Riso: ”Stort intresse för inkjet”

PUBLICERAD: 20 oktober 2025
UPPDATERAD: 20 oktober
”Vi märker en nyfikenhet på ett annat sätt för oss som företag jämfört med för 10–15 år sedan”, säger Lars Andersson. Foto: Anja Degerholm

Lars Andersson, nordisk försäljningschef på Riso, var en upptagen man på årets Sign&Print Scandinavia, med inbokade kundmöten i ett späckat schema under alla tre dagarna. I slutet av dag tre var han nöjd med utfallet.

– Det har varit en mycket bra mässa och vi ser att det fortfarande finns ett stort intresse för inkjet. Jag tycker att vår plattform med ett koncept som har ”svällt” i storlek gör att det drar blickarna till sig. Det är inspirerande och det ska bli intressant att följa upp det här efter mässan, säger Lars Andersson.

Han och Riso-kollegorna har jobbat mycket utifrån mottot ”rätt applikation i rätt maskin”, ett budskap som kunderna verkar ta till sig. På mässan visades två olika modeller, en enklare instegsmodell, femfärgsskrivaren GL 9730, och högvolymspressen Valezus T1200 med efterbehandling i form av broschyrhäft från Plockmatic.

– Vi har ett brett spektrum av produkter och är väldigt stolta över vår portfölj. Vi lyfter gärna fram flexibilitet, men också driftsäkerheten. Våra maskiner är otroligt driftsäkra och det visar vi också genom att åka runt med maskinerna i vår van och möta kunderna. När det är 5–6 grader ute, då kan man inte snacka bort driftsäkerheten.

Ta kunden till nästa nivå

Med tanke på mötesschemat så har det varit många befintliga kunder.

– Det handlar inte bara om att sälja en maskin och sen är det tack och hej, utan vi behöver fortsätta att missionera vad vi står för och framför allt utveckla de kunderna vi har, ta dem till nästa nivå, förklarar Lars Andersson.

Han har jobbat i företaget i tolv år och ser en tydlig förändring under de åren.

– Vi märker en nyfikenhet på ett annat sätt för oss som företag jämfört med för 10–15 år sedan.

Det märks också genom att antalet samarbeten och partnerskap med andra leverantörer i branschen har blivit fler. Precis innan mässan presenterades ett samarbete med montergrannen Ricoh.

– Det är en förstärkning av vår återförsäljarportfölj. Vi måste vara rustade och kunna förse kunderna med olika typer av produkter, oavsett vad det är. Det som särskiljer Riso är att vi är dedikerade åt utveckling av inkjet, vi sysslar inte med något annat.

Firar 20-årsjubileum

Riso firar i år 20 år med utveckling av arkinkjet.

– Vi är pionjärer och har varit med länge. Om vi tittar i backspegeln så ser vi att vi har en helt annan plattform som företag i dag, bland annat genom samarbetet med Plockmatic. Det är ett kvitto på att de tror på oss och vår teknologi.

Hur tror du att ni kommer att summera årets Sign&Print-mässa?

– Känslan är att många är intresserade vad Risos inkjet kan innebära för dem och deras produktion. Det vill säga, titta på sin produktion utifrån behoven och konkurrensen de har. Om det blir affär nu eller sen är svårt att säga, men jag skulle bli oerhört förvånad om vi går härifrån utan att ha sålt en maskin innan årsskiftet.

– Samtidigt ska vi vara ödmjuka inför den tiden vi befinner oss i där många är försiktiga med investeringar. Jag tror dock att det kan vara en fördel för oss eftersom vi står för en annan prisbild än den man kanske är van vid, säger Lars Andersson.

Senaste nytt

Superlönsamt offsettryckeri satsar på ny teknik

Tidningstryckeriet Pressgrannar har stark tilltro till tryckta tidningar. Förra året investerade de i nya CTP-linjer med framkallning och automatisk plåtladdning och nu sjösätter de ett nytt kamerasystem på sin coldsetpress som fungerar som en automatisk kvalitetskontroll.

DSC_0385
Superlönsamt offsettryckeri satsar på ny teknik

DTF och flipper skapade drag hos Signcore

Signcore kom till Sign&Print Scandinavia som gamla i gemet, men med ett relativt nybildat bolag. Därför var mässan framför allt ett tillfälle att få folk att lägga namnet Signcore på minnet.

Simon-1
DTF och flipper skapade drag hos Signcore

Ny fiberlaser visades hos ACG Nyström

Under mässdagarna såldes ett exemplar till PT:s Mekaniska.

DSC_2597
Ny fiberlaser visades hos ACG Nyström

Flera mässaffärer för Ricoh

Ricoh hade fyllt sin monter med allt ifrån tonerpressar till efterbehandling och annan kringutrustning. De genererade gott om besökare – och ledde även till flera affärer.

Ricoh-4
Flera mässaffärer för Ricoh

Läs vidare

Molanders i ny Durst-kostym: ”Nu ska vi gasa”

Det händer mycket hos nybildade Durst Nordic, tidigare Molanders Sign & Display. Sign&Print fick en pratstund med nya vd:n Mattias Hersby om vägen framåt.

Durst-1
Molanders i ny Durst-kostym: ”Nu ska vi gasa”

Två tryckföretag i Göteborg utses till Gasellföretag

Här är vinnarna!

DSC_5971
Två tryckföretag i Göteborg utses till Gasellföretag

Pris till gränslös och nytänkande formgivare av trycksaker

Formgivningspriset 2025 går till Stockholmaren Aron Kullander Östling. Han har under sin karriär arbetat med formge trycksaker som böcker, kataloger, affischer och utställningsmaterial inom konst- och kulturområdet.

Aron
Pris till gränslös och nytänkande formgivare av trycksaker

Anders Trillkott lämnar Scandraft

Materialleverantör Scandraft gör ett skifte i toppen. Anders Trillkott kliver av som vd för företaget. 

FotoJet---2025-10-14T154516.300
Anders Trillkott lämnar Scandraft