
I de djupa skogarna, i glasriket kring Nybro, ligger Smurfit Westrock LithoPac som tillverkar offsettryckta wellpappförpackningar för alla typer av produkter. Lokaliseringen är kanske inte optimal, ganska långt från de stora trafiklederna, men det finns fördelar som till exempel en engagerad personal, en GM som bara ser möjligheter och en avancerad maskinpark. Det är ett stort företag på orten, men det präglas av en familjär känsla och en intressant utveckling.
Carl-Oscar Carlsson är GM för Smurfit Westrock LithoPac och han sticker ut hakan och säger att företaget nog är det som är mest känt ute i Europa av koncernens enheter i Skandinavien. Det internationella präglade också besöket i Nybro. På plats fanns representanter från Red Bull, till vilka man tillsammans med Smurfit Westrock OnWell i Helsingborg, som sorterar under Nybro, tillverkar allt displaymaterial för den skandinaviska marknaden, samt ett antal kollegor från Smurfit Westrock i Europa.

LithoPac har drygt etthundra anställda som jobbar i fyra skift. Omsättningen ligger runt trehundrafemtio miljoner kronor och produktionen ligger på drygt 20 miljoner kvadratmeter wellpapp per år. I
– Vi har en fantastisk personal som ger allt. Jag brukar säga att det är bruksmänniskor som man kan lita på, säger Carl-Oscar och tillägger att han varit verksam i fabriken i tjugo år.
– Vi är framgångsrika vågar jag säga, under alla år har vi inte haft några röda siffror på sista raden. Ska man lyckas måste man ha en engagerad personal. För mig handlar det inte om att ge dem feedback, snarare om att rådfråga dem. Då får man medarbetare som levererar och trivs.
– Min glädje är att se positiva medarbetarna, ja och sen förstås ishockeyn och fotbollen också, det vill säga lagsporter.
Tillbaka till 60-talet
Grunden till Nybrofabriken ligger ända tillbaka till mitten av 1960-talet då familjen Ljungdahl hade tillverkning av kuvert i samhället. Historian är lång och krokig men familjen startade även tillverkning av förpackningar av wellpapp och kartong. Den fastigheten är för övrigt ICA Kvantum idag! I början av 70-talet köpte Munksjö wellpappdelen av verksamheten och år 1976 byggdes en wellpappfabrik där Peter Saarnak, känt namn för de som varit med länge, blev vd.
Verksamheten utvecklades och i början av 90-talet investerade man i en större preprintmaskin som klarade trettio miljoner kvadratmeter per år. Man ville kunna konkurrera med Ljungdahls som körde offset med bra kvalitet.
År 1991 köpte Jefferson Smurfit en del av Munksjö och två år senare sålde Ljungdahls sin offsetkascheringsverksamhet som levererade förpackningar till glasbruken. Det blev en del av Smurfit Munksjös fabrik och där lades starten till den utveckling som fortfarande pågår.
Enligt Carl-Oscar drivs LithoPac av innovation. Det handlar om att hålla koll på sina kollegor i branschen och se till att ligga ett steg före i största möjliga mån. Han är ingen offsetmänniska säger han, det handlar i stället om att han tagit det bästa från offsetvärlden och kombinerat med wellpappsvärlden.
– Jag har fått resa i hela världen och sett och tagit intryck ifrån hur man arbetar i andra delar av vår fantastiska koncern.
Investeringar
Det man främst konkurrerar med är högkvalitativa postprintförpackningar. Det finns en klar strategi som handlar om att öka formatet. På senare år har man investerat i stansar, två kascheringsmaskiner, två tryckpressar och i CTP. Maskinparken omfattar dessutom tre kapsellimmare och varmpräglingsmöjligheter. Dessutom har man byggt utmed 5 000 m2 totalt genom åren. Kascheringsmaskinen är av modell större, en Bobst Asitrade Masterflute Touch som kan klarar tvåhundratjugo meter i minuten, rulle till rulle (en small wellmaskin).

– Vi har med den kunnat sänka ytvikter rejält på det färdiga wellmaterialet och med tanke på att papperskostnaden är en stor bit av helheten betyder det mycket, så klart även ur hållbarhetssynpunkt. Och nu konverterar vi flexo och är förberedda för digitaltryck.
– Tidigare var kascheringen vår flaskhals, den är borta nu, nu har vi till och med överkapacitet vilket är väldigt bra. Det är en unik maskin som gör att kan vi reagera på önskemål om snabba jobb.
Effektiva
I samband med investeringen i kascheringsmaskinen år 2023 lovade Carl-Oscar att den skulle öka volymen med en miljon kvadratmeter per år under en femårsperiod, och så här långt håller det.
– Våra satsningar har gjort oss väldigt effektiva, vi har till exempel sjutusen intag per år i tryckpressen vilket jag fått höra ska vara omöjligt, men vår prepress arbetar med effektiviseringar hela tiden. Vår flexibilitet gör att vi kan köra små serier och dessutom byta design på förpackningar enkelt. Att byta tryck på en Bag-In-Box, som vi tillverkar mycket av, kostar fem nya plåtar under ett par hundralappar styck.
Trots att Carl-Oscar säger att man är nyfikna sträcker sig inte nyfikenheten så långt som till att investera i en digitalpress. Möjligen på sikt, men nu är det för kostsamt tycker han.
– Pressarna är extremt dyra och färgen kostar ju upp till tio gånger mer än för offset. Dessutom ska munstyckena bytas ofta och det är långt ifrån billigt. Som jag känner det just nu tror jag det skulle ta trettio år att räkna hem en sådan maskin.
Nästa mål i utveckling är att öka stanskapaciteten. Det ligger i den strategiska planen. En flexibel stans med möjlighet till separator för att kunna köra små ark, står på önskelistan.
– Jag vill gärna försöka kliva in på kartongföretagens domäner och leverera förpackningar av wellpapp, till exempel mikrowell som vi kör mycket av. Ett möjligt sätt att vidareutvecklas, konstaterar Carl-Oscar.
Någon gång under andra halvan av nästa år tror Carl-Oscar Carlsson att de existerande stansarna är fullbelagda, det vill säga körs 24/7. Om inget görs tappar man då flexibiliteten.
Positivt även i Helsingborg
Smurfit Westrock OnWell utvecklas också positivt under ledning av Daniel Stålhammar. Företaget har nyligen flyttat till nya lokaler i Helsingborg och disponerar femtusen femhundra kvadratmeter. Där installerar man en digitalpress och en ny avläggare, men Carl-Oscar fokuserar hellre på det han ser som viktigare, personalen.
– Håller man personalen uppdaterad och engagerad är så mycket vunnet. Det är viktigt att alla är med på tåget och vet vad som händer i ”deras” värld. Då växer man. Därför ser vi
till att de får bygga nätverk med leverantörsbesök och att de får möjlighet att besöka relevanta mässor för vår industri.
– Att bygga nätverk betyder så mycket, där finns en stor del av hemligheten bakom vår framgång.
