltågsnätet.

JCDecaux beskriver affären som en av de största i svensk mediehistoria. Tillsammans står dessa två kontrakt för över 80 procent av det totala värdet av SL:s fyra reklamavtal.

Med de nya konceptstationerna möter annonsörernas budskap hela 92 procent av alla resenärer i Stockholms tunnelbana minst en gång i veckan.

Digitalisering av reklamytorna

Nu kommer JCDecaux genomföra den största enskilda investeringen i den svenska utomhusmarknadens historia på över 150 miljoner kronor. Det innebär en omfattande digitalisering och modernisering av reklamytorna i tunnelbanan och på bussväderskydden.

”Det kommer faktiskt bli färre reklamytor än vad det är idag. Färre men värre.”

Hur stor del av reklamytorna är analog respektive digital idag?

– Det är svårt att säga eftersom vi inte har kontraktet idag. Men den stora skillnaden är att det har investerats extremt lite i reklamytorna i tunnelbanan och väderskydden under tio års tid. Det är väldigt eftersatt och behövs verkligen göra en stor investering. Stockholms tunnelbana ska vara en del av tiden, modern, ljus och trygg och det ska snabbt gå att ändra budskap. Vi kommer göra en rekordstor investering både i det analoga och digitala, säger Malin Otterström, kommunikationschef på JCDecaux.

Innebär digitaliseringen att det tillkommer digitala ytor eller ersätts det analoga med digitalt?

– Både och. Det beror på vilken station. Det kommer faktiskt bli färre reklamytor än vad det är idag. Färre men värre. Sammantaget kommer det bli estetiskt mer tilltalande och stilrent. Idag är det många olika format och ganska plottrigt. Vi kommer rensa och göra det prydligare vilket kommer ge större effekt för annonsörerna, säger Malin Otterström.

Vad innebär affären för ert behov av tryckt material?

– Det är svårt att säga. Då skulle man behöva göra en kalkylering. Behovet är fortsatt jättestort. Majoriteten av alla ytor i våra 4 000 bussväderskydd kommer fortsatt att vara tryckt papper även om väldigt många digitaliseras.

JCDecaux har ingen egen tryckeriproduktion utan använder partners.

Senaste nytt

Visar komplett produktionsflöde med DTF

Folier.se har specialiserat sig på textiltryck och det kommer att märkas på Sign&Print Scandinavia. Men det blir även plats för print and cut-skrivare från Roland och annat både stort och smått.

IMG_6545
Visar komplett produktionsflöde med DTF

Sverigepremiär för frigolitskärare

Värmländska Signtools är en del av CWT Worktools och levererar maskiner, material och verktyg för grafisk produktion. Till Sign&Print Scandinavia tar de med sig bland annat en ny frigolitskärare.

signtools
Sverigepremiär för frigolitskärare

Ta reda på vad DTF är

Det finska företaget Siirtokuva säljer DTF-transfers under varumärket WTF is DTF och kommer till Sign&Print Scandinavia för första gången.

WTF Mikko
Ta reda på vad DTF är

JCDecaux tillkännager order på 72 miljoner

JCDecaux investerar 72 miljoner kronor för inköp av den senaste generationens digitala skärmar i Storstockholms lokaltrafik. En avgörande funktion är att kunna koppla på VMA (Viktigt meddelande till allmänheten).

JCDCAUX
JCDecaux tillkännager order på 72 miljoner

Läs vidare

Canon lanserar rapport om framtidens tryck på mässan

Canon kommer att lansera och presentera sin nya insiktsrapport Exploring the future of print under Sign&Print Scandinavia. I den vill man försöka förstå varumärken och kunders förändrade beteenden och vilken inverkan de har på sättet att använda tryckt material. 

Jennifer-Kolotzek2
Canon lanserar rapport om framtidens tryck på mässan

 ”Vi är jättetaggade och stolta”

KA Olsson & Gems är på nytt värd för World Wrap Masters Sweden på årets Sign&Print-mässa. Under tävlingen blir det bilfoliering med vinyler från huvudsponsorn 3M.

Emil-Gillmor-landscape
 ”Vi är jättetaggade och stolta”

Canons AI-agenter – med licens att automatisera

Canon vill hålla dig i handen när du tar klivet in i framtiden. Förutom professionella tryckmaskiner erbjuder de oförlöst kraft i så kallade AI-agenter som till exempel kan hålla koll på din mejl och beställa hem material i samma sekund som du får en order – om du tillåter det.

V1350
Canons AI-agenter – med licens att automatisera

Danskt förvärv ska ge skjuts i Europa för Scandbook

Scandbook köper samtliga aktier i danska Nørhaven Book. Förvärvet ska accelerera tillväxt på europeiska marknader och diversifiera kundbasen.

Havard2
Danskt förvärv ska ge skjuts i Europa för Scandbook