Storbildsbolaget: ”Helt rätt målgrupp”

PUBLICERAD: 22 oktober 2025
UPPDATERAD: 22 oktober
Fredrik Borg och Jonas Hellke var nöjda med årets mässa. Foto: Anja Degerholm

Sign&Print Scandinavia är inte bara för maskin- eller materialtillverkare, utan även för producerande företag som är underleverantörer till branschen. Ett exempel på det är Helsingborgsföretaget Storbildsbolaget.

De har ställt ut på ett antal Sign&Print-mässor tidigare, men det var några år sedan.

– Den här gången har det varit väldigt positiv respons. Det är helt rätt målgrupp för oss eftersom vi söker partners inom segmentet storformat, säger vd:n Jonas Hellke.

Han får medhåll av Fredrik Borg som är ansvarig för försäljning och affärsutveckling i bolaget:

– Vi har försökt varit tydliga med vårt budskap, att vi vill vara en branschpartner i Sverige. Det handlar om storformat som meshvepor, fasadvepor och annan utomhusproduktion, men vi är också stora på textil. Det är det vi vill kommunicera, säger Fredrik Borg.

Storbildsbolaget hade tagit med sig lite inspiration i form av ljuslådor, som är något av det de producerar. Det visade också produkten 2 Stand som fått ett nytt liv och relanserats efter några år i dvala. 2 Stand är ett POS-system med fot och pelare i well som kan monteras med en hylsa med tryck.

–  Det är en produkt som funnits länge, men som blivit ersatt av ellips-displayer. Ellipsen är enkel och billig att få ut, men är också lite ostadig i offentliga miljöer. Det här systemet passar bra om man har en permanent yta eller ett återkommande budskap som behöver uppdateras. Då har man ställningen kvar och byter bara ut den tryckta hylsan, förklarar Fredrik Borg.

Hylsan kan också köpas med färdigskurna- och bigade ark, för den som inte har egen skärmaskin men vill trycka budskapet själv.

–  Det har varit ganska stort intresse för den, både att köpa komplett och producera själv, säger Fredrik Borg.

2 Stand kunde beskådas på flera ställen under mässan, exempelvis i entrén, vid Sign&Print-scenen och i Packnorth Award-montern.

Senaste nytt

DTF-vågen rullar vidare hos Folier

DTF-tekniken (direct to film) har fått ordentligt fotfäste och många vill kunna trycka egna transfers på ett enkelt och billigt sätt. Det är något som Vagnhäradsföretaget Folier märker av.

Folier-2
DTF-vågen rullar vidare hos Folier

Spandex jagade bort spöken

Spandex valde att lämna materialproverna och maskinerna hemma och istället fokusera på kundrelationer på mässan. Det gjorde de med ett Ghostbuster-tema.

Spandex-1
Spandex jagade bort spöken

Lamtek satsar på miljömärkt laminat

Lamtek är specialiserade på efterbehandling av produkter tryckta både med offset och digitaltryck. Under mässan fanns det intresse för både laminat och folie.

DSC_2620
Lamtek satsar på miljömärkt laminat

Pressgrannar satsar framåt

Pressgrannar har stark tilltro till det tryckta mediet. Förra året investerade man i två nya CTP-linjer och i år sjösätts ett nytt kamerasystem i tryckpressen.

DSC_0385
Pressgrannar satsar framåt

Läs vidare

Stema slog till på en lamineringsmaskin på mässan

Det blev affär för Stema Specialtryck under Sign&Print Scandinavia. En Amiga 52 från tjeckiska Komfi får följa med hem till Borås och den ska göra lamineringen både snabbare och stabilare. 

Stema
Stema slog till på en lamineringsmaskin på mässan

Sign Nordic har hittat sin kostym

Är man underleverantör till de stora tryckerierna och skyltproducenterna är Sign&Print Scandinavia helt rätt plats att vara på. Det konstaterar Stefan Högberg, vd på Sign Nordic.

Sign-Nordic
Sign Nordic har hittat sin kostym

Molanders i ny Durst-kostym: ”Nu ska vi gasa”

Det händer mycket hos nybildade Durst Nordic, tidigare Molanders Sign & Display. Sign&Print fick en pratstund med nya vd:n Mattias Hersby om vägen framåt.

Durst-1
Molanders i ny Durst-kostym: ”Nu ska vi gasa”

Två tryckföretag i Göteborg utses till Gasellföretag

Här är vinnarna!

DSC_5971
Två tryckföretag i Göteborg utses till Gasellföretag