Grafiska designers avslöjar allt i självutlämnande bok

PUBLICERAD: 28 november 2024
UPPDATERAD: 28 november
Fredrik Öst och Erik Kockum på Snask. Foto: Gustav Arnetz.

Den grafiska designbyrån Snask släpper nu den sista upplagan av sin bok Make Enemies & Gain Fans som slog försäljningsrekord på Amazon när den gavs ut 2012.

– Vi delar hur vi tänker, pratar, tycker, ljuger, känner och klantar oss i vår bransch. Genom otaliga misstag har vi samlat våra insikter och lärdomar. En opretentiös bibel för hur man startar en designbyrå utan någon som helst erfarenhet eller särskilt stor talang, säger Fredrik Öst, grundare av Snask.

Den första upplagan gavs ut när Snask bara var fem år gamla. Redan då hade byrån satt sig på den internationella kartan genom sina nyskapande kreativa lösningar och utanför boxen-tänk. Med Make Enemies & Gain Fans vill byrån bjuda in läsaren i deras värld. 

Inspirationen till att släppa en egen bok kom efter att de läst byrån KarlssonWilker’s bok Tellmewhy (döpt efter deras hemliga crush på Backstreet Boys) som handlade om deras första två år i New York. 

– Vi tyckte att det var så inspirerande att få läsa en bok som väldigt naket och oglamoröst berättade om utmaningarna att starta en studio på Manhattan. Så efter fem år av imposter syndrome samt år i branschen kände vi att det var dags att skriva en bok där vi berättade om våra åsikter, misstag, insikter och lärdomar, säger han. 

När boken var klar tryckte deras mentor på att de behövde en ”hook” – något att hänga upp allt på som skulle kännas lite galet och sticka ut. Den idé de körde vidare på var att hävda att de skrivit boken på 72 timmar. 

– Egentligen tog det månader, såklart. Det lustiga är att vissa som recenserar den skriver att den är toppen men att man helt klart märker att vi skrev den på 72 timmar. Då blir man både full i skratt och lite ledsen i ögat. Men vi får ju verkligen skylla oss själva, vi föll på eget grepp där, säger Fredrik.

Fredrik Öst och Erik Kockum.
Make Enemies & Gain Fans

Bokens titel ”Make Enemies & Gain Fans” är ett uttryck Snask gått efter sedan starten. Bland annat benämns det i Snasks manifest som punkt 10: ”Att ha fiender är en bra grej. Det bevisar att du har stått upp för något någon gång i ditt liv”.

– Vi har alltid stått upp för vad vi tror på. Gör man det så får man fiender, men man får också fans. Rätt sorts fans – som delar ens värderingar och passion. Vi slåss för större empati i världen och våra jobb handlar alltid om att se varumärken och kommunikation som något mänskligt där empati är det klister som håller allt samman, säger han och lägger till: 

– Rationella produktfördelar och säljbudskap får någon annan hålla på med. Vi vill bygga varumärken som skapar känslor. Vår största fiende? Konservativa gubbar.

Den nya upplagan
Medan de första upplagorna var klädda i rosa och guld har den tredje, och sista, fått en skrud i regnbågsfolierat hologram. Omslaget är förädlat med taktilt tryck i kontrast till resten av boken som är tryckt på matt papper.

Insidan bjuder på författarkommentarer och ett nytt kapitel om vad som hänt i Snasks värld sedan 2015 fram tills idag. Boken innehåller även nya case med foton från både kunduppdrag och egna fristående projekt som Snask hoppas ska ge inspiration till läsaren. 

– Vi själva tycker alltid att det är roligare att läsa om någons egna projekt då det oftast finns en konstnärlig frihet som kundprojekt sällan kan erbjuda. Självklart är det roliga historier i nya kapitlet som avhandlar 10 år fram till idag. Men det kanske absolut bästa med denna upplaga är författarkommentarerna där vi ger vår vuxna bild av hur saker faktiskt gick till.

Snask själva beskriver (med största ödmjukhet, reds. anm.) boken som en designbibel full av misstag, insikter och livserfarenhet. Och ett måste för de som söker kreativ upplysning, själva pysslar med design – eller helt enkelt strävar efter världsherravälde.

– Designers kan redan designa, så den här boken lär dig inte typografi, grids eller white space. Den lär dig det som designers oftast INTE kan, och det är kreativt entreprenörskap. Hur man ska tänka för att få in jobb. Hur man borde tänka om sitt eget varumärke men även sitt liv. Allt kretsar kring livet som grafisk designer och balansen mellan liv och jobb, så det är den röda tråden, avslutar Fredrik. 

Senaste nytt

Intergraf: ”Stoppa införandet av EUDR”

Den grafiska branschorganisationen Intergraf uppmanar nu EU att skjuta upp den omdiskuterade avskogningsförordningen EUDR, som träder i kraft den 30 december 2025.

EUDR-2
Intergraf: ”Stoppa införandet av EUDR”

Faktorer för framgång: färg, fart och flexibilitet

Marabu tror starkt på sitt nya storformatsmärke Liyu. En av fördelarna är flexibiliteten i hur man kan utrusta maskinerna för stora volymer eller spännande bläckuppsättningar. Men finns det intresse för neon och fluorescerande färger? 

FotoJet---2025-11-12T143615.355
Faktorer för framgång: färg, fart och flexibilitet

Braille är en intressant nischmarknad

Braille – eller punktskrift, som läses med fingrarna av synskadade – kan i princip produceras av vilken UV-skrivare som helst som kan lägga färg i flera lager.

DCS_01
Braille är en intressant nischmarknad

Förvärv: Antalis styrker sin position inom textiltryck

Antalis köper nederländska Texo Trade Services.

tts-banner
Förvärv: Antalis styrker sin position inom textiltryck

Läs vidare

Girls Who Print arrangerar "Fempire"

Den 13 november återvänder Girls Who Print Day Conference med "Fempire". En uppmaning att bygga, styra och äga sin framtid inom print.

FotoJet---2025-11-07T123222.859
Girls Who Print arrangerar ”Fempire”

Canon utvecklar sitt partnerkoncept

Canon Svenska signalerar stora förändringar:
✔️Franschisemodellen avvecklas ✔️Ny partnerstruktur ✔️Fokus på tillväxt

Christer Byfors -43
Canon utvecklar sitt partnerkoncept

Webbinarium: Därför är toner­teknologi här för att stanna

Torsdagen den 13 november kl. 09.00 (CET) arrangerar Xeikon ett kostnadsfritt webbinarium på engelska med titeln "Why is toner technology here to stay for label and packaging printing". Webbinariet arrangeras i samarbete med vår systertidning Packnews.

Frank-Jacobs-900x600-1
Webbinarium: Därför är toner­teknologi här för att stanna

Två nya delmässor får premiär på Fespa i Barcelona

I maj nästa år hålls Fespa. Mässan har temat ”The place for experts” som ska betona Fespa som global mötesplats för expertis, affärsutveckling inom tryck och visuell kommunikation. I veckan presenterades två nya delmässor som kommer lanseras i Barcelona.

FotoJet---2025-11-05T132301.202
Två nya delmässor får premiär på Fespa i Barcelona