1320 aktörer tar bort felaktiga miljöpåståenden om papper

PUBLICERAD: 18 augusti 2025
UPPDATERAD: 19 augusti
Marknaden för direktreklam påverkas av vilseledande påståenden om miljöpåverkan, enligt organisationen Two sides.

Bakom påtryckningarna på organisationerna står Two sides som arbetar för att främja och försvara användningen av tryckta och pappersbaserade produkter.

Two sides har kontaktat över 3 000 organisationer som de anser har gjort ogrundade påståenden som till exempel: ”Go Green – Go Paperless” eller ”Välj e-faktura och hjälp till att rädda ett träd.”

Enligt lobbyorganisationen drivs ökningen av ”greenwashing” ofta av ekonomiska skäl, där många organisationer flyttar sina kunder från pappersbaserad kommunikation till digitala plattformar för att minska kostnader.

”Tyvärr sker detta ofta i kombination med vilseledande miljöbudskap som får konsumenter att tro att digitala alternativ är mer hållbara” skriver Two sides i ett pressmeddelande.

De hänvisar också till att ”påtvingade digitala övergångar” inte stöds av konsumenterna. Enligt deras egen rapport Trend Tracker anser 56 procent av de europeiska konsumenterna att miljöskälen för att gå över till digital kommunikation är oärliga och i grunden kostnadsdrivna.

76 procent av konsumenterna vill själva välja hur de vill ta emot sin kommunikation och motsätter sig att hänvisas till enbart digitala alternativ.

Problemet enligt Two sides

Problemet sträcker sig bortom kundkommunikation, menar Two sides.

”Sektorer som hygienprodukter och pappersbaserade förpackningar blir allt oftare måltavlor för greenwashing, där företag gör vaga eller obevisade påståenden om att nya eller alternativa fiberkällor är mer hållbara, eller att de “räddar träd”, utan trovärdiga bevis”.

Jonathan Tame vd för Two sides.

– Denna typ av greenwashing bryter inte bara mot etablerade riktlinjer för miljömarknadsföring, utan skadar också anseendet för en industri som har en stark och ständigt förbättrad hållbarhetsprofil. Tvärtemot vad många tror bidrar en stark marknad för pappersprodukter till skogstillväxt genom hållbart skogsbruk. I Europa växer skogarna exempelvis med motsvarande 1 500 fotbollsplaner – varje dag, säger Jonathan Tame, vd för Two sides Europe.

Han säger att det är avgörande att motverka greenwashing, inte bara för att skydda konsumenternas valfrihet utan också för att värna om anseendet och den ekonomiska hälsan i sektorer som tryck, papper, förpackning och skog.

Stora ekonomiska förluster

Konsekvenserna av oemotsagd greenwashing är betydande, skriver Two sides. En studie från 2021 som organisationen gjorde tillsammans med Censuswide visade att greenwashing inom den europeiska post- och direktreklamsektorn kan leda till årliga intäktsförluster på uppskattningsvis 337 miljoner euro, på grund av minskat förtroende och minskad pappersanvändning.

Senaste nytt

Antalis går för knock-out på mässan

Antalis fyller sin mässmonter på Sign&Print Scandinavia med arbetande maskiner från bland annat Epson, HP och Summa. Men det blir också det senaste inom självhäftande material och papper. De kommer också offentliggöra världsnyhet under mässan.

FotoJet---2025-09-04T102654.012
Antalis går för knock-out på mässan

Specialister på att tänka stort

Storbildsbolaget i Helsingborg vill vara en pålitlig partner till den grafiska branschen i segmentet storformat. Det är också ett budskap de vill få ut på Sign&Print Scandinavia.

Storbildsbolaget-webb
Specialister på att tänka stort

Danish Connection presenterar papperets magi

Få kan tala om papper med samma glöd och passion som Janne Høgshøj från Danish Connection, som undervisar på designskolor och tryckerier. I många år har hon på Sign&Print Scandinavia visat värdefulla tryck skapade på noggrant utvalt papper – i mötet mellan design, material och hantverk.

Janne-DC
Danish Connection presenterar papperets magi

Kunskap möter gemenskap på Labelexpo Europe

Labelexpo Europe 2025 kommer att erbjuda ett förbättrat utbildnings- och gemenskapsprogram. När dörrarna öppnas på Fira Gran Via i Barcelona den 16 september, kliver besökarna in i den största upplagan av mässan hittills – med ett starkt fokus på utbildning och nätverkande.

0008534
Kunskap möter gemenskap på Labelexpo Europe

Läs vidare

Precision, hastighet och smart automation i samklang

Zünd Skandinavien kommer till Kistamässan med ett skärbord som utrustats med det nya jobbskanningssystemet Over Cutter Camera (OCC) och den senaste versionen av mjukvaran Zünd Cut Center (ZCC).

Henrik-Zund
Precision, hastighet och smart automation i samklang

Det hänger på etiketten för Bok & Tryck

Hälsingetryckeriet Bok & Tryck är specialiserade på produktion av hängetiketter/hang tags.

Per-Norin
Det hänger på etiketten för Bok & Tryck

Åtta45 kan ta storslam i Publishingpriset

Publishingpriset har offentliggjort vilka som är nominerade till 2025 års pris i huvudkategorin Print.

PUBLISHINGPRISET 2020
Åtta45 kan ta storslam i Publishingpriset

Försäljning till israelisk fond räddar Landa Digital Printing

En israelisk domstol har godkänt att israeliska FIMI-fonden får förvärva Landa Digital Printing för 80 miljoner dollar, vilket innebär att fonden tar över 100 procent av aktierna och säkerställer att de flesta arbetstillfällen bevaras.

Landax
Försäljning till israelisk fond räddar Landa Digital Printing