Flera mässaffärer för Ricoh

PUBLICERAD: 20 oktober 2025
UPPDATERAD: 20 oktober
Marie Jonson de Sharengrad och Karl Elias på Ricoh Sverige är nöjda när de summerar årets mässa.

Ricoh hade fyllt sin monter med allt ifrån tonerpressar till efterbehandling och annan kringutrustning. De genererade gott om besökare – och ledde även till flera affärer.

– Det har varit ett stort intresse för våra printrar. Jag tror det har att göra med att vi har tre olika serier med något för varje kundgrupp. Ricoh Pro C9500 som är vår storsäljare, Pro C7500 om kunden vill ha en extra färg och det har även varit stort intresse för vår lansering, ”lillebror” Pro C5400. Bredden på efterbehandling har också varit otroligt uppskattad, säger Marie Jonson de Sharengrad som är försäljningschef för Ricoh Graphic Communications Sverige.

Intresset har också lett till flera affärer under mässan. Stema Specialtryck köpte en Komfi Amiga 52 lamineringsmaskin, som vi skrivit om här, och Norrköpingsföretaget Yakobs Ram och Reklam slog till på en skärmaskin, IDEAL the 68.

Anrika Närketryck i Hallsberg öppnade plånboken och köpte både en tonerpress, Pro C7200 med en femte färg utöver CMYK, och Multigrafs ”schweizerkniv” Touchline CPC375XPRO + TF375 XPRO.

– Multigrafmaskinen är deras värstingmodell med bigning, perforering, skärning och falsning i ett svep, säger Karl Elias, försäljningsansvarig direkt/indirekt Ricoh Graphic Communications Sverige, och visar hur ett tryckt ark kan läggas i maskinen och komma ut som färdigskurna biljetter med en perforerad del på andra sidan.

Det var också en typ av applikation som Närketryck tyckte om, ett annat exempel var ett teaterprogram som var svårt att göra i någon annan maskin. De kom till mässan under andra mässdagen för att testa funktionerna i Touchline CPC375XPRO + TF375 XPRO – och det resulterade alltså i ett köp.

Närketryck investerade i Multigrafs ”schweizerkniv”, Touchline CPC375XPRO + TF375 XPRO, för bigning, falsning, skärning och perforering.
Färgjusteringsverktyg lockade

En nyhet som drog mycket uppmärksamhet var färgjusteringsverktyget Ricoh Automated Color Adjuster. En maskin som ska göra det enkelt att ta fram ICC-profiler, matcha färger på förhandstryckta prover och köra jobb på flera olika maskiner med likvärdigt resultat.

Ricohs Peter Hahlin hade därför bråda dagar med många demonstrationer av maskinen och gav även Sign&Print en visning. Han förklarar att det är som en stor fotospektrometer, men jämfört med en handhållen skanner som läser av en punkt åt gången så läser Automated Color Adjuster av 102 punkter. Det går därför otroligt mycket snabbare.

– Främsta fördelen med den här maskinen är enkelheten och snabbheten. På inte ens fem minuter kan du skapa en färgprofil. Som operatör behöver du inte heller vara någon färgspecialist, säger Peter Hahlin.

Med Ricoh Automated Color Adjuster ska det vara enkelt att ta fram ICC-profiler och matcha färger på förhandstryckta prover.
Kundfall med Boråstapeter

På mässan visade Ricoh ett case med Boråstapeter för att presentera funktionen ”golden sample”.

– Det kan vara en kund som kommer med en utskrift och säger att de vill kunna printa så det ser likadant ut. Då läser man in printfilen eller skannar in originalet, printar filen och mäter skillnaden mellan dessa för att kunna skapa en ny färgprofil. Ibland måste vi kanske göra flera försök innan vi är nöjda med resultatet, förklarar Peter Hahlin.

I fallet med Boråstapeter handlade det om tryckta tapetprover som de skickar till sina kunder inför ett köp, och hur väl dessa matchar färgen på originaltapeten.

Ricoh köpte en tapetrulle och bad om den digitala filen, men till just den fanns det inte någon digital fil. Då klippte man ut en fyrkant av tapeten och skannade in denna. De kunde därefter använda Automated Color Adjuster för färgmatchning, en process som tog totalt 25 minuter.

Peter Hahlin berättade om ett test Ricoh gjort med ett tapetprov från Boråstapeter, som de kört i Ricoh Automated Color Adjuster.
Fler beslutsfattare

För snart ett år sedan förvärvade Ricoh det nederländska företaget Albyco. Ricoh Sverige har utvecklat en kundportal som presenterades på mässan, där kunderna kan beställa förbrukningsmaterial för efterbehandling på ett enkelt sätt.

– Man behöver registrera sig hos oss och så finns det en säljare som är ansvarig för varje kund och lägger in en prislista för kunden, berättar Marie Jonson de Sharengrad.

Det går även att beställa andra förbrukningsvaror så som papper via portalen, för de kunderna som tycker att det är smidigt att ha alla köp på en och samma faktura.

Med såväl mässaffärer som produktlanseringar avklarade summerar Ricoh mässan så här:

– Det har varit en otroligt bra mässa för oss, väldigt lyckad. Det vi märker är att det är fler beslutsfattare som kommer och det betyder kortare vägar till beslut än på förra mässan, säger Karl Elias.

Senaste nytt

Superlönsamt offsettryckeri satsar på ny teknik

Tidningstryckeriet Pressgrannar har stark tilltro till tryckta tidningar. Förra året investerade de i nya CTP-linjer med framkallning och automatisk plåtladdning och nu sjösätter de ett nytt kamerasystem på sin coldsetpress som fungerar som en automatisk kvalitetskontroll.

DSC_0385
Superlönsamt offsettryckeri satsar på ny teknik

DTF och flipper skapade drag hos Signcore

Signcore kom till Sign&Print Scandinavia som gamla i gemet, men med ett relativt nybildat bolag. Därför var mässan framför allt ett tillfälle att få folk att lägga namnet Signcore på minnet.

Simon-1
DTF och flipper skapade drag hos Signcore

Ny fiberlaser visades hos ACG Nyström

Under mässdagarna såldes ett exemplar till PT:s Mekaniska.

DSC_2597
Ny fiberlaser visades hos ACG Nyström

Riso: ”Stort intresse för inkjet”

Lars Andersson, nordisk försäljningschef på Riso, var en upptagen man på årets Sign&Print Scandinavia, med inbokade kundmöten i ett späckat schema under alla tre dagarna. I slutet av dag tre var han nöjd med utfallet.

RISO-Lars
Riso: ”Stort intresse för inkjet”

Läs vidare

Molanders i ny Durst-kostym: ”Nu ska vi gasa”

Det händer mycket hos nybildade Durst Nordic, tidigare Molanders Sign & Display. Sign&Print fick en pratstund med nya vd:n Mattias Hersby om vägen framåt.

Durst-1
Molanders i ny Durst-kostym: ”Nu ska vi gasa”

Två tryckföretag i Göteborg utses till Gasellföretag

Här är vinnarna!

DSC_5971
Två tryckföretag i Göteborg utses till Gasellföretag

Pris till gränslös och nytänkande formgivare av trycksaker

Formgivningspriset 2025 går till Stockholmaren Aron Kullander Östling. Han har under sin karriär arbetat med formge trycksaker som böcker, kataloger, affischer och utställningsmaterial inom konst- och kulturområdet.

Aron
Pris till gränslös och nytänkande formgivare av trycksaker

Anders Trillkott lämnar Scandraft

Materialleverantör Scandraft gör ett skifte i toppen. Anders Trillkott kliver av som vd för företaget. 

FotoJet---2025-10-14T154516.300
Anders Trillkott lämnar Scandraft