
Spandex valde att lämna materialproverna och maskinerna hemma och istället fokusera på kundrelationer på mässan. Det gjorde de med ett Ghostbuster-tema.
– Vi har gjort ett lite annorlunda koncept i år. Vi har valt att inte ha produkter utan bara mycket personal på plats för att möta besökarna, säger Anna Sjöstrand, försäljningschef på Spandex.
Överallt i montern står det ”Who you gonna call?”, en referens till den gamla 80-talsfilmklassikern Ghostbusters.
– Vi vill hjälpa kunderna att jaga bort deras vardagsspöken. När det gäller produkterna så har vi allt – det kan vi alltid lösa. Men vad har kunderna för utmaningar i vardagen och vad kan vi hjälpa dem med? Det var anledningen till att vi ville skapa en social och relationsskapande monter.
Anna Sjöstrand säger att det var lite nervöst innan mässan, men att mottagandet har varit väldigt positivt.
– Det har varit fullt med folk hela tiden. Det är klart att det blir många samtal om produkter, vi är ju här för att sälja och skanna leads, men också prata om vad kunderna vill göra annorlunda. Det har blivit en del långa samtal.
– Vi har också pratat en del om utbildningar inom car wrapping, men även interiörfoliering. Interiör är något som många är intresserade av för att kunna bredda sin affär och hitta fler ben att stå på, samtidigt som det ligger i linje med det de redan gör.
Nästan hela personalstyrkan var behjälpliga under mässan, allt ifrån kundtjänstmedarbetare till chaufförer. I montern bjöds det på såväl kaffe och glass som en omgång flipper.
Nu väntar mycket jobb med att odla det som planterades på mässan.
– Det här konceptet ställer högre krav på uppföljning, eftersom vi inte har avslutat några affärer här. Det handlar om att bygga vidare på den relationen man skapat. Så det blir ett digert jobb under hösten, säger Anna Sjöstrand.

