De förvandlade garaget till tryckeri

Foto: Felix Alnemark
PUBLICERAD: 19 augusti 2025
UPPDATERAD: 19 augusti
Joakim och Elina Kangas driver Kangas Creative Space hemma i garaget i Nykil utanför Linköping.

Författaren Elina Kangas ville trycka sin egen bok. Men projektet växte och snart stod hon och maken Joakim med ett eget tryckeri och 3D-printingverksamhet. Kangas Creative Space var fött.

Paret driver verksamheten från hemmet i Nykil utanför Linköping. I garaget producerar de allt från limbundna böcker och bokmärken till stickers, målarböcker och anteckningsböcker. 

Kangas Creative Space trycker målarböcker för barn.

– Jag hade skrivit ett barnbokmanus och kände att det skulle vara kul att trycka upp det till en bok. Vi tittade på de trycktjänster som finns på nätet. Sedan är vi som vi är, att vi gärna gör saker själva, säger Elina Kangas.

De började undersöka vad det skulle kosta att köpa maskinerna och trycka böcker själva.

– Vi räknade hem det på att Elina säljer sina böcker och att vi trycker dem själva. Men maskintokig som man är så blev det industriellt ganska fort, säger Joakim Kangas.

Projektet växte

Det tog bara två veckor från beslutet att starta tryckeriet tills de hade köpt en tryckpress.

Från början tänkte de köpa en större kontorsskrivare med tanken att ”det får bli som det blir” eftersom planen var att bara ge ut Elinas böcker.

– Men sedan växte det till att bli massa produkter och då krävdes annan utrustning, förklarar Elina.

Fyrfärgspressen Konica Minolta bizhub press C1060.

De köpte en nästan ny men begagnad digital färgpress, en Konica Minolta bizhub press C1060.

– Det fanns ett tryckeri i Pennsylvania som hade likadana maskiner och de hade väldigt många filmer på sin Youtubekanal så man lärde sig tryckprocessen. Det var helt fantastiskt, säger Joakim.

I garaget finns också limbindaren Duplo Perfect Binder DB-280, en GBA-giljotin och en enkel lamineringsmaskin.

– Även om de är begagnade maskiner så har de hållit väldigt hög kvalitet, säger Joakim Kangas.

Joakim och Elina trivs med att ha ett gemensamt projekt. Joakim arbetar mest med maskinerna medan Elina sköter designbiten.

Att ha ett eget tryckeri är ändå långt ifrån att bara ge ut en bok?

– Ja. Vi har ju alltid velat göra saker själva. Vi har ritat och byggt vårt hus själva och flera av möblerna. Joakim var snickare tidigare. Så det är nog ganska naturligt att vi får något litet infall som blir bra i slutändan. Sedan var det kul att vi hittade en grej som vi båda tyckte om att göra tillsammans. Joakim gillar maskindelen och jag håller på med designen. Så vi har något som vi verkligen gör ihop, säger Elina.

– Det är roligt att läsa på och lära sig nya saker. Det blir lätt att man fastnar, säger Joakim.

De binder böckerna i en Duplo Perfect Binder DB-280.

Bokmärken är storsäljaren

Elina arbetade tidigare som biomedicinsk analytiker och senare som vårdenhetschef. Men hon hade alltid skrivit vid sidan om. Hon har gett ut två böcker och flera noveller på externa förlag och under året kommer ytterligare tre böcker och fler noveller. Hon skriver inom genres som science fiction, fantasy, skräck och erotik.

Förutom skrivandet sköter hon design, marknadsföring och kontakt med butiker som företaget samarbetar med.

En gåvobox från tryckeriet.

Deras mest säljande produkt är bokmärken.

– Folk gillade ett bokmärke jag gjorde för min egen bok. Då byggde vi vidare på det och skapade fler och märkte att det fanns en efterfrågan. Bokmärken är väldigt kul att designa.

Det flesta applikationerna säljs online men produkterna går också att hitta hos en bokhandlare i Sölvesborg och en i Katrineholm.

– Jag har sett dem på Instagram och frågat om de skulle vara intresserade. Då har vi valt sådana som vi känner passar oss, lite mindre och mysiga, säger Elina.

De har också inlett ett samarbete med butiken Hihopia som har ett koncept de kallar för ”Blind date with a book”. Butiken slår in en bok fint som kunden inte vet vad det är, tillsammans med bokmärken och klistermärken från Kangas Creative Space.

Det mesta trycks on demand men de har ett litet lager av till exempel målarböcker.

Kvinnliga kunder dominerar

Joakim och Elina försöker hitta nya pappersprodukter att producera som folk använder. Men de måste hamna i en rimlig priskategori.

– Det går att göra det mesta men det blir väldigt dyrt och det är dumt. Det är samma fight som alla bolag lever med, att det är kostsamt att tillverka produkter. Vi ser oss inte som att vi konkurrerar mot lågbudgetalternativ utan vi försöker ligga lite mer i premium och leva på märket. Vi marknadsför oss lite mer som ett premiummärke just för att det blir svensktillverkat rakt igenom, säger Joakim.

Det lilla lagret.

Kunderna beskriver de som ”bokfolk”. De allra flesta är i åldern 25-45.

Hela 98,9 procent är kvinnor visar köpstatistiken.

Det allra mesta producerar de för Kangas Creative Space även om de gör vissa andra tryckjobb åt andra.

Framöver skulle Kangas Creative Space gärna vilja marknadsföra sig mer mot mindre förlag för att kunna trycka fler böcker.

Företaget jobbar även med 3D-printing och har fyra maskiner med olika tekniker. Joakim har själv utvecklat en av dem.

– Tanken är att den delen ska växa och bli lite mer inriktad mot högprestandaområden, säger Joakim.

I verksamheten finns också flera 3D-skrivare.

Vad producerar ni idag?

– Det har varit mycket prototyper och enstyckssaker. Sedan har vi lite egna produkter vi försöker utveckla och få ut på marknaden. Det blir mer produkter mot e-butiken som är mot konsument. Sedan är det lite delar till bilsport som stänkskärmar. Det är mycket som är smått, 2 x 2 millimeter, av någon anledning, säger Joakim.

Nyligen började de även 3D-printa bokställ, vilket binder ihop deras olika produktområden.

En giljotin av märket GBA.

Senaste nytt

De investerar i digitalpress med efterbehandling

"Vi har ett uppsving för tryckta medier nu" säger Christopher Åberg, en av delägarna i Designhuset-Screentext.

bildjpg
De investerar i digitalpress med efterbehandling

Ny DTO-skrivare från Mimaki klarar tyngre objekt

Mimaki lanserar en direct-to-object-skrivare (DTO) för industriella volymer. Nya UJF-7151plus II e är en flatbädds-UV som levererar upp till 1800 dpi i höga hastigheter.

_0644_UJF-7151plus-II-e
Ny DTO-skrivare från Mimaki klarar tyngre objekt

HP lanserar ny print- and cut

HP DesignJet T870 är en kompakt, lätt och mångsidig 24-tumskrivare. Den skriver ut från A4- till A1-format.

HP-Designjet-T870_Retail_KSP_00_Hero_JPN_015_v2
HP lanserar ny print- and cut

Girls Who Print arrangerar "Fempire"

Den 13 november återvänder Girls Who Print Day Conference med "Fempire". En uppmaning att bygga, styra och äga sin framtid inom print.

FotoJet---2025-11-07T123222.859
Girls Who Print arrangerar ”Fempire”

Läs vidare

Kongsberg lanserar lösning för mer automatisk skärning

Kongsberg tillkännager semiautomatisk "Smart Material Handler" som förlänger det befintliga skärbordet.

KongsbergPCS_SmartMaterialHandler-scaled
Kongsberg lanserar lösning för mer automatisk skärning

Marabu visar kraftfull flatbädd på Öppet hus

Den grafiska återförsäljaren bjuder in till Öppet hus i Malmö den 12 november för att visa upp det senaste inom digitaltryck och produktionslösningar. 

DSC_2249
Marabu visar kraftfull flatbädd på Öppet hus

Ny UV-färg utan fotoinitiatorer

Flint Groups färgnyhet Flexocure LEAP underlättar vid tryck av livsmedelsförpackningar genom att klara migrationstesterna.

Flintx
Ny UV-färg utan fotoinitiatorer

"Viktigare att realisera idén än att det ska vara ekonomiskt försvarbart"

Med mod som kompass och viljan att tänja på gränser och normer har den grafiska formgivaren Aron Kullander Östling vunnit Formgivningspriset 2025. För Sign&Print berättar han bland annat om arbetet bakom katalogen till konstutställningen Miss Brunnsviken och om den varma relationen till tryck.  

Aron3
”Viktigare att realisera idén än att det ska vara ekonomiskt försvarbart”