
Signcore kom till Sign&Print Scandinavia som gamla i gemet, men med ett relativt nybildat bolag. Därför var mässan framför allt ett tillfälle att få folk att lägga namnet Signcore på minnet.
– Det har varit förvånansvärt många nya bekantskaper. Vissa har stenkoll på oss medan andra inte ens känner till att vi gått från Signcom till Signcore. Därför har det varit väldigt nyttigt för oss att stå på mässan och visa upp oss, säger Simon Nyman, affärsområdesansvarig hos Signcore.
Med en stor monteryta kunde Signcore visa i princip hela sortimentet av maskiner, i lite olika utföranden, till exempel en maskin som finns både med och utan print and cut-funktion.
– Det har varit intresse för samtliga maskiner, det är ingen som stått och samlat damm.

DTF är fortfarande hett
DTF (direct to film) är en tryckteknik som det varit mycket snack om de senaste åren. I våras släppte Mimaki en UV-DTF-maskin som också väckt mycket uppmärksamhet. Båda dessa tekniker lockade besökare till Signcores monter.
– Intresset för UV-DTF hade jag förväntat mig, men jag är lite överraskad över att så många fortfarande vill titta på ”vanlig” DTF, säger Simon.
Precis innan mässan blev det klart att Signcore börjar sälja en XY-trimmer för DTF från italienska Neolt. Det har också varit ett dragplåster i montern.
– Det har hjälpt oss att ha bra drag runt DTF. Det är en maskin som har kompressorstyrda knivar som gör att man kan finjustera trycket väldigt exakt. Den är en ganska avancerad maskin samtidigt som prisbilden är intressant. Den tror jag att vi kommer att sälja mycket av när vi följer upp mässan, säger Simon Nyman och fortsätter:
– Renskärningen är en flaskhals för alla. Maskinen kan göra 90 löpmeter i timmen och rullarna är 50 löpmeter, så det går fort. Då är det inte en flaskhals längre.

Färskt samarbete med Rollsroller
En annan mässnyhet var att Signcore börjat sälja Rollsrollers monteringsbord och ett av dessa visades också på mässan.
– David Ogenvall från Rollsroller har haft att göra de här dagarna, så jag tror att han är nöjd. Vi försöker att bara ta in premiummärken och där passar Rollsroller väldigt bra in i vårt sortiment.
Signcore hade också bokat en bilplats i entrén, men eftersom de inte säljer material så var det inte aktuellt att foliera en bil. Istället ställde de dit ett digitalt flipperspel som många besökare passade på att testa på vägen in eller ut från mässan.
– Vi tänkte att vi gör något kul som samtidigt är varumärkesbyggande. Hela spelet är ”Signcoreifierat” med loggor och andra element. Folk stannar till och spelar flipper och vi har också haft tävlingar, berättar Simon.

Hänt mycket i kulisserna
Nu har det gått 1,5 år sedan ni startade Signcore, har strukturen börjat sätta sig?
– Ja, det tycker jag, även om det alltid finns småsaker att finslipa på. Vi tog över en verksamhet som vi själva jobbat i, så vi visste hur vardagen såg ut. Det dagliga har rullat på, men det har samtidigt hänt mycket i kulisserna. Till exempel har vi gått över till molnbaserade IT-system och det har tagit mycket tid.
– Det har varit en lyx att kunna få börja med ett blankt ark och bygga upp verksamheten. Vi är ett jättegott gäng, det har varit en nytändning och alla känner en delaktighet och ett ansvar i företaget.
Hur har mässan varit?
– Vi har några affärer som faktiskt gått till avslut, men jag vågar inte säga mer än så innan allt är påskrivet. Vi har framför allt väldigt många högkvalitativa leads att jobba vidare med och det är vi jättenöjda med.
– Vårt största fokus har varit att folk ska veta vilka vi är och vad gör vi. Och det tror jag att vi har lyckats med, både med hur montern ser ut och vilka leverantörer vi har med oss.
– Visste man inte vilka vi var före mässan, så tror jag att man förstår nu att vi är en stor och seriös spelare, säger Simon Nyman.
