
Under tisdagen öppnade Labelexpo Europe. Efter 40 år i Bryssel var det dags för förändring. Nu slogs dörrarna upp på Fira Grand Via i Barcelona. Sign&Print var självfallet på plats. En överraskande nyhet avslutade den inledande presskonferensen.
Efter bara en halv dag kan man utan tvekan slå fast att Barcelona är etikettbranschens hotspot och det på mer än ett sätt. Det illustreras bäst av att det är otroligt varm i hallarna, tuffast är det i den stora (och höga) hall 3 där luftkonditioneringen för en hopplös kamp mot en utetemperatur på närmare 30 grader. Men stämningen är god och de flesta kavajer och tröjor har hängts in i garderoberna.
Jade Grace är vd för Labels Group inom Informa Markets som arrangerar mässan på uppdrag av Tarsus. På den inledande presskonferensen berättade hon att årets Labelexpo Europe är nitton procent större än den förra mässan i Bryssel. Totalt omfattar den 43 517 m2 och 167 av utställarna är med för första gången.
Inte överraskande är det hållbarhet och automatisering som är drivkrafterna på mässan i år.

Två nya flexopressar lanseras på mässan. Det handlar om Omet K6 och den kinesiska Brotech FF-X530. Nilpeter, Omet, Mark Andy, Spande och Lombardi visar nya så kallade mid-web pressar medan Gallus, Lombardi, Durst-Omet och Mark Andy tagit med sig nya hybridpressar.
Bland digitalpressar har Screen en prototyp för produktion med vattenbaserade färger och Epson visar en färdig maskin. Andra nyheter är HP Indigo 6k+, Xeikon TX300, Durst G3 och en prototyp på en Accurio Label från Konica Minolta. Den kommer troligen på marknaden nästa år.
Ett nytt område på Labelexpo är falskartong. Canon i samarbete med Edale visar en ny tillverkningslinje för detta. Hos Actega presenterar man intressant barriärmaterial och så vidare.
Ett annat fokusområde är AI och automatisering. Nilpeter har tillexempel ett projekt som heter Darkroom som man demonstrerar. Med tanke på namnet handlar det troligen om tillverkning utan personal.
Mässan pågår till och med fredag så det är inte för sent att ta sig Barcelona om innehållet verkar intressant. Packa lätt!
Och så det här med den överraskande nyheten. Labelexpo globalt byter inför nästa år namn till Loupe, som står för Labels & Outer Packaging Embellishment. Varför är något oklar, men förmodligen är det ett sätt att införliva falskartong i namnet. Eller så är det bara som Jade Grace sa ”vi gillar förändring”.