
JCDecaux har skrivit på två avtal med Stockholms Lokaltrafik, SL, som tillsammans utgör Nordens största reklamkontakt. Avtalet sträcker sig över sju år och har ett uppskattat värde på över 5,5 miljarder kronor. Nu väntar omfattande digitalisering.
Affären innebär att företaget från och med 2026 tar över all reklam på samtliga bussväderskydd i hela Stockholms län samt på de 14 mest trafikerade konceptstationerna i tunnelbane- och pendeltågsnätet.
JCDecaux beskriver affären som en av de största i svensk mediehistoria. Tillsammans står dessa två kontrakt för över 80 procent av det totala värdet av SL:s fyra reklamavtal.
Med de nya konceptstationerna möter annonsörernas budskap hela 92 procent av alla resenärer i Stockholms tunnelbana minst en gång i veckan.
Digitalisering av reklamytorna
Nu kommer JCDecaux genomföra den största enskilda investeringen i den svenska utomhusmarknadens historia på över 150 miljoner kronor. Det innebär en omfattande digitalisering och modernisering av reklamytorna i tunnelbanan och på bussväderskydden.
”Det kommer faktiskt bli färre reklamytor än vad det är idag. Färre men värre.”
Hur stor del av reklamytorna är analog respektive digital idag?
– Det är svårt att säga eftersom vi inte har kontraktet idag. Men den stora skillnaden är att det har investerats extremt lite i reklamytorna i tunnelbanan och väderskydden under tio års tid. Det är väldigt eftersatt och behövs verkligen göra en stor investering. Stockholms tunnelbana ska vara en del av tiden, modern, ljus och trygg och det ska snabbt gå att ändra budskap. Vi kommer göra en rekordstor investering både i det analoga och digitala, säger Malin Otterström, kommunikationschef på JCDecaux.
Innebär digitaliseringen att det tillkommer digitala ytor eller ersätts det analoga med digitalt?
– Både och. Det beror på vilken station. Det kommer faktiskt bli färre reklamytor än vad det är idag. Färre men värre. Sammantaget kommer det bli estetiskt mer tilltalande och stilrent. Idag är det många olika format och ganska plottrigt. Vi kommer rensa och göra det prydligare vilket kommer ge större effekt för annonsörerna, säger Malin Otterström.
Vad innebär affären för ert behov av tryckt material?
– Det är svårt att säga. Då skulle man behöva göra en kalkylering. Behovet är fortsatt jättestort. Majoriteten av alla ytor i våra 4 000 bussväderskydd kommer fortsatt att vara tryckt papper även om väldigt många digitaliseras.
JCDecaux har ingen egen tryckeriproduktion utan använder partners.