
Höstbudgeten innehåller flera förslag som kan stärka den grafiska branschen. Det menar i alla fall Grafiska Företagen som särskilt vill lyfta fram sänkta arbetsgivaravgifter för unga, förenklingar av 3:12 regler och satsningar på andra regelförenklingar, som särskilt viktiga.

Eftersom det finns få yrkesutbildningar för den grafiska branschen i kombination med ett stort behov av kompetensförsörjning så ser Grafiska Företagen att sänkta arbetsavgifter för unga mellan 18–23 år gör att fler kommaer att våga testa unga personer som saknar formell yrkesutbildning.
Samtidigt är organisationen tydlig med att de helst hade sett att arbetsgivaravgiften sänkts permanent för att ge långsiktiga effekter.
De tror också att förenkling av de så kallade 3:12-reglerna och andra regelverk blir särskilt viktiga för att företagen ska få mer tid för verksamheten.
– Regeringens förslag om regelförenklingar kommer särskilt gynna många av våra mindre tryckerier som behöver kunna lägga maximalt fokus på sin kärnverksamhet, säger Eva Glückman, vd på Grafiska Företagen.