
Folier.se har specialiserat sig på textiltryck och det kommer att märkas på Sign&Print Scandinavia. Men det blir även plats för print and cut-skrivare från Roland och annat både stort och smått.
Tidigare i år presenterade Epson sin första rullmatade DTF-skrivare (direct to film), SC-G6000. Den har redan blivit en succé för Folier.
– Vi har installerat sex-sju stycken hittills, så det rullar på, berättar Richard Rindelaub på Folier.se.
Den maskinen kommer därför att ha en central plats i montern och vara en del av ett komplett produktionsflöde för DTF, från tryckfil till färdigskuren transfer som kan appliceras med värmepress. SC-G6000 visas med Adkins DTF Inline Compact 600 som är en avancerad shaker- och härdningsenhet som är speciellt framtagen för DTF-tryck. I flödet visas även prov på olika efterbehandlingsmetoder med skärplotter från Graphtec och skärbord samt värmepressar från Secabo.
För den som vill kunna välja mellan DTF- och DTG-tryck (direct to garment) finns även Epsons ”hybridskrivare” i F-serien, och en av dessa kommer också att ta plats i montern. Det gör även Epsons maskiner för sublimeringstryck på såväl hårda som mjuka föremål, bland annat på muggar och textil.

Folier säljer också Epsons fotoskrivare, modellerna SL-D500/1000. Det är kompakta och lätta produktionsskrivare som passar för utskrifter av enkelsidiga och dubbelsidiga foton, men även sådant som kalendrar och gratulationskort.
UV-skrivaren Epson V1000 får förmodligen också hänga med, liksom en i samma segment från Roland i VersaOBJECT MO-serien och en print and cut-skrivare.
Folier.se har de senaste åren gjort en satsning på Roland.
– Tidigare har vi haft mindre maskiner från Roland, nu har vi breddat sortimentet med större skrivare med print and cut och mer UV-skrivare.
Det kommer dock inte bara handla om hårdvara på mässan, tanken är också att Fiery ska få en egen hörna i montern för att visa mjukvaran Digital Factory och hur den kan hjälpa till att optimera arbetsflöden för olika applikationer inom DTF- och DTG-tryck. Rikard Broberg som är Fierys svenska representant kommer också att finnas på plats.
Vilken är Foliers huvudsakliga kundgrupp?
– Vi har nischat in oss på textilsidan och det är där vår målgrupp finns. Om det så gäller sublimering, värmetransfers, skärning, DTG eller DTF. Vi riktar oss såväl till större företag som säljer arbetskläder som till det mindre lokala profiltryckeriet på orten, det är mycket print on demand. Det är en bra marknad för oss och något vi blivit duktiga på, säger Richard Rindelaub.
Vad hoppas du på inför mässan?
– Som vanligt att träffa nya och gamla kunder och branschfolk. Vi har en ganska stor monter i år och ser fram emot att visa vad vi kan erbjuda.
