Molanders i ny Durst-kostym: ”Nu ska vi gasa”

PUBLICERAD: 16 oktober 2025
UPPDATERAD: 16 oktober
Mattias Hersby, ny vd för Durst Nordic, tror att etikett och förpackning kommer att bli viktiga tillväxtsegment.

Det händer mycket hos nybildade Durst Nordic, tidigare Molanders Sign & Display. Sign&Print fick en pratstund med nya vd:n Mattias Hersby om vägen framåt.

Företaget ställde för första gången ut med en maskin på Sign&Print Scandinavia nyligen. Mattias Hersby säger att efter många år i reklam- och mediebranschen vet han att marknadsföring är A och O, inte minst med ett nytt namn och ny ledning på plats.

– Därför var det helt rätt för oss att ställa ut i år, säger Mattias Hersby.

Han har bland annat jobbat inom Schibsted-koncernen i flera roller och på mediebyrå med placering i Tyskland där Mercedes-Benz fanns bland uppdragsgivarna. På så sätt har han kommit i kontakt med tryck i form av köp av printannonser och utomhusannonsering.

På frågan hur det första intrycket av den grafiska branschen är säger han så här:

– Jag inser att jag har mycket att lära, vilket jag ser fram emot! Jag kan inte prata teknik med en kund i dag, men som tur är har vi ett team med tekniskt kunniga personer som kan svara på frågor om applikationer och produktspecifika frågor. Jag räknar med att vara lite mer självgående om cirka ett år.

Han säger att han redan kan dra en parallell till en av sina tidigare erfarenheter.

– Jag har redan dragit slutsatsen att Durst är branschens Mercedes-Benz, ett premiummärke med starkt renommé och högsta kvalitet i alla led.

Flatbädd med lägre prislapp

På Sign&Print Scandinavia visades flatbädden P5 X, ”den ultimata flatbädden” som lanserades för ungefär ett år sedan. Det var första gången som maskinen visades på en mässa i Norden.

– Det är ett segment som Durst inte har varit inne i tidigare, så det är lite nytt. Jag skulle inte säga att det är en instegsmodell, men traditionellt har Durst haft en ganska hög prislapp och folk blir förvånade när vi säger vad den här modellen kostar.

Durst tillverkar sina maskiner i Europa, närmare bestämt i Italien och Österrike. Hittills har ett trettiotal maskiner av P5 X-modellen installerats runtom i världen.

– Vårt mål är såklart att få iväg några maskiner i vår region under nästa år, säger Mattias Hersby.

Det nordiska bolaget kommer att sälja produkter från hela portföljen och täcker rent geografiskt hela Norden och Baltikum. Durst är verksamma inom segmenten storformat, etikett och förpackning, men även keramik och textil.

– Vi jobbar i ett stort geografiskt område med flera olika språk, så det kommer bli en fråga om prioritering var vi ska fokusera. Det finns marknader där vi ser större potential, men vi ska sälja överallt.

På mässan visades planprintern P5 X som Durst kallar för ”den ultimata flatbädden”.
Tror på etikett och förpackning

I dag har Durst Nordic två säljare som täcker Sverige, Norge, Danmark respektive Finland och Baltikum.

– På sikt får vi kanske bygga ut den organisationen för att kunna skapa tillväxt. Jag kommer också själv att sälja när jag är varmare i kläderna. Till att börja med kommer jag att träffa kunderna med de andra säljarna för att se vad de tycker att vi är bra på och vad vi kan skruva på ytterligare.

Hur ser du på framtiden för Durst Nordic?

– Hans Molander har gjort ett fantastiskt bra jobb och det är en jättemöjlighet att få ta över efter honom. När jag tog över så sa jag att jag vill helst inte bara förvalta, utan snarare se vad vi kan utveckla. Där är Durst ett väldigt bra bolag som låter oss vara självständiga, samtidigt som de stöttar oss när vi vill ha hjälp, som till exempel här på mässan.

Vilka segment kommer att vara viktigast för er?

– Egentligen alla, men ett segment som vi inte varit starka inom tidigare är etikett och förpackning. Eftersom den marknaden generellt sett växer, så tror jag att vi har en väldigt intressant framtid där.

– Det är mycket som händer hos oss, nu ska vi gasa, säger Mattias Hersby avslutningsvis.

Senaste nytt

Stema slog till på en lamineringsmaskin på mässan

Det blev affär för Stema Specialtryck under Sign&Print Scandinavia. En Amiga 52 från tjeckiska Komfi får följa med hem till Borås och den ska göra lamineringen både snabbare och stabilare. 

Stema
Stema slog till på en lamineringsmaskin på mässan

Flexibel planskrivare för stora och små tryckbehov

Primotek visade planskrivaren HandTop HT3020UV på Sign&Print Scandinavia. Maskinen kan anpassas efter önskat antal skrivarhuvuden och bläckalternativ.

DSC_2468
Flexibel planskrivare för stora och små tryckbehov

Allsidig lasergravyrmaskin hos Logimark

Med så kallad diodlaser är det möjligt att gravera på de flesta tunna material, undantaget transparenta material som glas eller genomskinlig akryl.

Speedy-100
Allsidig lasergravyrmaskin hos Logimark

Sign Nordic har hittat sin kostym

Är man underleverantör till de stora tryckerierna och skyltproducenterna är Sign&Print Scandinavia helt rätt plats att vara på. Det konstaterar Stefan Högberg, vd på Sign Nordic.

Sign-Nordic
Sign Nordic har hittat sin kostym

Läs vidare

Anders Trillkott lämnar Scandraft

Materialleverantör Scandraft gör ett skifte i toppen. Anders Trillkott kliver av som vd för företaget. 

FotoJet---2025-10-14T154516.300
Anders Trillkott lämnar Scandraft

Mikael Wennerberg blir nordisk försäljningschef för Komori

Mikael Wennerberg lämnar Konica Minolta. I januari blir han ny nordisk försäljningschef på Custmo som är agent för Komori i Danmark och Sverige.

DSC_2519
Mikael Wennerberg blir nordisk försäljningschef för Komori

Workman Event investerar i lasergravyr

Workman Event, som är underleverantör till bland annat Kistamässan, gjorde upp en affär med Indukta Technologies strax före Sign&Print Scandinavia avslutades. 

DSC_2760-3
Workman Event investerar i lasergravyr

Kokboksproduktion – från ax till limpa

Temat i Horizons monter på årets Sign&Print Scandinavia var ett komplett flöde för bokproduktion, där Canon stod för trycket och Horizon för all efterbehandling.

Jack
Kokboksproduktion – från ax till limpa