Apple släpper Aperture 3

PUBLICERAD: 10 februari 2010
UPPDATERAD: 10 februari

aperture3_webApples bildredigeringsprogram Aperture kommer nu i version 3.0. I versionen utlovas över 200 nya funktioner, inklusive nya sätt att tagga bilder för enklare åtkomst.

De nya taggfunktionerna bygger på Faces och Places, som presenterades i Iphoto 09. Med funktionerna kan du tagga ansikten och geotagga platser där dina bilder tagits.

På redigeringssidan går det nu att fixa till bilder med flera nya penslar. I penselpaketet ingår femton snabbpenslar, som polarisering och oskärpa. Nya Adjustment Presets gör det möjligt att använda förinställningar för att snygga till bilder.

Apple Aperture 3.0 kostar 1995 kronor. Har du redan en tidigare version av Aperture kan du uppgradera för 995 kronor. Mer information på Apples webbplats.

Läs vidare

Stora möjligheter med AI – men lika stora utmaningar

I vår artikelserie om artificiell intelligens (AI) i den grafiska industrin har vi nu pratat med Adrian Mayr, produktchef på Müller Martini. De är kända för att tillverka efterbehandlingsutrustning i industriell skala.

Adrian-Mayr-pfc-bearb

MIS-mjukvara speciellt för de mindre tryckerierna

Det molnbaserade MIS-verktyget Nubium är den stora nyheten på årets Drupa hos eProductivity Software (ePS). En produkt som ska göra vardagen enklare för de små och medelstora tryckerierna. 

eProdictivity 1

Cloudlab vill hjälpa tryckerierna med e-handel

Tyska Cloudlab Solutions är en etablerad leverantör av web-to-print-lösningar inom både tryck och förpackning. Med nya versionen X3 tar företaget hjälp av AI när det gäller bland annat design och prissättning.

Cloudlab

HP ingår strategiskt samarbete med Canva

Det AI-baserade designprogrammet Canva har 185 miljoner användare över hela världen. Nu etablerar man ett samarbete med HP.

hp-canva

Senaste nytt

Summa lanserar vinylskärare för DTF

Summa lanserar en vinylskärare för Direct to to film-applikationer. Den är speciellt byggd för att förhindra repor och rullmärken som kan uppstå vid transport av PET-film.

S-Class-3-TC75-DTF.27

”Ett skyltfönster för att få fler att upptäcka Addbrand”

Addbrand har som ambition att vara Nordens bästa grossist på papper, kuvert, lätt emballage och grafiska tillbehör. På Sign, Print & Promotion, 19–20 mars i Oslo, visar de ett urval av sin breda produktportfölj.

Addbrand kollage

Lundbergs grafiska lämnar över Komori till ny återförsäljare

De tar över distributionen för märket.

Kenneth-Nielsen

Agfa lanserar kompakt skrivare i Anapurna Ciervo-serien

Agfa utökar med en kompakt, men ändå mångsidig, maskin.

Anapurna-Ciervo-H2500_PR