Plasttryckeri utvecklar miljövänligt skyltmaterial

PUBLICERAD: 21 augusti 2025
UPPDATERAD: 12 september
”Common sense” består av 87 procent från förnyelsebara källor och 100 procent fri från skadliga ämnen, enligt Inplastor.

Från att ha tryckt plastprodukter i decennier tar nu Inplastor i Motala ett jättesprång in i framtiden. Med lanseringen av sin nya egna materialserie ”Common Sense” visar företaget att hållbarhet, funktion och design kan gå hand i hand – utan att tumma på kvaliteten.

Håkan Kindström, vd på Inplastor i Motala.

CS 87-100, som materialet heter, består av 87 procent förnybara råvaror och är helt fritt från miljöskadliga ämnen. Den bärande komponenten är en PLA-baserad bioplast från sockerrör som odlas i Thailand. Det som gör materialet unikt är att det bryts ner naturligt, inte bildar några mikroplaster och att det kan förbrännas, komposteras industriellt eller återvinnas. De beskriver själva innovationen som ett verkligt alternativ för en cirkulär ekonomi.

– Hade vi inte trott att det här skulle ha stor påverkan skulle vi aldrig ha gjort det. Vi ville hitta en väg bort från bolagets beroende av fossilbaserade material. Det handlar om överlevnad, säger Håkan Kindström, vd för Inplastor.

Resan har inte varit enkel. Tillsammans med en firma i Göteborg och en materialleverantör i Berlin har Inplastor genomfört ett gediget utvecklingsarbete med otaliga tester. Det nuvarande materialreceptet är nummer 24 i ordningen – och det förenar det bästa av två världar: hållbarhet och prestanda.

Håller kvaliteten

CS-materialet är inte bara grönt i teorin enligt Inplastor. Det levererar också i praktiken: hög slaghållfasthet, flexibilitet och utmärkt tryckbarhet gör det lämpligt för allt från reklamskyltar och förpackningar till industriella applikationer. Materialet har redan bevisat sin användbarhet genom skarpa uppdrag till Volvo Cars, Skoda, Lantmännen och Svenska kyrkan med flera.

– Det är lätt att göra något helt grönt, men då tappar man ofta funktionaliteten. Vi ville göra tvärtom – skapa ett material som marknaden faktiskt vill ha. Ett exempel där det har gått galet är när man bytt sugrör i plast mot papperssugrör. Lösningen är säkert jättegrön men funktionen ingen höjdare, säger Håkan Kindström.

Med Common Sense hoppas Inplastor bana väg för ett sundare synsätt på cirkulär ekonomi där man når långt genom att välja material från rätt källa. Att man återvinner en fossilbaserad plast ändrar inte det faktum att den är 100% icke förnyelsebar, förklarar Håkan Kindström.

– CS blir starten av en ny generation bioplaster – och det är inte bara ett namn – det är ett ställningstagande, säger han.

Common Sense / CS 87-100™
  • 87 % förnybara råvaror
  • 100 % fri från skadliga ämnen
  • Biologiskt nedbrytbar
  • Inga mikroplaster vid nedbrytning
  • 78 % lägre CO2-avtryck jämfört med traditionell plast
  • Hög prestanda: hållfast, flexibel och tryckbar
  • Lämpad för reklam, förpackning, industri och konsumentprodukter

Inplastors arbete med utvecklingen mot ett CS 100-100™ pågår förfullt med delmålet att nå ett negativt CO2 avtryck inom tre till fem år.

 

Johan Höckert, försäljningschef och vd:n Håkan Kindström. Foto: Sign&Print/Arkiv

 

Senaste nytt

Flera mässaffärer för Ricoh

Ricoh hade fyllt sin monter med allt ifrån tonerpressar till efterbehandling och annan kringutrustning. De genererade gott om besökare – och ledde även till flera affärer.

Ricoh-4
Flera mässaffärer för Ricoh

Riso: ”Stort intresse för inkjet”

Lars Andersson, nordisk försäljningschef på Riso, var en upptagen man på årets Sign&Print Scandinavia, med inbokade kundmöten i ett späckat schema under alla tre dagarna. I slutet av dag tre var han nöjd med utfallet.

RISO-Lars
Riso: ”Stort intresse för inkjet”

Scandraft bjöd på Europapremiär för ny WPF-film

Solar Gard Clearshield WPF (wind and protection film) är en ny stenskottsfilm för vindrutor som Scandraft nu börjar saluföra.

DSC_2526
Scandraft bjöd på Europapremiär för ny WPF-film

Stema slog till på en lamineringsmaskin på mässan

Det blev affär för Stema Specialtryck under Sign&Print Scandinavia. En Amiga 52 från tjeckiska Komfi får följa med hem till Borås och den ska göra lamineringen både snabbare och stabilare. 

Stema
Stema slog till på en lamineringsmaskin på mässan

Läs vidare

Stort intresse för efterträdare till populär skyltskrivare

Epson SC S-9100 har varit en försäljningssuccé för Color Systems och intresset bland besökarna var fortsatt stort under Sign&Print-mässan. Även den nya dekalskrivaren med UV-DTF-teknik från Inktec väckte nyfikenhet.

FotoJet---2025-10-16T103640.160
Stort intresse för efterträdare till populär skyltskrivare

NI Solutions sålde både sin planskrivare från Flora...

...och skärbordet från IECHO under Sign&Print Scandinavia. Reklamia i Nässjö slog till på Flora XRTA 3220 LED som de blir först med i Sverige medan Gävle Reklam spontanköpte skär- och fräsbordet IECHO BK4 och en ny Epson SC-9100.

DSC_2657
NI Solutions sålde både sin planskrivare från Flora…

Pris till gränslös och nytänkande formgivare av trycksaker

Formgivningspriset 2025 går till Stockholmaren Aron Kullander Östling. Han har under sin karriär arbetat med formge trycksaker som böcker, kataloger, affischer och utställningsmaterial inom konst- och kulturområdet.

Aron
Pris till gränslös och nytänkande formgivare av trycksaker

Kista snabbtryck gjorde mässaffär med Canon

Canon stod för många maskinförsäljningar under Sign&Print Scandinavia. En tryckpress går ett kvarter bort till Kista Snabbtryck.

DSC_2537
Kista snabbtryck gjorde mässaffär med Canon