
Bakom påtryckningarna på organisationerna står Two sides som arbetar för att främja och försvara användningen av tryckta och pappersbaserade produkter.
Two sides har kontaktat över 3 000 organisationer som de anser har gjort ogrundade påståenden som till exempel: ”Go Green – Go Paperless” eller ”Välj e-faktura och hjälp till att rädda ett träd.”
Enligt lobbyorganisationen drivs ökningen av ”greenwashing” ofta av ekonomiska skäl, där många organisationer flyttar sina kunder från pappersbaserad kommunikation till digitala plattformar för att minska kostnader.
”Tyvärr sker detta ofta i kombination med vilseledande miljöbudskap som får konsumenter att tro att digitala alternativ är mer hållbara” skriver Two sides i ett pressmeddelande.
De hänvisar också till att ”påtvingade digitala övergångar” inte stöds av konsumenterna. Enligt deras egen rapport Trend Tracker anser 56 procent av de europeiska konsumenterna att miljöskälen för att gå över till digital kommunikation är oärliga och i grunden kostnadsdrivna.
76 procent av konsumenterna vill själva välja hur de vill ta emot sin kommunikation och motsätter sig att hänvisas till enbart digitala alternativ.
Problemet enligt Two sides
Problemet sträcker sig bortom kundkommunikation, menar Two sides.
”Sektorer som hygienprodukter och pappersbaserade förpackningar blir allt oftare måltavlor för greenwashing, där företag gör vaga eller obevisade påståenden om att nya eller alternativa fiberkällor är mer hållbara, eller att de “räddar träd”, utan trovärdiga bevis”.

– Denna typ av greenwashing bryter inte bara mot etablerade riktlinjer för miljömarknadsföring, utan skadar också anseendet för en industri som har en stark och ständigt förbättrad hållbarhetsprofil. Tvärtemot vad många tror bidrar en stark marknad för pappersprodukter till skogstillväxt genom hållbart skogsbruk. I Europa växer skogarna exempelvis med motsvarande 1 500 fotbollsplaner – varje dag, säger Jonathan Tame, vd för Two sides Europe.
Han säger att det är avgörande att motverka greenwashing, inte bara för att skydda konsumenternas valfrihet utan också för att värna om anseendet och den ekonomiska hälsan i sektorer som tryck, papper, förpackning och skog.
Stora ekonomiska förluster
Konsekvenserna av oemotsagd greenwashing är betydande, skriver Two sides. En studie från 2021 som organisationen gjorde tillsammans med Censuswide visade att greenwashing inom den europeiska post- och direktreklamsektorn kan leda till årliga intäktsförluster på uppskattningsvis 337 miljoner euro, på grund av minskat förtroende och minskad pappersanvändning.