
Bloms Tryckeri i Lund byter leverantör av digitalpress. Nu mer står en Canon V1350 i familjetryckeriet. De har också satsat på en ny broschyrhäft från Horizon. Men den största förändringen på sistone är kanske att offsetpressen togs ur bruk ifjol.
Bloms Tryckeri drivs av bröderna Magnus och Mattias Larsson tillsammans med Martin Flodén. De producerar bland annat digitaltryck, storformat, böcker och expoprodukter.
Sedan de tog över verksamheten på 1990-talet har tryckeriet haft en offsetpress. Men förra året lämnade den verksamheten.
– Det var ett teknikskifte att släppa tryggheten och det vi visste. Sedan har vi haft digitalt också sedan tio år så det var inte nytt. Vi har ju sett att upplagorna minskar. Så det var rätt givet att vi måste göra någonting för att inte vara olönsamma i offset, säger Magnus Larsson.
Men att sluta med offsettryck var en omställning.
– Ja. Jag och min bror är ju födda i ett tryckeri. Det var lite speciellt att man tappade, inte identiteten kanske, men hantverket, säger Magnus Larsson.
Nu har de gott om plats i lokalerna i utkanten av Lund. Tryckeriet ligger precis intill E22 och vägen till Malmö eller Kristianstad. Fastigheten har stora ytor för kontor, produktion och en övervåning med storformatsproduktion och lunchrum.
– De här lokalerna är egentligen för stora för tre man. Samtidigt blir det lättare att jobba. Det är en plan och slimmad organisation. Därför är det viktigt att alla kan kugga i varandra och hjälpa till.
Byte av märke
Canonpressen V1350 har de haft i tre månader och Canon är också en ny leverantör för tryckeriet. Tidigare har de haft Ricoh men den tidigare maskinen hade nåt vägs ände. Den nya pressen är en av Canons snabbaste tonermaskin.

– Vi visste inte riktigt vad som väntade men vi ville ha en så kraftfull maskin som möjligt och möjligheterna att köra long sheet och olika material. För vår del är tonertekniken lämplig. Vi ser möjligheterna med den och kvalitén är så pass bra. Vi är inte inne på inkjet – än. Vi har inte de volymerna.
De letade efter en snabbare press än den de hade. Den gamla tryckte 110 sidor i minut, den nya klarar 135 sidor.
Canon V1350 har mekanisk vacuuminmatning. Tillsammans med en rakare pappersbana och ett integrerat kylsystem blir arbetsprocessen mer effektiv och anpassad för till exempel broschyrer, reklamblad och exklusiva utskick och kort. Maskinen klarar material upp till 500 gram tack vare den rakare banan.
V1350 skriver ut i upp till 2 400 dpi. Maskinen har en spektrofotometrisk sensor som automatiskt justerar och korrigerar färger.
Bloms Tryckeri har tillvalet BDT VX 370 till sin press som är en högkapacitetsmatare för långa ark.

Nödvändig tidseffektivisering
De har också investerat i Canons mjukvaruprogram Prisma Prepare.
– Det visar sig att tidsbesparingarna är större på mjukvaran än när vi printar. Det visste vi inte innan. Det är lätt att bara se antal klick i minuten. Men egentligen är det tiden vi jobbar med pre-pressen som sparar tid.
Hur viktig är tidseffektiviseringen för er?
– Den är nödvändig. Den är avgörande i och med att pressen är själva ryggraden. Allting trycks i den maskinen och allting ska passera igenom. Så det måste vara så effektivt som möjligt.
Målet är att öka tryckvolymen för att göra företaget mer lönsamt.
– Nu har vi en maskin med bra kapacitet. Med växande volymer får man en bättre totalekonomi i företaget. Sedan om volymen är antal klick, antal kunder eller jobb. Det får vi se var de landar. Sedan behöver man fylla på med nya kunder också. Man tappar ut en del kunder längs vägen som försvinner.

Tryckeriet har investerat i en ny broschyrlinje från Horizon som står intill Canonpressen. Den används för att sortera ark, klammerhäfta, falsa och skära. Häften och broschyrer kommer ut färdiga ur linjen.
De tryckta arken läggs i uppsamlaren. Det ark som ska ligga i mitten av en broschyr går in först. Arken falsas, skärs och häftas.
– De är pålitliga. Vi kan lära oss menyerna och tekniken på ett enkelt sätt. Och de har bra service.
Efterbehandling offline
Broschyrlinjen består av iläggarna Sheet Feeder HOF-400 och Cover Feeder CF-400. Därefter tar Bleed Crease CR-400 och Accumulator AC-400 vid. Sadelhäftaren heter Stich and Folder SPF-200L och i slutet finns trimmern FC-200L.

Bloms Tryckeri har alltid haft pressen och efterbehandlingen offline.
– När vi investerar så blir det lättare att välja. Och att ha en robust efterbehandling. Vi har Horizon i allt. Vi har varit konsekventa där. Har man väl lärt sig så är det samma menyer på alla maskiner. Då är det väldigt lätt att ställa in och lätt att få i gång. Det tycker vi är viktigt, och att det är lätt att lära sig tekniken och att den är säker.
På senare år har de också köpt ny fals och big från Horizon. I produktionen finns också limbindning för mjukpärm via leverantören.

“Allt är ett hantverk”
Bloms Tryckeri har storformatsproduktion men det är arktrycket som är den stora delen.
– Det gäller att fokusera på detta, göra det bra och rätt. Det är lätt att spreta. När jag är på era mässor ser jag att du kan trycka på kepsar och tröjor. Men jag har förståt att allt är ett hantverk och jag har full respekt för de som monterar fönsterfolie. Det är bättre att vi satsar på den här printern och ger våra kunder full service i vår region.

High tech-bolag gillar print
Ungefär 90 procent av Bloms Tryckeri kunder är lokala. De har många av sina kunder från Ideon i Lund med life science och high tech-bolag men också industriföretag.
Men vad är det egentligen de framstående tekniska företagens efterfrågan när det kommer till tryckt material?
Magnus visar en broschyr för ett företag som tillverkar vattenfilter.
– När de till exempel är på mässor så vill de gärna ha tryckt material med sig. Nu är de på väg till USA. Då behöver de material när de presenterar filtren. Men då är det 400 ex. Mer trycker vi inte. Sedan är det givetvis roll-ups och en del övrigt marknadsmaterial.
Andra vanliga applikationer är ekonomiska rapporter och årsredovisningar. Sedan har de också bolag som importerar varor och behöver bruksanvisningar på svenska.

– Här är en som säljer stomipåsar. Det är kanske inte en så rolig produkt men den ska ändå säljas in till olika verksamheter med bruksanvisning.
Det är oftast kunderna som hittar tryckeriet och inte tvärtom.
– Det ska jag vara helt ärlig med. Även om vi har ambitionen att vara duktiga på att synas. Vi är bara tre så vi fokuserar på produktionen. Sedan försöker vi ha dialogen med kunden. Men det uppsökande är inte det vi lägger krutet på, säger Magnus Larsson.

Samtidigt har de lyckats med kundrelationerna, säger han.
– Vi tycker att det är kul att jobba med det här. Det finns en glädje i att producera, att sälja och se kundens positiva syn när de får trycksaken i handen.
Högre omkostnader
Bloms Tryckeri omsatte 4,8 miljoner kronor 2023 och gjorde ett resultat efter finansnetto på 58 000 kronor.
– Det går bra. Vi ökar omsättningen men vinsten följer inte med. Det är svårt i och med att kostnaderna ökar så mycket. Papperspriserna höjs i början på året och så sitter man med dem och andra kostnader och måste snabbt ändra priset till kund. Det är det som är det jobbiga med de här inflationstiderna.
