Canon lanserar rapport om framtidens tryck på mässan

PUBLICERAD: 29 september 2025
UPPDATERAD: 29 september
”Slutsatserna i rapporten är hoppfulla” säger Jennifer Kolloczek, senior director på Canon EMEA. Foto: Felix Alnemark

Canon kommer att lansera och presentera sin nya insiktsrapport Exploring the future of print under Sign&Print Scandinavia. I den vill man försöka förstå varumärken och kunders förändrade beteenden och vilken inverkan de har på sättet att använda tryckt material. 

Annelie Wetterholm på Canon Svenska.

– Vi ser en tydlig förändring i hur våra kunder värderar tryck – inte bara som ett kommunikationsverktyg, utan som en strategisk tillgång. Den här rapporten bekräftar att framtidens tillväxt ligger i att kombinera teknik, hållbarhet och kreativitet för att skapa tryck som verkligen gör skillnad, säger Annelie Wetterholm, Head of production direct sales på Canon Svenska AB, i ett pressmeddelande.

Undersökningen har identifierat fem nyckelområden

– Utskrifters unika försäljningsargument i en digital värld.

– Hur varumärken kan utnyttja dessa försäljningsargument för att nå konsumenter.

– AI:s växande roll inom utskriftsproduktion.

– Varför hållbar produktion kommer att vara livsavgörande för kommande framgång samt värdet av partner med framtidsinriktning.

Hoppfulla slutsatser
Exploring the future of print lanserar under Sign&Print Scandinavia.

– Slutsatserna i rapporten är hoppfulla och befäster utskrifternas framtid som ett marknadsföringsmedium som levererar genomslagskraft. Möjligheterna för utskriftsleverantörer är omfattande, men undersökningsresultaten visar också tydligt att de behöver vara fortsatt nyfikna och ställa frågor om AI och hållbarhet – och vilka steg de behöver ta för att utveckla sina verksamheter på ett framgångsrikt sätt och fortsätta skapa värde för varumärken, säger Jennifer Kolloczek, senior director, marketing & innovation, production printing på Canon EMEA.

Hon är övertygad om att Canons förståelse för marknaden fortsätter att skapa positiv förändringar i branschen.

– Tillsammans med våra innovativa tekniker och vårt långsiktiga stöd till företagen kommer detta att ge våra kunder styrka att gå framåt och lyckas gentemot förändrade förutsättningar för utskrifter och tryck.

Canon kommer berätta om rapporten som en del av seminarieprogrammet under Sign&Print Scandinavia. Talare är trendspanaren Nicklas Bergman och Canons marknadschef Erik Åkenes.

Nu presenterar vi årets seminarieprogram

 

Senaste nytt

Första mässan för erfarna Signcore-gänget

Sedan förra Sign&Print Scandinavia 2023 har Signcom blivit en del av Scandraft, samtidigt som maskindelen tagits över av nya bolaget Signcore. Därför är det också maskiner som gäller i Signcores monter.

Mimaki grupp
Första mässan för erfarna Signcore-gänget

Nu presenterar vi årets seminarieprogram

De 14 talarna på Sign&Print-mässan kommer berätta om tryckets framtid i en föränderlig värld, storytelling, AI, hur trycksaker får själ, varumärkesbyggande och mycket mer.

talare
Nu presenterar vi årets seminarieprogram

Canons AI-agenter – med licens att automatisera

Canon vill hålla dig i handen när du tar klivet in i framtiden. Förutom professionella tryckmaskiner erbjuder de oförlöst kraft i så kallade AI-agenter som till exempel kan hålla koll på din mejl och beställa hem material i samma sekund som du får en order – om du tillåter det.

V1350
Canons AI-agenter – med licens att automatisera

 ”Vi är jättetaggade och stolta”

KA Olsson & Gems är på nytt värd för World Wrap Masters Sweden på årets Sign&Print-mässa. Under tävlingen blir det bilfoliering med vinyler från huvudsponsorn 3M.

Emil-Gillmor-landscape
 ”Vi är jättetaggade och stolta”

Läs vidare

Hot Screen byter vd efter tolv år

Fjäråsföretaget Hot Screen har de senaste åren haft en kraftig tillväxtkurva. Vd:n Fredrik Skanselid har varit en drivande kraft i den utvecklingen, men efter tolv år lämnar han nu över vd-stolen till Adam Andersson.

Hot-Screen-vd
Hot Screen byter vd efter tolv år

Hexis visar nyheter inom wrap, PPF och hållbarhet

Hexis är en av landets stora leverantörer av material till den grafiska industrin. Under Sign&Print Scandinavia kommer de bland annat att visa produkter inom wrap och stenskottsfilm, nyheter från skärprogrammet Matmak och sitt återvinningsprogram.

FotoJet---2025-08-29T094642.829
Hexis visar nyheter inom wrap, PPF och hållbarhet

Besökarkollen: Vad ska du titta på under mässan?

Sign&Print Scandinavia på Kistamässan den 7-9 oktober närmar sig med stormsteg. Sign&Print har frågat några producerande företag vad de ska hålla utkik efter på mässan.

Besökarkollen
Besökarkollen: Vad ska du titta på under mässan?

Avskogningsförordningen kan skjutas upp – igen

Införandet av avskogningsförordningen EUDR kan försenas ytterligare. Det beskedet kommer från EU:s miljökommissionär Jessika Roswall.

EUDR-kollage
Avskogningsförordningen kan skjutas upp – igen