Samtal om tryckets framtid i en föränderlig värld

PUBLICERAD: 24 oktober 2025
UPPDATERAD: 24 oktober
Canons Erik Åkenes och trendspanaren Nicklas Bergman stötte och blötte samhällstrender och hur de kan påverka framtiden för tryckt material. Foto: Anja Degerholm

Hur ser framtiden ut för det tryckta budskapet? Canon har låtit fyra framtidsforskare fått svara på den frågan och deras slutsatser har samlats i en rapport. På Sign&Print Scandinavia diskuterade Canons Erik Åkenes och trendspanaren Nicklas Bergman detta ämne.

Rapporten med titeln “Utforska tryckets framtid” lanserades i samband med mässan. Den lyfter samhällstrender som kan påverka den grafiska branschen och hur tryckföretagen kan förhålla sig till denna föränderliga värld.

Som en del av seminarieprogrammet på mässan analyserade Erik Åkenes, marknadschef på Canon Svenska, och Nicklas Bergman tre olika teman från rapporten. Nicklas Bergman är entreprenör och riskkapitalist och en flitigt anlitad talare, ofta om ämnen som rör teknik och framtid.

Målgruppsanpassad kommunikation

Det första temat handlar om social fragmentering som är en följd av den ökade digitaliseringen och att utbudet har blivit mycket större i spåren av det. Det har också blivit lättare för användarna att skapa eget innehåll. Det skapar en utmaning för företagen att synas och sticka ut i bruset.

Erik Åkenes berättar att Canon gått från en bred marknadsföring till att istället rikta in sig på specifika målgrupper. Han nämner att Canon en gång i tiden annonserade i Dagens Industri, medan de nu fokuserar på branschmedia som exempelvis Sign&Print. En trend som Nicklas Bergman känner igen även från andra branscher.

– Det blir mer nischat och kundanpassat och det finns flera kanaler för att nå ut med sitt budskap, säger han.

Det innebär möjligheter för tryckerierna, poängterar Nicklas Bergman.

– Det går att hitta en volymaffär även i det som är individanpassat, säger han och nämner att han beställt en personaliserad kortlek till ett event i ett enda exemplar. Där digitaltryck med variabeldata och hög grad av automation kan vara ett alternativ för att uppnå volymer.

Trycket som symbolbärare

Det andra temat handlar om identitet och status och rör framför allt den yngre generationen. Framtidsforskarna pekar på att det finns en önskan om att tillhöra en grupp som man delar värderingar med, samtidigt som det är viktigt att vara unik, sticka ut och ha status. Något som är ganska motsägelsefullt.

– Där kan trycket vara en symbolbärare, säger Erik Åkenes och berättar om sin son som önskade sig en specifik parfym i present och där den lyxiga kartongen var lika viktig att spara.

– Det finns hur många unboxing-videos på nätet som helst som lyfter det fysiska, hur förpackningen ser ut, hur trycket är och det taktila med det, säger Nicklas Bergman.

Rapporten lyfter trender i vår omvärld som kan påverka den grafiska branschens framtid. Foto: Pressbild

Slutligen, det tredje temat de tar upp handlar om en frånkoppling från den fysiska världen. Men det finns också tecken på det motsatta, poängterar Nicklas Bergman.

– När det gäller utveckling så slår ofta pendeln tillbaka, och jag skulle säga att det finns tendenser som visar på en återgång till den fysiska världen, att det är där vi vill vara.

– Där kan trycket ha kraften att slå igenom bruset, flikar Erik Åkenes in och nämner även att det finns en tendens att gå tillbaka till tryckta skolböcker igen.

De tar också upp en generell trend, att tryckerierna måste gå från att vara en leverantör enbart av trycksaker till att bli en leverantör av kommunikations- och marknadsföringstjänster. När Erik Åkenes frågar publiken om det är någon som gjort den resan är det ingen som räcker upp handen. Eva Glückman, vd för Grafiska Företagen, ber att få ordet och säger att företagen redan i dag måste vara kommunikationsexperter för att kunna överleva.

Nyfikenhet och skepsis

Diskussionen avrundas med några tips för framgång som företagen kan ta med sig. Det första tipset är att utforska idéer och ställa nya frågor. Nicklas Bergman säger att de som kan branschen, känner sina kunder och har resurser, framför allt för att ta till sig ny teknik, har en stor fördel gentemot sina konkurrenter. Men även att kombinera fysiskt och digitalt material.

Det andra tipset är att förklara tryckets unika värde, något som är långtifrån självklart för alla kunder, säger Erik Åkenes.

– Vi behöver hjälpa kunderna genom att berätta hur de kan använda tryckt material.

Det tredje och sista tipset handlar om att ta sin AI-resa till nästa nivå. Där det är viktigt att vara med på tåget och våga ta nästa steg i sin digitala resa. Nicklas Bergman vill dock lägga till en brasklapp kring detta:

– Det gäller att anamma en stor nyfikenhet med en sund nivå av skepsis, och acceptera en viss risk för misslyckanden, säger han angående AI och annan ny teknik.

När Sign&Print efter seminariet frågar vilka utmaningar han ser i den grafiska branschen som utomstående, svarar han så här:

– Det är klart att det är en utmaning att vi går mot en värld som är mer digital. Det är en trend som inte kommer att backa, även om det finns mottrender. Men som med all teknik så går det ofta till ett extremvärde i början, för att sedan balanseras. Ibland vill man lyssna på en ljudbok och en annan gång läsa en tryckt bok, säger Nicklas Bergman.

 

Om rapporten

Canons insiktsrapport ”Utforska tryckets framtid” lanserades i början av oktober. I den medverkar fyra framtidsforskare, varav en är verksam i den grafiska branschen.

Undersökningen identifierar ett antal nyckelområden:

Utskrifters unika försäljningsargument i en digital värld.

Hur varumärken kan utnyttja dessa försäljningsargument för att nå konsumenter.

AI:s växande roll inom utskriftsproduktion.

Varför hållbar produktion kommer att vara livsavgörande för kommande framgång samt värdet av partner med framtidsinriktning.

Värdet av framtidsorienterade partnerskap.

Läs mer om rapporten och beställ ett exemplar via den här länken.

Senaste nytt

Partex förvärvar skyltföretag

Partex Group köper norska Skiltgravering.

Partex
Partex förvärvar skyltföretag

Brittisk mässmonterleverantör etablerar sig i Sverige

ISOframe öppnar kontor och showroom i Borås.

IOSH-render-scene-15-x-6_Camera_SOLIDWORKS-Viewport-5.png-Large
Brittisk mässmonterleverantör etablerar sig i Sverige

Canon introducerar förpackningspress

Canons nya digitala press CorrPRESS iB17 kan skriva ut upp till 8 000 m² per timme och levererar offsetliknande kvalitet direkt på wellpapp med upp till 1,7 m bredd med vattenbaserat bläck och primer för indirekt kontakt med livsmedel.

20251008-press1
Canon introducerar förpackningspress

De stärker sin position med nytt förvärv

Scantima Group förvärvar Swefix Automations verksamhet.

Scanteam 1
De stärker sin position med nytt förvärv

Läs vidare

Storbildsbolaget: ”Helt rätt målgrupp”

Sign&Print Scandinavia är inte bara för maskin- eller materialtillverkare, utan även för producerande företag som är underleverantörer till branschen. Ett exempel på det är Helsingborgsföretaget Storbildsbolaget.

Storbild-w
Storbildsbolaget: ”Helt rätt målgrupp”

DTF och flipper skapade drag hos Signcore

Signcore kom till Sign&Print Scandinavia som gamla i gemet, men med ett relativt nybildat bolag. Därför var mässan framför allt ett tillfälle att få folk att lägga namnet Signcore på minnet.

Simon-1
DTF och flipper skapade drag hos Signcore

Flera mässaffärer för Ricoh

Ricoh hade fyllt sin monter med allt ifrån tonerpressar till efterbehandling och annan kringutrustning. De genererade gott om besökare – och ledde även till flera affärer.

Ricoh-4
Flera mässaffärer för Ricoh

Riso: ”Stort intresse för inkjet”

Lars Andersson, nordisk försäljningschef på Riso, var en upptagen man på årets Sign&Print Scandinavia, med inbokade kundmöten i ett späckat schema under alla tre dagarna. I slutet av dag tre var han nöjd med utfallet.

RISO-Lars
Riso: ”Stort intresse för inkjet”