Bobst vill se sig som ett mjukvaruföretag

PUBLICERAD: 29 maj 2024
UPPDATERAD: 29 maj

 

Jean-Pascal Bobst vill att vi ser på företaget som ett mjukvaruföretag.

Bobst CEO, Jean-Pascal Bobst, hade ett budskap till journalisterna på företagets presskonferens på Drupa. ”Vi vill se oss som ett mjukvaruföretag, vi är inte längre ett stål- och maskinföretag” sa han och det är klart att det höjdes på ögonbrynen i journalistkåren.

Ett exempel på att man vill föra fram annat än sina maskiner här på Drupa kan man se i företagets monter. Allt som finns i maskinväg är en designmässigt tilltalande konceptmaskin, i övrigt finns det stationer där de anställda berättar om utvecklingen inom wellpapp, falskartong, flexibla material och etiketter.

– Redan år 2020 sa jag att Bobst inte kommer att ha maskiner i sin monter på framtida mässor, och det är det ni ser nu. Alla vet vad vi kan på maskinsidan, vi behöver inte visa det gång efter gång, och samtidigt är det tveksamt ur hållbarhetsaspekt att transportera kanske etthundrafemtio ton maskiner till mässor, sa han.

Sen finns det så  klart en ekonomisk aspekt också, men det togs inte upp på presskonferensen.

Mjukvaruinriktningen är lika med Bobst Connect, alltså den molntjänst som Bobst utvecklat. Via den kan man följa sina kunders tryckjobb ner till minsta punkt.

En konceptmaskin är den enda maskinen i Bobst monter.

På mässan visar man nyheter inom alla områden. Exempelvis säger man att man är först i världen att vara Pantone validerad inom flexotryck. Inom färger har man utvecklat Tahila Inks som omfattar CMYK, orange, vitt och violett.

Sign&Print återkommer med mer info om nyheterna. Jean Pascal Bobst avslutade med att konstatera att det går bra för Bobst och pekade till exempel på hybridpressar där man nu är nummer ett i världen, något som hänt på bara tre år. Lite extra stolt är han också över de molnbaserade tjänster man utvecklat inom etikettillverkningen. ”Inte illa för ett maskinföretag”, slog han fast.

Senaste nytt

Här beslagtas produkt under Fespa efter misstänkt brott

Det uppstod oväntad dramatik På Fespa i Berlin efter att Vivid Laminating Technologies juridiska team utfärdade ett förbud med produktionsstopp mot en kinesisk utställare.

Skärmavbild-2025-05-12-kl.-16.38.50
Här beslagtas produkt under Fespa efter misstänkt brott

Lackeffekter utan lack i Agfas nya planskrivare

Agfas nya flatbäddsskrivare Onset Panthera FB3216 är byggd för stora volymer och exceptionell hastighet. Dessutom kan maskinen leverera lackeffekter utan lack.

_DSC0097
Lackeffekter utan lack i Agfas nya planskrivare

Hon tar över Big Image

Producenten av textila jätteutskrifter byter vd.

mikaela-min-jpg
Hon tar över Big Image

Snabbare print and cut-maskiner från Secabo

Sörmländska återförsäljaren Folier var på plats på Fespa och gläds åt nyheter hos Secabo. De kommer bland annat med nya snabba print and cut-maskiner.

_DSC0204
Snabbare print and cut-maskiner från Secabo

Läs vidare

Canon skördar frukterna av lyckat Drupa

Canon har anordnat ”post Drupa-event” i Stockholm, Göteborg och Malmö för att ge sina kunder som inte var på plats en chans att se de viktigaste nyheterna de visade på mässan. Företaget gjorde en bra mässa men vilken maskin drog egentligen till sig mest intresse bland de svenska kunderna?

_MG_2113
Canon skördar frukterna av lyckat Drupa

De investerar i ny inkjetpress från Fujifilm

Kartongbolaget köper Fujifilms Jet Press 750S. Målet är både att förbättra möjligheterna inom förpackning, prioritera hållbarhet och kunna erbjuda förpackningar som sticker ut.

Kartongbolaget
De investerar i ny inkjetpress från Fujifilm

Stora möjligheter med AI – men lika stora utmaningar

I vår artikelserie om artificiell intelligens (AI) i den grafiska industrin har vi nu pratat med Adrian Mayr, produktchef på Müller Martini. De är kända för att tillverka efterbehandlingsutrustning i industriell skala.

Adrian-Mayr-pfc-bearb
Stora möjligheter med AI – men lika stora utmaningar

Stor etikettspecial: Många vill ha en bit av kakan

Många leverantörer erbjuder digitala etikettmaskiner. Sign&Print har gjort en djupdykning för att ta reda på vilka trender som gäller inom segmentet och vilka skillnader det finns bland teknikerna.

Xeikon (1)
Stor etikettspecial: Många vill ha en bit av kakan