
Konsttryckspecialisterna Bild & Ram på Råå har investerat i storformatsskrivaren Epson SC-P20500 via NI Solutions. Den nya tolvfärgsmaskinen gör att de kan återge fler detaljer och färger i bilderna när de hjälper kunder med reprofotografering och fine art-print.
Det stormar över Öresund och in i den gamla fiskebyn Råå söder om Helsingborg när Sign&Print kommer på besök. Det är tur att det inte var idag de behövde montera bort hela dörrpartiet för att få in sin nya maskin i källarlokalen.
Ralf Ekvall förvärvade ramverkstaden 2021 och är den som sköter allt hantverk som inramning innebär. Företaget har sedan övertagandet utvecklats till att bli en helhetsleverantör av tjänster inom bildkonst.
Fram till i somras hade de två äldre Epson Stylus Pro 18880 för storformatsutskrifter. Men eftersom det började bli svårt att få tag i reservdelar om något skulle gå sönder så bestämde de sig för att byta ut den ena.
– Vi började diskutera om vi ska utöka antalet färger. Vi trodde att vi kunde få ut mer ur repron, men vi visste inte hur mycket, säger Ralf Ekvall som är ägare.
”I repron finns det mer att få fram men vi är, i min själ, väldigt nära nu på fine art-printen.”
Det fanns mer information i filerna som skickades till den nya skrivaren än vad den förra maskinen kunde leverera.
– När vi körde den nya kände vi ”oj, kan det bli så stor skillnad?” Våra ögon är kritiska men det var det mest glädjande. Färgomfånget och gradation ger en helt annan färgrikedom och känsla, säger Ralf Ekvall.
Till exempel så innehåller ju gult inte bara en specifik gul ton, utan det varierar. Med utskrifterna i den nya maskinen kommer de mer nära sanningen när de reproducerar till exempel en tavla. Det beror förutom på arbetet i repron på att det är fler färger i skrivaren och tekniken har utvecklats, säger Ralf Ekvall.
– I repron finns det mer att få fram men vi är, i min själ, väldigt nära nu på fine art-printen.

Fotografi växer
Kunderna kan till exempel vara konstnärer som vill göra en serie av sina original. En del säljer kopior men behåller sina verk. Vissa gör en sluten serie med ett fast antal fine art-tryck medan andra gör en öppen serie som är signerad och numrerad.
Konst och reprofotografering står för största delen av uppdragen som printas medan fotografi är en mindre andel. Samtidigt är foto växande för Bild&Ram vilket delvis förklaras av den nya skrivaren.
Youcef Salinas Samo som är den som i huvudsak sköter reprofotografering, fine art-tryck och avancerad retoush. Han tycker tillskottet är ett lyft på flera sätt.
”Detaljrikedomen är mycket bättre. Det har hänt en del på tio år.”
– Den är snabbare vilket jag uppskattar. Man hinner inte skära färdigt printen förrän nästa kommer. Detaljrikedomen är mycket bättre. Det har hänt en del på tio år. Skrivaren har lite fler färger. Det märker man på att det inte blir blaffigt, som en platta, utan lite mer gradation.
De visste att de ville fortsätta med Epson. Det var viktigt att de fortsatt kunde skriva ut i upp till 64 tum.
Det är dock bara Epsons egna papper som är upp på 64 tum. Annars printar Helsingborgsföretaget högst 60 tum.

Den generösa mediebredden handlar också om att kunna erbjuda något extra på marknaden.
– En mindre maskin som Epson SC 9500 finns lite överallt. Vi har tänkt satsa mer på Stockholm och då är det mer intressant med större format. För printing är billigare här än där. Vi anser att vi med vår erfarenhet kan göra något bra, säger Ralf Ekvall.
För kunder med färdiga filer gör de testprintar innan det är dags för den slutgiltiga utskriften. Andra hjälper de hela vägen från reprofotografering av konstverken till utskrift.
– En kund kan komma till oss och sedan ska vi reproducera deras verk så gott det går. Jag tycker att vi lyckas. Det är alltid en nedskalning ju längre du går i processen så ju bättre fil vi har från början desto bättre förutsättningar har vi sedan när vi printar. Vi vill ha så stor fil som möjligt in i printern, sedan ska den kunna hantera det också, säger Youcef Salinas Samo.
Nya färger uppskattas

SC-P20500 har en 12-färgsuppsättning som inkluderar orange, grönt och violett samt ett utbytbart beläggningsskikt som ger förbättrad kontrast, bättre tonalitet och minskning av bronsering på blanka medier.
Trots tillägget av fyra extra färger erbjuder Epson SC-P20500 samma 8-pass utskriftshastighet (19,2 m2/h) som SC-P20000. Maskinen har samma utskriftshuvud (Epsons PrecisionCore MicroTFP) som SC-P9500.
Av de nya färgerna är grönt och orange nya. Den senare är en bra nyhet för Bild & Ram har det visat sig.
– Vi märker skillnad för orange är en svår färg att reproducera. Den kan sticka åt rött och vara svår att hantera. Det tycker jag hjälper jämfört med den andra skrivaren som saknade den. Kollar vi bara vad vi har på väggarna här så tycker folk om att måla med orange och brunt som också är svårt. Mitt jobb är att göra det så likt som möjligt, säger Youcef Salinas Samo.
Det nya gröna bläcket gör sig bra för natur- och landskapsfotografier.
Med den nya skrivaren går de också upp i storlek på bläckpåsarna till 1,6 liter.
– Det känns också som att skrivaren är mer effektiv i bläckförbrukningen, säger Youcef.
Befintliga kunders konstverk behöver efterhand migreras över till den nya maskinen när det är dags för nya tryck.
– Det viktigaste för oss är att kvaliteten är så hög som möjligt i avbildandet. Får vi en digital fil från en fotograf så är våra kalibrerade skärmar avgörande mot vad vi får ut i printen, säger Ralf.

Nya funktioner
SC-P20500 erbjuder förbättrad tillförlitlighet med funktioner som Nozzle Verification Technology. Den registrerar och justerar automatiskt munstyckena för att förhindra igensättning. Utskriftshuvud- och mediedammskydd minskar antalet oönskade omtryckningar på grund av fel.
– När den gör nozzle-checken frågar den om det såg bra ut. Gjorde det inte det så frågar den om du vill rengöra alla färger eller bara en specifik, säger Youcef.
När ett konstverk ska reproduceras ljussätter Youcef tavlan och fotograferar av den. Sedan går arbetet vidare i Adobe Lightroom. Han skapar en arbetsfil som går att jämföra med originalet.
”Vi har varit försiktiga mot marknaden men det ska vi inte vara längre.”
Mycket handlar om erfarenhet, förklarar han.
– Hur många prickar blått och hur många cyan ska man sätta in?
Youcef gör testtryck i mindre skala som utvärderas.
– Det blir några rundor så man får det rätt i skuggor och högdagar. Man vill få en jämnare gradation så att det inte blir en linje och för kontrastrikt. Den här fotografen har velat att det ska vara lite filmkänsla, säger Youcef Salinas Samo och visar upp testprintar av en snigel i storformat.

Sedan går utskriften vidare till inramning av Ralf. Den torrlimmas på syrafria material vilket gör att den inte gulnar.
– Anledningen är att man inte vill att den ska röra sig. Papper kommer alltid hålla på att böja sig på grund av luftfuktighet. Det fluktuerar från sommar till vinter.
Vad blir din roll jämtemot kunderna?
– Jag guidar dem och visar vilka papper vi har. Kunderna har ofta egna preferenser. Ofta vill de ha ett matt papper. Jag tycker om glansiga, men jag är den enda som gör det. Så därför har vi bara 100 procent bomullspapper och vi jobbar främst med Cansonpapper. Vi arbetar även med Hahnemühle William Turner. Den är nästan som sandpapper, säger Youcef och drar med fingrarna över materialet.
Kunderna får gärna välja papper själva men Youcef finns där för att ge råd och guida.
– Hur mycket gräng (ytstruktur) det ska vara? Ska det vara matt eller semi-gloss, jättemycket struktur eller något mellanting?

Långsiktig kundrelation
Bild & Ram trycker alltid minst tre exemplar åt gången, men sällan en hel serie.
– Det känns lite oschysst att pracka på kunderna en 25-serie. Det är ju en chansning för dem varje gång, säger Youcef Salinas Samo.
Ralf håller med.
– Vi tar hand om kunderna genom att utbilda dem. Kör nu inte 25 stycken. Det är kanske dumt på ett sätt för då förlorar vi 25. Men vi tänker långsiktigt. Vi vill inte att de bränner sig och till exempel sålt tre printar och inte har råd med sina andra motiv, utvecklar Ralf.

Bild & Ram har haft mycket att göra sedan semestern och de är först nu som de hunnit fördjupa sig mer i sin nya skrivare.
– Vi har varit försiktiga mot marknaden men det ska vi inte vara längre. Nu kan vi börja berätta ytterligare att vi existerar. Vi har egentligen låtit kunderna rekommendera oss. Men vi kan börja visa oss mer utåt. Eftersom vi är seriösa kan man stå rakryggad och visa att det här är riktigt bra. Är det något att klaga på så får du anstränga dig! Hela vårt bildengagemang och kunskapsutveckling har genom alla år byggt på att vara högkvalitativt, säger Ralf Ekvall.
Söker kvalitet
Under 80-talet arbetade Ralf som fototekniker och fick tidigt lära sig värdet av kvalitet.
Under 30 år fram till 2019 drev Ralf Ekvall fotostudion Studio E i Helsingborg som arbetade med visuell kommunikation, foto och film. De hade stora kunder som Ikea och Biltema för att nämna några. Där var Youcef fotoassistent och fick en del redigeringsansvar.
– Hela tryckeribranschen pratar ju bara effektivisering, tid och pengar. Det är klart att vi också måste tänka så när vi byter maskin. Men för oss var det framför allt kvaliteten som är viktig, säger Ralf Ekvall.








