Andelen digitalt förpackningstryck ökar

PUBLICERAD: 29 augusti 2025
UPPDATERAD: 29 augusti
Tillväxten på digitalt etikett- och förpackningstryck drivs av inkjetteknik enligt en ny studie.

En ny rapport från Smithers, The Future of Digital Print for Packaging to 2030, visar att digitaltryck inom förpackning växer snabbt. Andelen på etikett- och förpackningsmarknaden väntas öka från 4,1 % idag till 5,8 % år 2030, medan marknadsvärdet stiger från 22 till nästan 37 miljarder dollar.

Fokus ligger på att utveckla inkjetteknik för olika segment, och fler traditionella aktörer kliver in på marknadssegmentet. Fördelarna med digitaltryck har redan visat sig inom etiketter: 2025 väntas över 8 100 digitala etikettpressar producera 103 miljarder A4-etiketter årligen, med värde motsvarande 23,3 procent av marknaden.

För andra förpackningssektorer har utvecklingen gått långsammare. Digitaltryck står nu för 4,1 % av värdet och 1,3 % av volymen på marknaden för tryckta förpackningar/etiketter (värd 537 miljarder dollar), vilket indikerar stor tillväxtpotential, särskilt för kartong, wellpapp och flexibla plastförpackningar.

Tillväxten drivs av inkjetteknik, men utmaningar finns: efterbehandling och färgprecision måste förbättras och säkerhetskrav bromsar utvecklingen inom livsmedel. Trots detta öppnar digitalisering för nya möjligheter och ger tryckerier chans till differentiering och konkurrensfördelar.

Senaste nytt

Lamtek plockade upp tråden efter Ranhammar

Lamtek är specialiserade på efterbehandling av produkter tryckta både med offset och digitaltryck. Roger Ek startade företaget efter att Ranhammar gått i konkurs.

DSC_2620
Lamtek plockade upp tråden efter Ranhammar

Skrynkelfria textiltryck och smarta utställningssystem

Maxdialog är veteraner när det kommer till direktsublimering för storformat. Producenten visade upp sitt erbjudande kring både textiltryck och portabla utställningssystem på Sign&Print-mässan. 

DSC_2633
Skrynkelfria textiltryck och smarta utställningssystem

DTF-vågen rullar vidare hos Folier

DTF-tekniken (direct to film) har fått ordentligt fotfäste och många vill kunna trycka egna transfers på ett enkelt och billigt sätt. Det är något som Vagnhäradsföretaget Folier märker av.

Folier-2
DTF-vågen rullar vidare hos Folier

Spandex jagade bort spöken

Spandex valde att lämna materialproverna och maskinerna hemma och istället fokusera på kundrelationer på mässan. Det gjorde de med ett Ghostbuster-tema.

Spandex-1
Spandex jagade bort spöken

Läs vidare

Flera mässaffärer för Ricoh

Ricoh hade fyllt sin monter med allt ifrån tonerpressar till efterbehandling och annan kringutrustning. De genererade gott om besökare – och ledde även till flera affärer.

Ricoh-4
Flera mässaffärer för Ricoh

Riso: ”Stort intresse för inkjet”

Lars Andersson, nordisk försäljningschef på Riso, var en upptagen man på årets Sign&Print Scandinavia, med inbokade kundmöten i ett späckat schema under alla tre dagarna. I slutet av dag tre var han nöjd med utfallet.

RISO-Lars
Riso: ”Stort intresse för inkjet”

Stema slog till på en lamineringsmaskin på mässan

Det blev affär för Stema Specialtryck under Sign&Print Scandinavia. En Amiga 52 från tjeckiska Komfi får följa med hem till Borås och den ska göra lamineringen både snabbare och stabilare. 

Stema
Stema slog till på en lamineringsmaskin på mässan

Flexibel planskrivare för stora och små tryckbehov

Primotek visade planskrivaren HandTop HT3020UV på Sign&Print Scandinavia. Maskinen kan anpassas efter önskat antal skrivarhuvuden och bläckalternativ.

DSC_2468
Flexibel planskrivare för stora och små tryckbehov