
Till och från dyker det upp lite nytänkande kring pizzaförpackningar, men det är inte lätt att göra så mycket åt en sådan. Smurfit Westrock har dock tagit ett grepp om frågan och tillsammans med den spanska pizzakedjan Papa Johns har man utvecklat en minst sagt annorlunda lösning.
Den nya lösningen rymmer två pizzor, fyra tillbehör och en underhållningsupplevelse. Man kallar den ”Tremendous Triple Box”, en innovativ konsumentförpackningsdesign som rymmer två pizzor och fyra tillbehör i en enda behållare och förvandlas till en interaktiv fotbolls- eller basketmatch.
Denna lösning, designad och producerad av Smurfit Westrock Spanien, är ett tydligt exempel på hur förpackningar kan överskrida sin traditionella roll och bli ett verktyg för kundlojalitet och underhållning, vilket förbättrar kundupplevelsen från den allra första interaktionen.
Samarbetet mellan Smurfit Westrock och Papa Johns började 2016, samtidigt som varumärkets första franchise öppnades i Spanien, på Serrano Street i Madrid.
Designen på Smurfit Westrocks ”Tremendous Triple Box” fungerar som en visuell och interaktiv resurs med hög effekt för att stärka Papa Johns varumärkesidentitet. Denna typ av förpackningslösningar är helt anpassningsbara tack vare tekniker som digitaltryck, som ger en högkvalitativ finish, eller offsettryck, som erbjuder upp till fem gånger högre upplösning än konventionell teknik. Detta gör det möjligt för Smurfit Westrocks kunder att anpassa förpackningar för specifika kampanjer, förstärka sin visuella identitet och fånga konsumenternas uppmärksamhet, vilket gör att lådan blir en verklig kanal för varumärkeskommunikation och upplevelse.
– På Smurfit Westrock tror vi att förpackningar har kraften att förändra relationen mellan varumärken och deras konsumenter. Utöver att skydda en produkt kan de skapa värde, differentiering och en verklig känslomässig koppling. Med en strategi som kombinerar innovation, hållbarhet och design hjälper vi våra kunder att förvandla varje lösning till en minnesvärd upplevelse, säger Teo Pastors, försäljnings- och marknadschef för Smurfit Westrock Spanien, Portugal och Marocko.
– Samarbetet med Papa Johns är ett tydligt exempel på hur förpackningar kan öka värdet av en kampanj och överraska konsumenten vid varje kontaktpunkt.
Skamlig måltid
Det finns enklare sätt att väcka uppmärksamhet med en pizzaförpackning vilket tidningen Aftonbladet berättade om nyligen. Pizzeria Ramilio i Kinna hade beställt nya förpackningar av ett svenskt företag som i sin tur fick dem tryckta i Turkiet. I vanlig ordning skulle det stå ”Smaklig måltid” på förpackningen, men någonstans blev det fel, det står ”Skamlig måltid”. Pizzeriaägaren blev inte glad över att få femtusen sådana levererade, men det visade sig snart att det var positivt. Kunderna uppskattar verkligen förpackningens text och det kommer in kunder som bara vill försäkra sig om att få pizzan levererad i en sådan förpackning.
Vi har väl alla någon gång haft lite dåligt samvete för att vi tryckt i oss en kaloririk pizza, kanske är det det som återspeglas i det stora intresset?!