Grafiska Företagen välkomnar förslag för att stärka branschen

PUBLICERAD: 1 oktober 2025
UPPDATERAD: 1 oktober
Förslag på regeländringar i höstbudgeten kan förenkla för företag i den grafiska branschen tror Grafiska Företagen.

Höstbudgeten innehåller flera förslag som kan stärka den grafiska branschen. Det menar i alla fall Grafiska Företagen som särskilt vill lyfta fram sänkta arbetsgivaravgifter för unga, förenklingar av 3:12 regler och satsningar på andra regelförenklingar, som särskilt viktiga.

Eva Glückman, vd på Grafiska Företagen.

Eftersom det finns få yrkesutbildningar för den grafiska branschen i kombination med ett stort behov av kompetensförsörjning så ser Grafiska Företagen att sänkta arbetsavgifter för unga mellan 18–23 år gör att fler kommaer att våga testa unga personer som saknar formell yrkesutbildning.

Samtidigt är organisationen tydlig med att de helst hade sett att arbetsgivaravgiften sänkts permanent för att ge långsiktiga effekter.

De tror också att förenkling av de så kallade 3:12-reglerna och andra regelverk blir särskilt viktiga för att företagen ska få mer tid för verksamheten.

– Regeringens förslag om regelförenklingar kommer särskilt gynna många av våra mindre tryckerier som behöver kunna lägga maximalt fokus på sin kärnverksamhet, säger Eva Glückman, vd på Grafiska Företagen.

Senaste nytt

Visar komplett produktionsflöde med DTF

Folier.se har specialiserat sig på textiltryck och det kommer att märkas på Sign&Print Scandinavia. Men det blir även plats för print and cut-skrivare från Roland och annat både stort och smått.

IMG_6545
Visar komplett produktionsflöde med DTF

Sverigepremiär för frigolitskärare

Värmländska Signtools är en del av CWT Worktools och levererar maskiner, material och verktyg för grafisk produktion. Till Sign&Print Scandinavia tar de med sig bland annat en ny frigolitskärare.

signtools
Sverigepremiär för frigolitskärare

Ta reda på vad DTF är

Det finska företaget Siirtokuva säljer DTF-transfers under varumärket WTF is DTF och kommer till Sign&Print Scandinavia för första gången.

WTF Mikko
Ta reda på vad DTF är

JCDecaux tillkännager order på 72 miljoner

JCDecaux investerar 72 miljoner kronor för inköp av den senaste generationens digitala skärmar i Storstockholms lokaltrafik. En avgörande funktion är att kunna koppla på VMA (Viktigt meddelande till allmänheten).

JCDCAUX
JCDecaux tillkännager order på 72 miljoner

Läs vidare

 ”Vi är jättetaggade och stolta”

KA Olsson & Gems är på nytt värd för World Wrap Masters Sweden på årets Sign&Print-mässa. Under tävlingen blir det bilfoliering med vinyler från huvudsponsorn 3M.

Emil-Gillmor-landscape
 ”Vi är jättetaggade och stolta”

Canons AI-agenter – med licens att automatisera

Canon vill hålla dig i handen när du tar klivet in i framtiden. Förutom professionella tryckmaskiner erbjuder de oförlöst kraft i så kallade AI-agenter som till exempel kan hålla koll på din mejl och beställa hem material i samma sekund som du får en order – om du tillåter det.

V1350
Canons AI-agenter – med licens att automatisera

Danskt förvärv ska ge skjuts i Europa för Scandbook

Scandbook köper samtliga aktier i danska Nørhaven Book. Förvärvet ska accelerera tillväxt på europeiska marknader och diversifiera kundbasen.

Havard2
Danskt förvärv ska ge skjuts i Europa för Scandbook

Hot Screen byter vd efter tolv år

Fjäråsföretaget Hot Screen har de senaste åren haft en kraftig tillväxtkurva. Vd:n Fredrik Skanselid har varit en drivande kraft i den utvecklingen, men efter tolv år lämnar han nu över vd-stolen till Adam Andersson.

Hot-Screen-vd
Hot Screen byter vd efter tolv år