
Printler har utvecklat en unik affärsmodell som kombinerar e-handel och ”creator economy” med konst och design. Ungefär 300 000 posters om året printas on demand. Efter hög tillväxt och tuffa tider visar konstmarknadsplatsen svarta siffror och siktet är inställt på expansion.
I en källarlokal i Slakthusområdet i Stockholm, granne med 3 Arena, produceras posters, canvas och fine art dygnet runt för direktleverens till Europa. De långa väggarna i produktionslokalen är täckta med den ena postern mer färgstark än den andra.
Depeche Mode spelas från en stor högtalare samtidigt som Canon Colorado-skrivarna i bestämd takt skriver ut rullar med affischer som skärs i skärborden från Zünd.
På Printlers plattform finns konst och foto från 20 000 upphovsmakare och bredden är stor.
– Det är allt från lokalt fotografi till konst. Det betyder att vår kunddemografi är ganska väsensskild mot konkurrenterna. Där är det primärt är en inredningsintresserad kvinna i åldern 18-29 år. 40 procent av våra kunder är män vilket är ganska unikt för en inredningsdetalj, säger Andreas Holmgren, vd och grundare.

Kunderna finns också i alla åldrar. Gruppen kvinnor 18-29 år är inte större än någon annan kategori hos Printler.
– Så blir det med 100 000-tals produkter. Det finns något för alla, säger Andreas Holmgren.
Printler erbjuder konstnärerna ett sätt att tjäna pengar på sin kreativitet. Kreatörerna får upp mot 40 procent av intäkterna från försäljningen.
– Den som är duktig på att sälja själv får en stor del av den fysiska produkten i provision och vi tar alla kostnader. Den organiska försäljningen som finns i att 20 000 konstnärer ”speaks our name” är viktig, säger Andreas Holmgren.
”Om du hade fått kolla i vår orderkanal så skulle du bli ganska förvånad över vad kunder tycker är bra konst.”
Omfattande PR
Företaget lägger också många miljoner på marknadsföring på varje marknad de är aktiva på. De primära kanalerna är Google, Facebook, Meta och andra sociala kanaler.
Den tekniska kvaliteten för att Printler ska printa verken måste vara god men de lägger inga värderingar i skaparnas framställningsteknik.
– Vi är agnostiska för vilken typ av konst det är så länge det inte är kontroversiellt på fel sätt. Men vad som är konst definierar inte vi utan kunden. Om du hade fått kolla i vår orderkanal så skulle du bli ganska förvånad över vad kunder tycker är bra konst. Du kommer kanske inte hitta den på Bukowskis, eller tvärt om, säger Andreas Holmgren.

Många i communityt skulle nog inte kalla sig själva för konstnärer men står för en stor del av försäljningen på plattformen, berättar han.
– Det kan till exempel vara en jätteduktig hobbyfotograf som är civilingenjör om dagarna men tar grymma lokala bilder i Hamburg eller på Skånegatan. Bilderna kanske dessutom har styrkan att de ligger nära hjärtat på kunden. Det är ett sortiment vi har mycket av totalt sett som konkurrenterna inte har, säger Andreas Holmgren.
Äntligen lönsamhet
I år räknar bolaget med att producera 300 000 posters, 20 000-30 000 canvastavlor och runt 5 000 fine art-tavlor. Det händer också mycket med identiteten. Printler är inte längre bara ett start up-bolag.
Företaget hade det tufft ekonomiskt när kriget i Ukraina kom och krisen slog till 2022, men valde att inte ta in in nytt kapital. Istället vände man till lönsamhet 2024 enligt Andreas Holmgren. Men under investeringsfasen, 2020-2023, gick de runt 39 miljoner kronor i förlust.
”Nu har vi en underliggande lönsamhet och jättebra bruttomarginaler.”
– Det som hände var en rätt giftig cocktail av… skit är väl rätt ord. När Putin dundrade in i Ukraina 24 februari 2022 var vi i en tillväxtansats. Vi hade organisationen för plattformen och jobbade i ett och ett halvt år i framkant och allting var inställt på tillväxt. Tillväxt har vi också haft sedan dess. Det som hände var att vi var tvungna att anpassa den klyschiga kostnadskostymen rejält.

De drog ner sina fasta organisatoriska kostnader med 50 procent.
– Lyckligtvis var vi så små att vi snabbt kunde göra det. Vi ställde om till lönsamhet och har varit lönsamma sedan juli 2023 och lyckats växa. Nu har vi en underliggande lönsamhet och jättebra bruttomarginaler. Inte minst tack vare effektiv produktion som vi äger själva.
2023 omsatte Printler 48 miljoner. Förra året var siffran uppe i drygt 80 miljoner kronor och i år räknar de med att omsättningen blir runt 120 miljoner kronor.
– Nu går det snabbt, men det har tagit lite tid att komma hit. Både på grund av att det alltid är krångligt att starta nytt men också på grund av lite extra händelser, säger Andreas Holmgren.
Idag finns företaget på 15 europeiska marknaden där de marknadsför sig men de skickar produkter inom hela EU, Norge och Storbritannien.
Tyskland är den största marknaden.
USA-satsning
Printler satsar just nu på att lanseras i USA. De har anställt Anna Nygren som strategichef. Hon kommer driva de stora projekten i bolaget där USA är ett av dessa områden.
Anna Nygren har tidigare bland annat arbetat på Facebook/Meta i Singapore och på Telenor i Oslo och Belgrad.
– I förhållande till det här har hon drivit jättestora projekt. Hon är oerhört tekniskt driven och en duktig projektledare. Det blir ett välkommet tillskott till vårt team, säger Andreas Holmgren.
Anna Nygren blir också vd för det amerikanska bolaget som håller på att sättas upp.
– Det indikerar också att det blir en stor satsning. Det är lite komplicerade tider där med. Vi kommer inte importera någonting till USA utan agera i vårt amerikanska bolag.
I början kommer de inte producera allt själva utan också jobba med partners.
Det fanns tankar om fler produktionsanläggningar i Europa för att komma närmare kunderna. Men de har lyckats bli så effektiva och kommit upp i volymer som gjort att fraktavtalen är goda. Därför har de beslutat att hela Europa förses från Stockholm.

Produktionen har vuxit mycket och företaget söker efter större lokaler.
– Vi letar så klart i ”Slaktis” för det är något som passar oss väldigt väl. Det är lite rough och lite punk. Det är ju det vi är. Det är ju också det som skiljer oss från en väldigt homogen grupp med posterleverantörer. Vi gör saker lite annorlunda, säger Anne-Catherine Ejander, produktionschef.
Satsar på kvalitet
När det är som mest att göra kan sex Canon Colorado-maskiner stå och arbeta parallellt innan rullarna går vidare till de två skärborden från Zünd.
– Kvaliteten är helt avgörande för oss. Vi printar on demand och har inga lagerhållna varor. För att göra det behöver vi en pålitlig och bra maskinpark, säger Anne-Catherine Ejander.
De producerar både i Canon Colorado 1650-skrivare och i den nya M5:an. Posters produceras på 230 grams matt papper.
– Vi är väldigt nöjda med kvalitetn på Coloradon. Om man tittat på vårt användningsområde finns det egentligen inte någon skrivare som är bättre lämpad för oss när det gäller hastighet och media, vilken storlek vi kan ha på rullarna och hur mycket vi faktiskt kan producera på förhållandevis kort tid.
Colorado M5:an är riktigt snabb.
– Skillnaden med M5:an är att du kan printa i bättre kvalitet på ett annat produktionsläge som blir i samma höga kvalitet som när vi till exempel printar på en Colorado 1650. Så de har ju en helt annan effektivitet. Det är fem färger istället för fyra. Det är praktisk tagit samma maskin men en uppgradering. För oss handlar det hela tiden om att kunna effektivisera printprocessen. Med tanke på volymerna är det jätteviktigt om vi kan hämta hem en timme eller 30 minuter här och där.

Snabb leverans
Printler har som krav på sig själva att kunna skicka orden senast 24 timmar efter att den har kommit in.
– Vi är väldigt stolta över vår leverans, både i kvalitet men också i snabbhet.
Orden går in i logistiksystemet och printverktyget. Produktionen använder Onyx-rippen.
– Det är en helt automatiserad process egentligen. Men för att kunna printa på kortast möjliga tid och kunna hantera stora volymer har vi gjort den lite semi-automatisk.
De låter skrivarna gå lite långsammare för att få bästa möjliga färgåtergivning. De använder 75 meters rullar men brukar inte trycka hela rullen i ett svep. Den går vidare till skärning tidigare än så för att kunna skära så fort som möjligt för att få ut det till kunden. Att printa en hel rulle tar fyra timmar.
Nytt skärbord
Den senaste investeringen förutom M5:an är det nya större Zündbordet, G3 L-2500, som är 3,2 meter långt och 1,8 meter brett. Sedan tidigare hade de samma modell men i längden 2,5 meter. De behövde ett till bord för att hinna med att skära de allt större volymerna.
– Det tar ju ganska lång tid att skära en rulle. Vi hade inte någon förlängning på det gamla bordet som vi har på det nya. När vi gick igenom vår peak förra året så hängde vi med printmässigt men inte att skära den takt som vi behövde, säger Anne-Catherine Ejander.
Bordet skär också snabbare. Tidigare tog det en och en halv timme att skära en rulle. Idag går det på 45 minuter.
Printler arbetar tillsammans med Zünd för att hela tiden effektivisera skärprocessen så mycket som möjligt. Det var en viktig del när de diskuterade att göra investeringen.
– Vad kan vi spara om vi köper ett skärbord med en förlängning? Ja, då kan vi effektivisera med 40 procent i peak. Det ger ju oerhört mycket. Då ska man lägga in att vi jobbar 24 timmar om dygnet. Vi har fått ett effektivt arbetssätt vad det gäller print och skär tillsammans med effektivisering av programvara och personal. Det säger sig själv hur mycket det är värt att göra den investeringen.

I bordet skärs också canvasduk men med en annan typ av kniv.
Bordet effektiviserar
Vid det nya skärbordet står Anton Lehmann Larsson och arbetar.
– Vi kan plocka av material samtidigt som bordet skär. Bordet skär lite snabbare än det första bordet.
Man kanske tänker att de inte gör så stor skillnad med det nya bordet, funderar Anne-Catherine.
– Men det gör ju det. I slutändan så är det kanske en effektivisering på 16 procent per rulle och det är rätt mycket. Så när vi tittar på vår peak så kan vi göra en effektivisering på upp till 40 procent med tanke på hur vi jobbar. Arbetar vi 24 timmar om dygnet och har den här typen av besparing och två skärbord som dessutom är snabbare än vad de var tidigare så är det klart att det blir en jättestor effekt.
De har tittat på andra alternativ än Zünd också.
– Men för oss är det ett väldigt säkert och pålitligt val, säger Anne-Catherine Ejander.

Zündborden har väldigt liten nertid per år. Skulle en skrivare stå stilla kan de alltid lösa det på ett eller annat sätt eftersom de har sex stycken totalt.
– Men skärborden måste fungera. Vi har gjort ett fantastiskt bra val så det känner vi oss väldigt trygga med. Sedan är det så att smakar det så kostar det. Men det är värt det.
Pålitlighet och snabbhet har varit viktigare än en massa verktyg för valet av skärbord.
– Den nya programvaran på skärborden är helt suverän tillsammans med integrationen med Onyxrippen. Vi jobbar hela tiden tillsammans med Zünd för att få det att fungera. Återigen pratar vi om relationer. Det är superviktigt. De vill växa med oss och de vill lösa eventuella problem som uppstår och jobba tillsammans med våra operatörer och göra det så effektivt som möjligt.
Volymerna ökar
Printler har gått från en ganska manuell print- och skärprocess till den högt automatiserade produktion de har idag. Den går att klassa som en liten industri med tanke på volymerna och den teknologin de har, säger Anne-Catherine.
– Sedan är det givetvis en utmaning att ha rätt person på rätt plats. Vi ska ju ha rätt operatörer och vi har en superduktig produktionsledare som är ingenjör och jobbar med våra maskiner som hanterar produktionen. Våra produktionsoperatörer ser till att maskinparken i skick. Det är oerhört viktigt.
Och ju mer de printar desto viktigare blir det att inte något blir eftersatt.

– Det har vi lärt oss. Tar vi inte hand om våra printrar och skärbord på rätt sätt kan de bli en dyr historia rent ekonomiskt men också att man tappar tid och tiden är jätteviktig för oss med tanke på att vi satt så högra krav på oss själva att få ut ordnarna i tid till kund med hög kvalitet.
Fler maskiner behövs
Printler växte 70 procent förra året och förväntas växa minst 50 procent i år, exklusive USA. Därför kommer de utöka maskinparken under andra halvan av 2025 för att kunna ta emot volymerna de räknar med.
Posters är den stora delen av kakan men de producerar också populära canvastavlor i Coloradoskrivarna som de monterar på 280 grams polycanvas.
– Det är väldigt hög kvalitet. Vi har väldigt nöjda kunder. Vi monterar dem själva för hand och är stolta över det hantverket, säger Anne-Catherine Ejander.
Printler erbjuder också vad de kallar för fine art. Då printar de på 260 grams Hanhemühle high gloss fotopapper i en Canon Pro 4100. Fine art-produkterna ramas in innan de skickas till kunden. Den som köper vanliga posters kan köpa ram och tillbehör separat.
Även inom pack och plock har processerna automatiserats. Idag har produktionen åtta packstationer men de ska växa till 16-20 stycken. När de är infört kan de gå ner från treskift till två.
– Det handlar om att ha rätt leverantörer – både av emballage och av partners som vill växa med oss. Det är avgörande. Vi ser över allt från reservdelar till maskinparken, de material vi printar på och de ramar vi använder. Det är jätteviktigt. Vi vill hitta det bästa möjliga alternativet både produktionsmässigt och kostnadsmässigt och bygga kundnöjdheten. Det handlar givetvis om att bygga relationen med Zünd och Canon, säger Anne-Catherine Ejander.
I framkant
Framöver kommer de också arbeta ännu mer med användargenererat innehåll på plattformen och AI-algoritmer för vilka produkter som presenteras för vilka kunder online.
– Det kan inte sitta ett content-team och manuellt placera grejer. Vi har kommit en bit på vägen med bildigenkänning och ”du som tittar på det här kanske också gillar det här”. Det blir mycket bättre träff än om vi själva skulle sitta och sortera upp det, säger Andreas Holmgren.
De vill också utveckla AI-komponenterna för bildsök på sajten för bättre träffsäkerhet.







