
Vad är väl en Sign & Print-mässa utan utställare inom skylt? Vi besökte några av dem och fick kika på allt ifrån ljusskyltar till taktila skyltar och ljuslådor.
LED-eco
LED-eco har specialiserat sig på fasadskyltar och annan skyltning, med stora namn som Elgiganten, Rusta och Bauhaus bland kunderna. Företaget, som finns i Habo utanför Jönköping, grundades 2006. De levererar allt ifrån utomhusskyltning i form av pyloner med fundament till mindre plåtskyltar. De konverterar även lysrör till LED i ljuslådor och duklådor.
– Inför mässan har vi gjort en satsning på ljuslådor eftersom vi ser en större efterfrågan på det jämfört med tre-fyra år sedan, berättar Linus Sörensen, fabrikschef på LED-eco.
Vad har folk som kommit in i montern varit nyfikna på?
– Dels hur smidigt systemet är att bygga ihop själv, dels att de ofta bara känner till några få andra företag som gör något liknande. Vi har varit lite osynliga, aldrig haft folierade bilar och våra montörer har inga speciella kläder eftersom vi nästan uteslutande jobbar som underleverantör.
På mässan fanns också nederländska Comhan representerade i montern. LED-eco har agentur i Sverige för deras aluminiumprofiler. De hade med sig en produktnyhet i form av en profil i träimitation.

SignTronic/Skövde Gravyr
Med mottot ”Make ideas visible” samlar SGR-gruppen fyra olika företag inom skylt, gravyr och reklam. Moderbolaget Skövde Gravyr startades 1990 och har sedan dess erbjudit tjänster inom lasergravyr, skyltar och CNC-fräsning. Förutom Skövde Gravyr ingår även följande tre dotterbolag i SGR-gruppen: SignTronic, Idé Reklam och Skyltpoolen.
– Vi har en bredd i det vi sysslar med. Det är allt ifrån lasermärkning till bildekor, fasadskyltar och gigantiska ljusskyltar. Vi är en stor skyltfabrik kan man säga, säger Philip Hovlin från Idé Reklam som bemannade montern tillsammans med Lova Carlsson som till vardags jobbar på Skövde Gravyr. Med sig hade de också två kollegor från SignTronic.
På mässan fokuserade de på två av sina fyra ben, SignTronic och Skövde Gravyr, för att leta partners i branschen.
Varför är det viktigt att vara här och visa upp er?
– För att träffa kunder och leverantörer, så att de får ett ansikte på oss, det är alltid trevligt. Men även för att stämma av läget med befintliga kunder och höra vad vi eventuellt kan hjälpa potentiella kunder med, säger Philip Hovlin.

Polarstar
Ljusreklamsproducenten Polarstar från Lettland gästade Sign&Print Scandinavia för att utöka nätverket av partners i Norden. Vd:n Andris Berzins var positivt överraskad när det gäller klientelet på mässan.
– Skillnaden på den här mässan jämfört med andra mässor vi ställt ut på är att här är det en annan kvalitet på besökarna, många professionella vilket gör att vi har haft många bra samtal och fått flera bra leads med oss hem, säger han.
– Vi har även träffat kunder, det är ett utmärkt tillfälle för det. Vi hade några kunder i Sverige och Norge sedan tidigare som besökt oss här. Vårt fokus har varit att hitta nya långvariga samarbetspartners och nya projekt att arbeta med.
Det är första gången Polarstar ställer ut i Norden, men de har redan funderingar på att ställa ut även på danska Sign Print & Pack i Odense nästa höst.

SG Access
SG Access har specialiserat sig på skyltar som ska göra det enklare att orientera sig i samhället, vilket även omfattar taktila skyltar för personer med någon form av synnedsättning.
– Vi har gjort taktila skyltar i 25 år, vi var en av de första i Sverige som började med det. Det har kommit mer och mer under åren på grund av lagkrav, berättar Henrik Callenberg, vd för SG Access.
Företaget håller till i Halmstad där de också har sin produktion och tillverkar alla tänkbara skyltar. De erbjuder till exempel gravyr, fräsning, tryck, bockning, svetsning och ytbehandling. Det senaste tillskottet i maskinparken är en planprinter från Mimaki, såld av grannen på andra sidan mässgången, Signcore. I den printas både skyltar och folier.
Har ni med någon ny skyltsort på mässan?
– Ja, vi visar bland annat laserskuren cortenstål, men även skyltar i andra metallmaterial. Vi tillverkar alla skyltar själva och får vi en förfrågan så försöker vi alltid att lösa det. Eftersom vi ofta är underleverantörer så får vi alla möjliga förfrågningar, men vi tittar alltid på det innan vi tackar nej. Där är vi väldigt flexibla, säger Henrik Callenberg.







