Spandex jagade bort spöken

PUBLICERAD: 22 oktober 2025
UPPDATERAD: 22 oktober
Några ”ghostbusters” i Spandex monter, från vänster: Johnny Nero, Jimmy Enström, Anna Sjöstrand och Mette Larsson. Foto: Anja Degerholm

Spandex valde att lämna materialproverna och maskinerna hemma och istället fokusera på kundrelationer på mässan. Det gjorde de med ett Ghostbuster-tema.

– Vi har gjort ett lite annorlunda koncept i år. Vi har valt att inte ha produkter utan bara mycket personal på plats för att möta besökarna, säger Anna Sjöstrand, försäljningschef på Spandex.

Överallt i montern står det ”Who you gonna call?”, en referens till den gamla 80-talsfilmklassikern Ghostbusters.

– Vi vill hjälpa kunderna att jaga bort deras vardagsspöken. När det gäller produkterna så har vi allt – det kan vi alltid lösa. Men vad har kunderna för utmaningar i vardagen och vad kan vi hjälpa dem med? Det var anledningen till att vi ville skapa en social och relationsskapande monter.

Anna Sjöstrand säger att det var lite nervöst innan mässan, men att mottagandet har varit väldigt positivt.

– Det har varit fullt med folk hela tiden. Det är klart att det blir många samtal om produkter, vi är ju här för att sälja och skanna leads, men också prata om vad kunderna vill göra annorlunda. Det har blivit en del långa samtal.

– Vi har också pratat en del om utbildningar inom car wrapping, men även interiörfoliering. Interiör är något som många är intresserade av för att kunna bredda sin affär och hitta fler ben att stå på, samtidigt som det ligger i linje med det de redan gör.

Nästan hela personalstyrkan var behjälpliga under mässan, allt ifrån kundtjänstmedarbetare till chaufförer. I montern bjöds det på såväl kaffe och glass som en omgång flipper.

Nu väntar mycket jobb med att odla det som planterades på mässan.

– Det här konceptet ställer högre krav på uppföljning, eftersom vi inte har avslutat några affärer här. Det handlar om att bygga vidare på den relationen man skapat. Så det blir ett digert jobb under hösten, säger Anna Sjöstrand.

Anna Sjöstrand säger att årets koncept tagits väl emot av besökarna.
Socialt och relationsskapande var den röda tråden för Spandex medverkan, bland annat med aktiviteter som flipperspel.

Senaste nytt

DTF-vågen rullar vidare hos Folier

DTF-tekniken (direct to film) har fått ordentligt fotfäste och många vill kunna trycka egna transfers på ett enkelt och billigt sätt. Det är något som Vagnhäradsföretaget Folier märker av.

Folier-2
DTF-vågen rullar vidare hos Folier

Lamtek satsar på miljömärkt laminat

Lamtek är specialiserade på efterbehandling av produkter tryckta både med offset och digitaltryck. Under mässan fanns det intresse för både laminat och folie.

DSC_2620
Lamtek satsar på miljömärkt laminat

Storbildsbolaget: ”Helt rätt målgrupp”

Sign&Print Scandinavia är inte bara för maskin- eller materialtillverkare, utan även för producerande företag som är underleverantörer till branschen. Ett exempel på det är Helsingborgsföretaget Storbildsbolaget.

Storbild-w
Storbildsbolaget: ”Helt rätt målgrupp”

Pressgrannar satsar framåt

Pressgrannar har stark tilltro till det tryckta mediet. Förra året investerade man i två nya CTP-linjer och i år sjösätts ett nytt kamerasystem i tryckpressen.

DSC_0385
Pressgrannar satsar framåt

Läs vidare

Stema slog till på en lamineringsmaskin på mässan

Det blev affär för Stema Specialtryck under Sign&Print Scandinavia. En Amiga 52 från tjeckiska Komfi får följa med hem till Borås och den ska göra lamineringen både snabbare och stabilare. 

Stema
Stema slog till på en lamineringsmaskin på mässan

Sign Nordic har hittat sin kostym

Är man underleverantör till de stora tryckerierna och skyltproducenterna är Sign&Print Scandinavia helt rätt plats att vara på. Det konstaterar Stefan Högberg, vd på Sign Nordic.

Sign-Nordic
Sign Nordic har hittat sin kostym

Molanders i ny Durst-kostym: ”Nu ska vi gasa”

Det händer mycket hos nybildade Durst Nordic, tidigare Molanders Sign & Display. Sign&Print fick en pratstund med nya vd:n Mattias Hersby om vägen framåt.

Durst-1
Molanders i ny Durst-kostym: ”Nu ska vi gasa”

Två tryckföretag i Göteborg utses till Gasellföretag

Här är vinnarna!

DSC_5971
Två tryckföretag i Göteborg utses till Gasellföretag