
Det händer mycket hos nybildade Durst Nordic, tidigare Molanders Sign & Display. Sign&Print fick en pratstund med nya vd:n Mattias Hersby om vägen framåt.
Företaget ställde för första gången ut med en maskin på Sign&Print Scandinavia nyligen. Mattias Hersby säger att efter många år i reklam- och mediebranschen vet han att marknadsföring är A och O, inte minst med ett nytt namn och ny ledning på plats.
– Därför var det helt rätt för oss att ställa ut i år, säger Mattias Hersby.
Han har bland annat jobbat inom Schibsted-koncernen i flera roller och på mediebyrå med placering i Tyskland där Mercedes-Benz fanns bland uppdragsgivarna. På så sätt har han kommit i kontakt med tryck i form av köp av printannonser och utomhusannonsering.
På frågan hur det första intrycket av den grafiska branschen är säger han så här:
– Jag inser att jag har mycket att lära, vilket jag ser fram emot! Jag kan inte prata teknik med en kund i dag, men som tur är har vi ett team med tekniskt kunniga personer som kan svara på frågor om applikationer och produktspecifika frågor. Jag räknar med att vara lite mer självgående om cirka ett år.
Han säger att han redan kan dra en parallell till en av sina tidigare erfarenheter.
– Jag har redan dragit slutsatsen att Durst är branschens Mercedes-Benz, ett premiummärke med starkt renommé och högsta kvalitet i alla led.
Flatbädd med lägre prislapp
På Sign&Print Scandinavia visades flatbädden P5 X, ”den ultimata flatbädden” som lanserades för ungefär ett år sedan. Det var första gången som maskinen visades på en mässa i Norden.
– Det är ett segment som Durst inte har varit inne i tidigare, så det är lite nytt. Jag skulle inte säga att det är en instegsmodell, men traditionellt har Durst haft en ganska hög prislapp och folk blir förvånade när vi säger vad den här modellen kostar.
Durst tillverkar sina maskiner i Europa, närmare bestämt i Italien och Österrike. Hittills har ett trettiotal maskiner av P5 X-modellen installerats runtom i världen.
– Vårt mål är såklart att få iväg några maskiner i vår region under nästa år, säger Mattias Hersby.
Det nordiska bolaget kommer att sälja produkter från hela portföljen och täcker rent geografiskt hela Norden och Baltikum. Durst är verksamma inom segmenten storformat, etikett och förpackning, men även keramik och textil.
– Vi jobbar i ett stort geografiskt område med flera olika språk, så det kommer bli en fråga om prioritering var vi ska fokusera. Det finns marknader där vi ser större potential, men vi ska sälja överallt.

Tror på etikett och förpackning
I dag har Durst Nordic två säljare som täcker Sverige, Norge, Danmark respektive Finland och Baltikum.
– På sikt får vi kanske bygga ut den organisationen för att kunna skapa tillväxt. Jag kommer också själv att sälja när jag är varmare i kläderna. Till att börja med kommer jag att träffa kunderna med de andra säljarna för att se vad de tycker att vi är bra på och vad vi kan skruva på ytterligare.
Hur ser du på framtiden för Durst Nordic?
– Hans Molander har gjort ett fantastiskt bra jobb och det är en jättemöjlighet att få ta över efter honom. När jag tog över så sa jag att jag vill helst inte bara förvalta, utan snarare se vad vi kan utveckla. Där är Durst ett väldigt bra bolag som låter oss vara självständiga, samtidigt som de stöttar oss när vi vill ha hjälp, som till exempel här på mässan.
Vilka segment kommer att vara viktigast för er?
– Egentligen alla, men ett segment som vi inte varit starka inom tidigare är etikett och förpackning. Eftersom den marknaden generellt sett växer, så tror jag att vi har en väldigt intressant framtid där.
– Det är mycket som händer hos oss, nu ska vi gasa, säger Mattias Hersby avslutningsvis.